Toposy w sztukach wizualnych WH-KU-SP-I-3-Toposy
Zajęcia obejmujące tematykę z zakresu tzw. "tematów ramowych" w sztukach wizualnych, w tym w szczególności:
- długiego trwania wybranych form przedstawień na przestrzeni dziejów i znaczeń symbolicznych
- wybranych tematów pochodzenia mitologicznego i biblijnego i ich symbolicznych znaczeń w sztuce na przestrzeni dziejów.
- znaczeń symbolicznych i ich przemian na przestrzeni dziejów wybranych reprezentacji wizualnych.
Student zostanie zapoznany z metodą ikonologiczną i semiotyczną w badaniach nad sztuką jako narzędziem badawczym.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: |
Efekty kształcenia
MK-spec1_W02 - student posiada podstawową wiedzę o toposach w sztuce, kształtowaniu przez media artystyczne obiegowych schematów wyobrażeniowych oraz o ich popkulturowych reinterpretacjach (KU1_W17).
MK-spec1_U02 - student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną do działań analityczno-interpretacyjnych w wybranej sferze działalności kulturalnej związanej z mediami artystycznymi (KU1_U16)
MK-spec1_K01 - student ma świadomość interdyscyplinarności wiedzy o mediach, rozumie konieczność ciągłego samokształcenia oraz uczestnictwa w bieżącym życiu kulturalnym (KU1_K11)
- obecność na zajęciach (godziny kontaktowe) - 30 godzin
- lektury obowiązkowe - 30 godzin
- przygotowanie referatu i prezentacji multimedialnej na wybrany temat, przygotowanie do dyskusji - 40 godzin
100 godzin/25 = 4 punkty ECTS
Kryteria oceniania
1. ocenianie ciągłe - aktywności podczas zajęć
2. zaliczenie na podstawie przestawionego ustnie opracowania wybranego zagadnienia z zakresu tematycznego zajęć. (prezentacja ukazująca przemiany symbolicznych znaczeń na przestrzeni dziejów wybranej reprezentacji wizualnej).
Ocena BDB - Student posługuje się metodą ikonograficzną w badaniach nad sztuką. Student identyfikuje podstawowe tzw. tematy ramowe w sztukach wizualnych. Student rozróżnia i analizuje zmieniające się na przestrzeni dziejów znaczenia symboliczne wybranych tzw. tematów ramowych. Student zachowuje ostrożność w formułowaniu wniosków dotyczących symbolicznych znaczeń przedstawień wizualnych.
Ocena DB - Student podejmuje próby analiz na drodze metody ikonograficznej w badaniach nad sztuką. Student identyfikuje podstawowe tzw. tematy ramowe w sztukach wizualnych. Student rozróżnia zmieniające się na przestrzeni dziejów znaczenia symboliczne wybranych tzw. tematów ramowych.
Ocena DST - Student potrafi określić zasady metody ikonograficznej w badaniach na sztuką. Student identyfikuje podstawowe tzw. tematy ramowe w sztukach wizualnych.
Literatura
Białostocki J., Metoda ikonologiczna w badaniach nad sztuką, [w:] tegoż, Pięć wieków myśli o sztuce, Warszawa 1976, s. 239-247.
Białostocki J., Sztuka cenniejsza niż złoto, Warszawa 2011 (lub wcześniejsze wydania)
Dzieje sztuki powszechnej, red. B. Kowalska, Warszawa 1990.
Eco U., Historia brzydoty, Poznań 2007.
Eco U., Historia piękna, Poznań 2005.
Forstner D., Świat symboliki chrześcijańskiej, Warszawa 2001.
Kobielus S., Bestriarium chrześcijańskie, Warszawa 2002.
Kobielus S., Florarium christianum, Tyniec 2006.
Panofsky E ., Studia z historii sztuki, oprac. Jan Białostocki, Warszawa 1971 (wybór tekstów).
Słownik kultury chrześcijańskiej, Lemaitre N., Quinson M., Sot V., Warszawa 1997
Słownik terminologiczny sztuk pięknych, red. K. Kubalska-Sulkiewicz, Warszawa 2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: