Tematy ramowe w sztukach wizualnych WH-KU-M-I-TRSW
Celem przedmiotu jest przybliżenie podstawowych zagadnień związanych z konwencjonalnymi przedstawieniami tzw. „tematami ramowymi” występującymi w kulturze europejskiej, w szczególności w sztukach wizualnych.
Zajęcia służą do uporządkowania wiadomości o obrazach (znakach, motywach lub schematach ideowych) typowych dla zbiorowej wyobraźni, a pochodzących z różnych źródeł (m. in. mitologii, religii, literatury). Przygotowują też do refleksji nad ich pochodzeniem i sposobami funkcjonowania w odmiennych obiegach kultury. Umożliwiają ponadto zapoznanie się z metodą ikonologiczną i semiotyczną w badaniach nad sztuką jako narzędziem badawczym.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student w obszarze...
Wiedza
KU1_W10 – ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą przedstawień ideowych tzw. „tematów ramowych” w sztukach wizualnych, zna podstawową terminologię i narzędzia badawcze (m. in. metodę ikonograficzną i semiotyczną)
Umiejętności
KU1_U10 – rozpoznaje i wskazuje różne obrazy (znaki, motywy, schematy ideowe) w sztukach wizualnych, umie sam wyszukiwać i selekcjonować informacje o pochodzeniu, występowaniu i znaczeniu podstawowych „tematów ramowych”
Kompetencje
KU1_ K06 – chce dalej podnosić swoje kompetencje związane ze sztukami wizualnymi, przejawia zainteresowanie obszarem kultury wykorzystującym typowe obrazy i ich reinterpretacje
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
ocenianie ciągłe
sprawdzanie zadań (lektura)
weryfikacja pracy na zajęciach (dyskusje, analiza materiału wizualnego)
omówienie przygotowanego przez studenta zagadnienia (wstąpienie z prezentacją)
Kryteria oceniania:
na ocenę BDB (5) – student zdobył wystarczającą wiedzę o znakach i motywach ikonograficznych; charakteryzuje genezę i rozwój przedstawień ideowych tzw. „tematów ramowy” w sztukach wizualnych, a także rozróżnia ich znaczenia symboliczne zmieniające się na przestrzeni epok (od starożytności do współczesności); charakteryzuje zasady metody ikonograficznej i semiotycznej w badaniach nad sztuką.
na ocenę DB (4) – student zna znaki i motywy ikonograficzne pochodzenia mitologicznego i biblijnego; identyfikuje podstawowe tzw. „tematy ramowe” w sztukach wizualnych; rozróżnia i wymienia zasady metody ikonograficznej w badaniach nad sztuką; widzi potrzebę dalszego rozwoju.
na ocenę DST (3) – student ma ogólne wiadomości o znakach i motywach ikonograficznych; wybiórczo rozpoznaje podstawowe tzw. „tematy ramowe” w sztukach wizualnych; kojarzy elementy metody ikonograficznej w badaniach nad sztuką; widzi potrzebę dalszego rozwoju.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: