Kultura cyfrowa WH-KU-II-1-KulCyfr
W trakcie zajęć omówione zostaną następujące tematy:
1. Definicja kultury cyfrowej
2. Historia kultury cyfrowej (2 spotkania)
3. Cyfrowe instrumentarium badacza
4. Metadane i ich wykorzystanie
5. Digitalizacja dzieł kultury
6. Sztuka mediów cyfrowych
7. Historia mówiona
8. Muzeologia cyfrowa
9. E-learning
10. Dezinformacja i bezpieczeństwo w sieci
11. Instytucje i programy cyfryzacji
12. Rewolucja cyfrowa (2 spotkania)
13. Zwrot cyfrowy w humanistyce
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna etapy rozwoju kultury cyfrowej, tworzące ją obecnie zjawiska oraz jej rolę we współczesnej kulturze.
Student rozumie znaczenie kultury cyfrowej we współczesnej cywilizacji. Wskazuje szanse i zagrożenia stojące przed twórcami i użytkownikami kultury cyfrowej.
Student potrafi zainicjować i prowadzić debatę poświęconą kulturze cyfrowej z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii i teorii dotyczących kultury cyfrowej. Potrafi zainicjować i prowadzić debatę na temat miejsca kultury cyfrowej we współczesnych przemianach społeczno-kulturowych.
Student potrafi praktycznie wykorzystać wiedzę w działalności w sferze kultury.
Kryteria oceniania
Ocena wystawiana jest na podstawie udziału w ćwiczeniach oraz przygotowania prezentacji na ustalony z prowadzącym temat.
Na ocenę bardzo dobrą:
Student zna wszystkie etapy rozwoju kultury cyfrowej, tworzące ją obecnie zjawiska oraz jej rolę we współczesnej kulturze.
Student kompleksowo rozumie znaczenie kultury cyfrowej we współczesnej cywilizacji. Wskazuje różnego rodzaju szanse i zagrożenia stojące przed twórcami i użytkownikami kultury cyfrowej.
Student potrafi zainicjować i prowadzić debatę poświęconą kulturze cyfrowej z wykorzystaniem całej specjalistycznej terminologii i teorii dotyczących kultury cyfrowej. Potrafi zainicjować i prowadzić debatę na temat miejsca kultury cyfrowej we współczesnych przemianach społeczno-kulturowych.
Student potrafi praktycznie wykorzystać całą wiedzę nabytą podczas ćwiczeń w działalności w sferze kultury.
Na ocenę dobrą:
Student zna większość etapów rozwoju kultury cyfrowej, tworzących ją obecnie zjawisk oraz jej ról we współczesnej kulturze.
Student rozumie większość znaczeń kultury cyfrowej we współczesnej cywilizacji. Wskazuje większość szans i zagrożeń stojących przed twórcami i użytkownikami kultury cyfrowej.
Student potrafi zainicjować i prowadzić debatę poświęconą kulturze cyfrowej z wykorzystaniem większości specjalistycznej terminologii i teorii dotyczących kultury cyfrowej. Potrafi zainicjować i prowadzić debatę na większość tematów dotyczących kultury cyfrowej we współczesnych przemianach społeczno-kulturowych.
Student potrafi praktycznie wykorzystać większość wiedzy nabytej podczas ćwiczeń w działalności w sferze kultury.
Na ocenę dostateczną:
Student zna niektóre etapy rozwoju kultury cyfrowej, tworzące ją obecnie zjawiska oraz jej role we współczesnej kulturze.
Student rozumie niektóre znaczenia kultury cyfrowej we współczesnej cywilizacji. Wskazuje niektóre z szans i zagrożeń stojących przed twórcami i użytkownikami kultury cyfrowej.
Student potrafi zainicjować i prowadzić debatę poświęconą kulturze cyfrowej z wykorzystaniem niektórych specjalistycznych terminów i teorii dotyczących kultury cyfrowej. Potrafi zainicjować i prowadzić debatę na niektóre tematy w zakresie miejsca kultury cyfrowej we współczesnych przemianach społeczno-kulturowych.
Student potrafi praktycznie wykorzystać niektóre elementy nabytej podczas ćwiczeń wiedzy w działalności w sferze kultury.
Dopuszczalne trzy nieobecności. Kolejne nieobecności odrabiane są w formie rozmowy na dyżurze (Kampus Wóycickiego, bud. 23, pok. 315) we wtorki w godzinach: 16:45 - 18:15 lub po indywidualnym ustaleniu.
Literatura
Biniaś-Szkopek M., Czy historycy śnią o cyfrowych rękopisach? Platforma Cyfrowa Biblioteki Kórnickiej w warsztacie badacza przeszłości, „Biblioteka” 27 (2023), s. 295-311.
Briggs A., Burke P., Społeczna historia mediów. Od Gutenberga do internetu. Warszawa, 2010 (Wprowadzenie, rozdziały 7 i 8).
Koc K., Edukacja humanistyczna w erze dezinformacji, [w]: „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia”, 14 (2023), s. 113-123.
Maciąg R., Transformacja cyfrowa. Opowieść o wiedzy, Kraków 2020.
Matysek A., Tomaszczyk J., Cyfrowy warsztat humanisty, Warszawa 2021.
Muzeologia cyfrowa. Muzeum i narzędzia cyfrowe humanistyki, red. M. Baka, Toruń 2020.
Oblicza "fake newsa". Perspektywy naukowych analiz zjawiska fałszywych wiadomości, red. K. Rosińska, P. Płatek, Warszawa 2021.
Opowiedziane. Historia mówiona w praktykach humanistycznych, red. A. Karpowicz, M. Litwinowicz-Droździel, M. Rakoczy, Warszawa 2019.
Oblicza "fake newsa". Perspektywy naukowych analiz zjawiska fałszywych wiadomości, red. K. Rosińska, P. Płatek, Warszawa 2021.
Olszewska K., Znaczenie e-learningu we współczesnej edukacji, „Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie” 37 (2020), s. 48-63.
Rola e-edukacji w rozwoju kształcenia akademickiego, red. M. Dąbrowski, M. Zając, Warszawa 2013.
Ucińska J., Humanistyka cyfrowa. Problemy definiowania pojęcia, „Zagadnienia Informacji Naukowej” 5 (2017), s. 124-145.
https://www.academia.edu/ (Academia)
https://centrum.nukat.edu.pl/pl/ (Centrum NUKAT)
https://www.cerl.org/ (Consortium of European Research Libraries)
https://kvk.bibliothek.kit.edu/ (Karlsruher Virtueller Katalog)
https://fbc.pionier.net.pl/ (Federacja Bibliotk Cyfrowych)
https://www.fides.org.pl/ (Federacja Bibliotek Kościelnych Fides)
https://medialabkatowice.eu/ (Medialab)
https://www.researchgate.net/ (ResearchGate)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: