Historia kultury od średniowiecza do oświecenia-wykład WH-KUZ-I-1-HiKuoSrdO
Celem wykładu jest zapoznanie studenta z najważniejszymi dziełami kultury, sztuki, literatury od początku średniowiecza do oświecenia; nabycie umiejętności ich analizy; doskonalenie kompetencji w zakresie rozumienia procesów rozwoju kultury i sztuki.
Wykład dotyczy poznania najważniejszych dzieł kultury od początku średniowiecza do końca XVIII wieku. Obejmuje zagadnienia z zakresu literatury, sztuki, filozofii, nauki, umieszczając je w kontekście historycznym, religijnym, politycznym. Ma też na celu kształtowanie umiejętności analizy dzieł kultury, rozumienie procesów rozwoju kultury i sztuki, wreszcie uwrażliwienie słuchaczy na wielość możliwych interpretacji danej epoki, mającej swe blaski i cienie. Wykład jest prowadzony za pomocą nowoczesnych metodą dydaktycznych, połączony z prezentacją multimedialną. Jego częścią jest wspólna analiza tekstów źródłowych oraz dzieł sztuki.
W cyklu 2022/23_Z:
Wykład dotyczy poznania najważniejszych dzieł kultury od początku średniowiecza do końca XVIII wieku. Obejmuje zagadnienia z zakresu literatury, sztuki, filozofii, nauki, umieszczając je w kontekście historycznym, religijnym, politycznym. Ma też na celu kształtowanie umiejętności analizy dzieł kultury, rozumienie procesów rozwoju kultury i sztuki, wreszcie uwrażliwienie słuchaczy na wielość możliwych interpretacji danej epoki, mającej swe blaski i cienie. Wykład jest prowadzony za pomocą nowoczesnych metodą dydaktycznych, połączony z prezentacją multimedialną. Jego częścią jest wspólna analiza tekstów źródłowych oraz dzieł sztuki. Ocena końcowa – na podstawie pracy studenta przez cały semestr końcowego (udział we wspólnej krytycznej analizie wybranych tekstów i dzieł sztuki) oraz końcowego egzaminu ustnego. |
W cyklu 2023/24_Z:
Wykład dotyczy poznania najważniejszych dzieł kultury od początku średniowiecza do końca XVIII wieku. Obejmuje zagadnienia z zakresu literatury, sztuki, filozofii, nauki, umieszczając je w kontekście historycznym, religijnym, politycznym. Ma też na celu kształtowanie umiejętności analizy dzieł kultury, rozumienie procesów rozwoju kultury i sztuki, wreszcie uwrażliwienie słuchaczy na wielość możliwych interpretacji danej epoki, mającej swe blaski i cienie. Wykład jest prowadzony za pomocą nowoczesnych metodą dydaktycznych, połączony z prezentacją multimedialną. Jego częścią jest wspólna analiza tekstów źródłowych oraz dzieł sztuki. Ocena końcowa – na podstawie pracy studenta przez cały semestr końcowego (udział we wspólnej krytycznej analizie wybranych tekstów i dzieł sztuki) oraz końcowego egzaminu ustnego. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekt KU1_W01
- student definiuje metody badawcze z zakresu kulturoznawstwa, nazywa epoki i prądy estetyczne
Efekt KU1_W03
- student rozróżnia poszczególne epoki i ich przedstawicieli
KU1_U01
- student analizuje i krytycznie ocenia źródła dotyczące kultury danej epoki
KU1-U06
- student potrafi przedstawić argumenty dotyczące określonych zjawisk w danej epoce
KU1_K01
- student potrafi odnosić posiadaną wiedzę z zakresu kulturoznawstwa do aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych
Kryteria oceniania
Efekt KU1_W01
- na ocenę bardzo dobrą student samodzielnie definiuje wszystkie metody badawcze z zakresu kulturoznawstwa, nazywa wszystkie epoki i prądy kulturowe
- na ocenę dobrą student definiuje większość metod badawczych z zakresu kulturoznawstwa, nazywa epoki i prądy kulturowe
- na ocenę dostaeczną student definiuje zaledwie kilka metod badawczych z zakresu kulturoznawstwa, nazywa epoki i prądy kulturowe
Efekt KU1_W03
- na ocenę bardzo dobrą student rozróżnia wszystkie epoki i ich przedstawicieli
- na ocenę dobrą student rozróżnia epoki i większość ich przedstawicieli
- na ocenę dostateczną student rozróżnia epoki i zaledwie niektórych ich przedstawicieli
Efekt KU1_U01
- na ocenę bardzo dobrą student analizuje i krytycznie ocenia wszystkie źródła dotyczące kultury danej epoki
- na ocenę dobrą student analizuje i krytycznie ocenia większość źródeł dotyczących kultury danej epoki
- na ocenę dostateczną student analizuje i krytycznie ocenia zaledwie niektóre źródła dotyczące kultury danej epoki
Efekt KU1-U06
- na ocenę bardzo dobrą student potrafi przedstawić wszystkie argumenty dotyczące określonych zjawisk w danej epoce
- na ocenę dobrą student potrafi przedstawić większość argumentów dotyczące określonych zjawisk w danej epoce
- na ocenę dostateczną student potrafi przedstawić zaledwie niektóre argumenty dotyczące określonych zjawisk w danej epoce
Efekt KU1_K01
- na ocenę bardzo dobrą student potrafi odnosić całą posiadaną wiedzę z zakresu kulturoznawstwa do aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych
- na ocenę dobrą student potrafi odnosić posiadaną wiedzę z zakresu kulturoznawstwa do aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych
- na ocenę dostateczną student potrafi odnosić zaledwie niektóre elementy wiedzy z zakresu kulturoznawstwa do aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych
Literatura
W cyklu 2022/23_Z:
Trzy tomy Wojciecha Lipońskiego wydane w serii „Dzieje Kultur” w Wydawnictwie Naukowym PWN w Warszawie: |
W cyklu 2023/24_Z:
Trzy tomy Wojciecha Lipońskiego wydane w serii „Dzieje Kultur” w Wydawnictwie Naukowym PWN w Warszawie: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: