Instytucje kultury, edukacja i animacja kulturowa WH-KUZ-I-1-InstKulEd
Cele przedmiotu: Zajęcia służą przybliżeniu zasad funkcjonowania instytucji kultury oraz organizacji kultury różnego sektora w Polsce, edukacji i animacji kulturowej.
Na zajęciach student/studentka nabywa wiedzę z zakresu funkcjonowania instytucji kultury oraz organizacji kultury w sektorze publicznym, prywatnym i pozarządowym. Omówione zostaną m.in.: główne wątki polityki kulturalnej państwa, definicje oraz zagadnienia, związane z edukacją oraz animacją kulturalną. Podjęta zostanie problematyka funkcjonowania instytucji kultury, sponsoringu i mecenatu, budowania marki instytucji kultury.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: |
Efekty kształcenia
3 ECTS = 90 h
Opis ECTS:
udział w zajęciach i aktywność - 45 h /1,5 ECTS
projekt zaliczeniowy oraz jego prezentacja wraz z dyskusją - 45 h /1,5 ECTS
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceny:
- obecność i aktywność na zajęciach
- prezentacja multimedialna i/lub praca pisemna wraz z dyskusją - CASE STUDY
Literatura
- USTAWA z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej
- USTAWA z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
- J. Hausner, A. Karwińska, J. Purchla (red.), Kultura a rozwój, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2013 (wybrane rozdziały)
- M. Krajewski, Po co nam instytucje kultury?, Broszura do myślenia, Małopolski Instytut Kultury, Kraków
- A. T. Kijowski, Organizacja życia kulturalnego w społeczeństwie obywatelskim na tle gospodarki rynkowej, Polskie Towarzystwo Historyczne, Wydawnictwo Neriton, Warszawa 2015 (wybrane rozdziały)
- M. Śliwa (red.), Strategie dla kultury. Kultura dla rozwoju. Zarządzanie strategiczne instytucją kultury, Małopolski Instytut Kultury, Kraków 2011 (wybrane rozdziały)
- A. Nowotny, Strategia rozwoju zrób to sam. 11 kroków do strategii rozwoju domu kultury, Program „ZOOM na domy kultury. Strategie rozwoju”
- Raporty o stanie kultury, MKiDN (różne branże)
- K. Sikorska (red.), Bunt wyobraźni. Poradnik metodyczny. Propozycje działań z zakresu edukacji i animacji kulturowej, Centrum Kultury Zamek, Poznań 2018 (wybrane teksty)
- M. Białek-Graczyk, Kulturalny start-up od pomysłu do realizacji, Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę”, Warszawa
- DLA animacja kultury metody/ działania/ inspiracje, Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę”, Warszawa 2009
- B. Jedlewska, Animatorzy kultury wobec wyzwań edukacyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 1999
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: