Ikony wyobraźni zbiorowej WH-KU-II-2-IWZ-Z
Przedmiot przybliża zagadnienia i problemy związane z mitotwórczym znaczeniem sztuk (zwłaszcza sztuki filmowej, literackiej, malarskiej, fotograficznej), kreowaniem przez nie i ugruntowywaniem wyobrażeń zbiorowych. Jego celem jest m.in. naświetlenie intertekstualnej "kariery" co bardziej znamiennych obrazów, postaci, motywów i wątków oraz zapoznanie studentów z wybranymi ich reinterpretacjami. Przedmiot naświetla problem popkulturowych nawiązań do twórczości wysokoartystycznej, dostarczając podstaw merytorycznych do dyskusji na temat granic między "prawdziwą sztuką" a kiczem, artystycznym rodowodem i społeczną funkcją niektórych stereotypów, rolą wybranych twórców i tzw. "kultowych" dzieł w życiu zbiorowości. Zapoznaje studentów z legendarnymi artystami (m.in. aktorami, piosenkarzami, reżyserami i.in.), którzy wywarli szczególny wpływ na wyobraźnię zbiorową.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KU2_W02 Student zna na poziomie rozszerzonym terminologię z zakresu kulturoznawstwa oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych (literaturoznawstwa, nauki o komunikacji społecznej i mediach, historii sztuki). Rozumie wybrane koncepcje wypracowane na ich gruncie w stopniu pozwalającym na zintegrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych.
KU2_U02 Potrafi odpowiednio dobrać metody, a także samodzielnie skonstruować narzędzia badawcze i zastosować je w celu rozwiązania nietypowych problemów poznawczych z zakresu kulturoznawstwa i nauk o sztuce.
KU2_U05 Potrafi zainicjować i prowadzić debatę na tematy z zakresu kulturoznawstwa i nauk o sztuce, wykorzystując kluczowe pojęcia i teorie wypracowane na gruncie tych dyscyplin i odnosząc je do aktualnych zjawisk artystycznych oraz procesów społeczno-kulturowych.
KU2_K02 Jest gotów do uznania znaczenia zdobytej wiedzy o funkcjonowaniu wyobraźni zbiorowej dla rozwiązywania poznawczych problemów związanych z uwarunkowaniami aktualnej rzeczywistości społeczno-kulturowej.
Kryteria oceniania
OCENĘ BARDZO DOBRĄ uzyskuje student, który w pełni opanował przewidziany zakres wiedzy dotyczącej kreowania i ugruntowywania przez sztukę wyobrażeń zbiorowych, potrafi biegle rozpoznawać i samodzielnie wskazywać nawiązania intertekstualne do istotnych dla świadomości zbiorowej obrazów, postaci, motywów i wątków, posiada duże umiejętności w zakresie analizy i interpretacji artystycznych tekstów kultury leżących u źródeł tych wyobrażeń, jasno uświadamia sobie ideowo-światopoglądowe podłoże współczesnych reinterpretacji popularnych schematów wyobrażeniowych i potrafi merytorycznie dyskutować problemy związane ze społecznymi skutkami ich oddziaływania, trafnie ocenia rangę estetyczną dzieł reprezentujących różne obiegi kultury, ma głęboką świadomość znaczenia sztuki dla człowieka i w pełni rozumie potrzebę uczestnictwa w życiu kulturalnym.
OCENĘ DOBRĄ uzyskuje student, który w zadowalającym stopniu opanował przewidziany zakres wiedzy dotyczącej kreowania i ugruntowywania przez sztukę wyobrażeń zbiorowych, potrafi rozpoznawać i wskazywać nawiązania intertekstualne do istotnych dla świadomości zbiorowej obrazów, postaci, motywów i wątków, posiada zadowalające umiejętności w zakresie analizy i interpretacji artystycznych tekstów kultury leżących u źródeł tych wyobrażeń, ma świadomość ideowo-światopoglądowego podłoża współczesnych reinterpretacji popularnych schematów wyobrażeniowych i potrafi merytorycznie dyskutować problemy związane ze społecznymi skutkami ich oddziaływania, trafnie ocenia rangę estetyczną dzieł reprezentujących różne obiegi kultury, ma świadomość znaczenia sztuki dla człowieka i rozumie potrzebę uczestnictwa w życiu kulturalnym.
OCENĘ DOSTATECZNĄ uzyskuje student, który nie w pełni opanował przewidziany zakres wiedzy dotyczącej kreowania i ugruntowywania przez sztukę wyobrażeń zbiorowych, z trudem potrafi rozpoznawać i wskazywać nawiązania intertekstualne do istotnych dla świadomości zbiorowej obrazów, postaci, motywów i wątków, posiada niewielkie umiejętności w zakresie analizy i interpretacji artystycznych tekstów kultury leżących u źródeł tych wyobrażeń, w sposób fragmentaryczny uświadamia sobie ideowo-światopoglądowe podłoże współczesnych reinterpretacji popularnych schematów wyobrażeniowych, potrafi w pewnym stopniu merytorycznie dyskutować problemy związane ze społecznymi skutkami ich oddziaływania, z trudem ocenia rangę estetyczną dzieł reprezentujących różne obiegi kultury, nie w pełni rozumie znaczenie sztuki dla człowieka i potrzebę świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: