Podstawy antropologii kulturowej WH-KUZ-I-1-PodAntKu
1. Uwarunkowania teorii antropologicznych.
2. Narzędzia badawcze antropologii.
3. Opis i analiza w szkołach antropologicznych.
4. Modele dyskursów antropologicznych.
5. Antropologia czy antropologie ?
6. Teksty i konteksty w antropologii.
7. Kryzysy i zmiany w antropologii.
8. Holizmy i partykularyzmy antropologiczne.
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KU1_W02
Student wie jakie znaczenie ma przede wszystkim antropologia kulturowa dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa i zna wzajemne powiązania tych dyscyplin .
KU1_U02
Student potrafi samodzielnie się dokształcać korzystając z wiedzy zdobytej na wykładzie z antropologii kulturowej a następnie wykorzystywać zdobytą wiedzę z zakresu antropologii do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej.
KU1_K01
Student jest gotów do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu antropologii i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, a także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych
Opis ECTS:
obecność na wykładzie- 15h
opanowanie treści wykładu oraz lektur- 20 h
Razem: 35 godzin
Kryteria oceniania
Wykład prowadzony jest metodą informacyjno- konwersatoryjną.
Egzamin ustny.
Kryteria oceniania w zakresie KU1_W02
Na ocenę niedostateczną:
Student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną.
Na ocenę dostateczną:
Student omawia podstawowe znaczenie antropologii kulturowej dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa i zna wzajemne powiązania tych dyscyplin .
Na ocenę dobrą:
Student omawia podstawowe znaczenie oraz wyjaśnia w jaki sposób antropologia kulturowa przyczyniła się do kształtowania i funkcjonowania kulturoznawstwa wraz z podstawową znajomością wzajemnych powiązań tych dyscyplin .
Na ocenę bardzo dobrą:
Student omawia podstawowe znaczenie, wyjaśnia oraz twórczo interpretuje sposób w jaki antropologia kulturowa przyczyniła się do kształtowania i funkcjonowania kulturoznawstwa wraz ze znajomością wzajemnych powiązań tych dyscyplin .
Kryteria oceniania w zakresie KU1_U02:
Na ocenę niedostateczną:
Student nie spełnia kryteriów przewidzianych na ocenę dostateczną.
Na ocenę dostateczną:
Student potrafi samodzielnie wymienić podstawowe sposoby rozszerzania własnej wiedzy a następnie podać przykład wykorzystania wiedzy z zakresu antropologii kulturowej do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej.
Na ocenę dobrą:
Student potrafi samodzielnie wymienić liczne sposoby rozszerzania własnej wiedzy a następnie podać kilka przykładów wykorzystania wiedzy z zakresu antropologii kulturowej do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej.
Na ocenę bardzo dobrą:
Student potrafi samodzielnie wymienić oraz szeroko omówić liczne sposoby rozszerzania własnej wiedzy a następnie podać wiele przykładów wykorzystania wiedzy z zakresu antropologii kulturowej do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej.
Kryteria oceniania w zakresie KU1_K01
Na ocenę niedostateczną:
Student nie spełnia kryteriów przewidzianych na ocenę dostateczną.
Na ocenę dostateczną:
Student jest gotów do krytycznej oceny jednego zagadnienia z zakresu antropologii kulturowej oraz podania przykładu aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu antropologii i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych .
Na ocenę dobrą:
Student jest gotów do krytycznej oceny kilku zagadnień z zakresu antropologii kulturowej oraz podania przykładu aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu antropologii i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych .
Na ocenę bardzo dobrą:
Student jest gotów do krytycznej oceny oraz twórczej interpretacji kilku zagadnień z zakresu antropologii kulturowej oraz podania przykładów aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu antropologii i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych
Literatura
CLAUDE LÉVI-STRAUSS, SMUTEK TROPIKÓW
https://docplayer.pl/56459480-Claude-levi-strauss-smutek-tropikow.html -
CLAUDE LÉVI-STRAUSS, Antropologia strukturalna
https://docer.pl/doc/x10s118
MAŁGORZATA KOWALSKA, STRUKTURY, HISTORIA I PRAXIS. O SPORZE SARTRE’A Z LEVI-STRAUSSEM Z DZISIEJSZEJ PERSPEKTYWY
8434-Tekst artykułu-16472-1-10-20170717.pdf.
Bronisław Malinowski, Argonauci zachodniego Pacyfiku
https://docer.pl/doc/ncn8e5x
Clifforda Geetrz'a : Interpretacje kultur, R. I . W poszukiwaniu interpretatywnej teorii kultury, s. 17-47, https://docer.pl/doc/xes8vx5 oraz R.
Głęboka gra: walki kogutów na Bali
Andrzej Radomski, Clifford Geertz a gramatyka kultury https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/9736/clifford.pdf?sequence=3,
Adam Pisarek, Model jako narzędzie antropologii kulturowej w ujęciu Claude’a Lévi-Straussa i Pierre’a Bourdieu
http://www.zew.uni.wroc.pl/files/zew22_pisarek.pdf
Jacques Derrida, Struktura, znak i gra w dyskursie nauk humanistycznych
http://hamlet.edu.pl/derrida-struktura
Alan Barnard, Antropologia. Zarys teorii i historii, R.10. Postmodernizm i antropologia postmodernistyczna, s. 226-237
https://docer.pl/doc/xceces5
James Clifford, O etnograficznej autokreacji: Conrad i Malinowski ,
http://cyfrowaetnografia.pl/Content/2202/Strony%20od%20PSL_XLVI_nr3-4-5_Clifford.pdf
Edyta Barańska, Od antropologii do metaetnografii. Wokół problemu zmiany paradygmatu w refleksji nad kulturą współczesną
https://www.researchgate.net/publication/333072185_Od_antropologii_do_metaetnografii_Wokol_problemu_zmiany_paradygmatu_w_ref
ANDRZEJ ZAPOROWSKI, KULTURA W ŚWIETLE AMERYKAŃSKIEJ ANTROPOLOGII WSPÓŁCZESNOśCI, LUD, tom 97-2013. indd 16532-39642-1-PB.pdf
Antropologia. Jedna dyscyplina cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska i amerykańska, 2005, Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków
Wojciech J. Burszta. 1998. Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje. Poznań: Zysk i S-ka
Alan Bernard. 2008. Antropologia. Warszawa: PIW
Edmund Leach, Levi-Strauss, 1998, Warszawa: Prószyński i S-ka
Clifford Geertz, 2005, Interpretacja kultur: wybrane eseje, Kraków: Wydawnictwo UJ
Andrzej K. Paluch, 1990, Mistrzowie antropologii społecznej, Warszawa: PWN
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: