Wprowadzenie do filmu dokumentalnego WH-KU-SP-I-3-WpFilDo
Głównym celem zajęć jest zapoznanie uczestników ze specyfiką gatunkową filmu dokumentalnego, jego odmianami, językiem, tematyką a także przybliżenie najważniejszych kierunków rozwoju poprzez wspólną analizę i interpretację wybranych utworów dokumentalnych wybitnych twórców, w świetle dostępnych dyskursów filmoznawczych. Te założenia realizować będziemy przyglądając się bliżej następującym zagadnieniom:
1. pierwsze doświadczenia filmowe: widzowie oglądają samych siebie
2. dokument w dobie kina niemego ("Człowiek z kamerą", reż. Dz. Wiertow)
3-4 definicja kina dokumentalnego (wybrane dokumenty K. Kieślowskiego)
5. "Czarna seria" - przestrzeń źródłowa polskiego dokumentu (wybrane filmy)
6. narracja w filmie dokumentalnym ("Cienka niebieska linia" reż. E. Morris)
7-8. rewolucja w dokumentalizmie - kino bezpośrednie i cinema-verite
9-10. formy kategorialne, formy retoryczne filmu dokumentalnego
11. kino dokumentalne w czasach cyfrowej rewolucji
12-13. czas i przestrzeń w filmie dokumentalnym (Inferno, reż. W. Herzog, Królik po berlińsku, reż. B. Konopka)
14. między dokumentem a fabułą (mockumentary)
15. między dokumentem a animacją
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
wiedza: zna na poziomie podstawowym terminologię nauk humanistycznych z zakresu historii i teorii filmu dokumentalnego, zna współczesne metody analizy i interpretacji filmu dokumentalnego oraz warsztat krytyka filmowego
umiejętności: umie, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego, zdobyć informacje naukowe z obszaru sztuki filmowej
kompetencji społecznych: prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy wynikające z wykonywania zawodu historyka filmu, krytyka filmowego
Literatura
1. S.C. Bernard, Film dokumentalny. Kreatywne opowiadanie, Warszawa 2011
2. Historia polskiego filmu dokumentalnego (1945-2014, pod red. M. Hendrykowskiej, Poznań 2018
3. M. Przylipiak, Poetyka kina dokumentalnego, Gdańsk-Słupsk 2004
4. M. Przylipiak, Kino bezpośrednie 1960-1963, Gdańs 2007
5. K. Karabasz, Cierpliwe oko, Warszawa 1979
6. K. Karabasz, Bez fikcji, Warszawa 1985
7. K. Karabasz, Odczytać czas, Łódź 2009
8. K. Kieślowski, O sobie, Warszawa 1997
9. D. Arijon, Gramatyka języka filmowego, Warszawa 2008
10. A. Helman, A. Pitrus, Podstawy wiedzy o filmie, Gdańsk 2008
11. Mockumentary. Próba określenia istoty zjawiska, T Baldziński, D. Dłużniewska-Urban, red. B. Pawłowska-Jądrzyk, M. Werner, Warszawa 2017
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: