Wielkie kultury świata WH-KU-I-3-WieKult
Treści merytoryczne:
W trakcie zajęć studenci zapoznają się z podstawową charakterystyką pięciu wielkich kultur świata, tj.:
- kultur afrykańskich,
- kultury japońskiej,
- kultury indyjskiej,
- kultury chińskiej,
- kultury arabsko-muzułmańskiej
Zajęcia ujmują w sposób selektywny zagadnienia istotne dla profilu kulturowego poszczególnych obszarów. Uwzględniają perspektywę międzykulturową i odwołują się do pojęć kultury ukształtowanych w kręgu europejskim, takich jak kanony poszczególnych kultur, wartości symboliczne, koncentrując się na ich przejawach w religii, literaturze, systemach filozoficznych, sztuce użytkowej i tradycyjnych zajęciach, kuchni, a także w zachowaniach językowych.
I. Indie (dr Monika Nowakowska)
Wielość językowa Indii
Indyjskie zróżnicowanie kulturowo-religijne
II. Afryka (prof. Nina Pawlak)
Afryka – jeden kontynent, wiele kultur
Język i społeczeństwo w Afryce
III. Chiny (dr Małgorzata Religa)
Najważniejsze pojęcia filozofii chińskiej
Najważniejsze chińskie zjawiska literackie
IV. Japonia (dr hab. Iwona Kordzińska-Nawrocka)
Tradycja i nowoczesność w japońskiej kulturze
Kultura kulinarna Japonii
Japońska kultura popularna
V. Kultura arabsko-muzułmańska (prof. Katarzyna Pachniak)
Podstawy polityczne, społeczne i religijne islamu
Podział religii, najważniejsze odłamy
Islam współcześnie (kwestie rodzinne, najważniejsze konflikty).
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
KU1_W11: ma uporządkowaną wiedzę o systemie kultury i o tożsamościach kulturowych w perspektywie międzykulturowości.
KU1_U07: posiada umiejętność wyodrębniania i określania cech tożsamości kulturowych w aspekcie wielokulturowości oraz międzykulturowości.
KU1_K05: potrafi określić swoją aktywność badawczą, uwzględniając jej cel oraz kontekst społeczny i kulturowy.
KU1_K07: ma świadomość znaczenia zachowania dorobku kulturowego ludzkości dla projektów rozwoju regionalnego.
Punkty ECTS:
Wykład: 30 h
Lektury własne: 30 h
Przygotowania do testu: 60 h
Kryteria oceniania
Obecność na wykładzie, test końcowy.
Literatura
Lektury do omawianych obszarów kulturowych:
I.Indie
1) Basham, A., Indie. Od początku dziejów do podboju
muzułmańskiego, wyd. II, PIW, Warszawa 2000:
rozdział IX „Język i literatura”, s. 384-469.
Mylius, K., Historia literatury staroindyjskiej,
Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa 2004:
rozdział „Wprowadzenie”, s. 11-24.
Nowakowska, M. „Język w kulturach Indii” od ubóstwienia do
filozofowania, od cywilizowania do
uniezależniania”, w: Języki Azji i Afryki w
komunikacji międzykulturowej, pod. red. N.
Pawlak, s. 17-28.
Sieklucka, A., Język pendźabski, Wydawnictwo Akademickie
DIALOG, Warszawa 1998: rozdział „Język
pendźabski. Informacje ogólne”, s.12-21.
Stasik, D., Język hindi, seria , wyd.
II, Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa
2008: rozdziały „Język hindi – wiadomości
ogólne”, „Ogólna charakterystyka słownictwa
hindi”, s. 21-36.
Walter, E., Gramatyka języka bengalskiego, Wydawnictwo
Akademickie DIALOG, Warszawa 2008:
rozdział „Dzieje języka bengalskiego”, s. 27-59.
Woźniak, J., Dźajakantan. W kręgu tamilskiej tradycji i
nowoczesności, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa
2010: rozdziały 4.1 „Dyglosja tamilska”, oraz:
http://indiacode.nic.in/coiweb/welcome.html
2) Balcerowicz, P., Dżinizm. Starożytna religia Indii,
DIALOG, Warszawa 2003.
Basham, A. Indie. Od początku dziejów do podboju
muzułmańskiego, wyd. II, PIW, Warszawa 2000:
rozdział VII „Religia. Doktryny, systemy
filozoficzne”, s. 240-349.
Brockington, J.L., Święta nić hinduizmu. Hinduizm w jego
ciągłości i różnorodności. Instytut Wydawniczy
Pax, Warszawa 1990.
Lopez, D.S.,Jr. (red.), Praktyki religijne w Indiach,
DIALOG 2001.
Cole, W. Owen, P.S. Sambhi, Sikhowie. Wiara i życie,
Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1987.
oraz:
http://indiacode.nic.in/coiweb/welcome.html
II. Afryka
Komorowski, Zygmunt, Kultury Czarnej Afryki, Wrocław 1994
Piłaszewicz, Stanisław, Egzotyczny świat sawanny. Kultura i
cywilizacja ludu Hausa, Wydawnictwo Akademickie
DIALOG, Warszawa 1995.
Pawlak Nina, Podobińska Zofia (red.), Języki Afryki a
kultura, Warszawa 2004: AGADE
Curtin, Philip, Steven Feierman, Leonard Thompson, Jan Vansina, Historia Afryki. Narody i cywilizacje (przekład z
angielskiego), Gdańsk 2003: MARABUT
III. Chiny
Feng Youlan, Krótka historia filozofii chińskiej, rozdziały
poświęcone konfucjanizmowi i taoizmowi
Jabłoński, W. (red.), Antologia literatury chińskiej,
Warszawa 1956
M. Religa, Chiny czyli wielogłos, w: Kultury świata w dialogu, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2012, s. 53-85.
II. Japonia
Benedict, R. Chryzantema i miecz, wzory kultury
japońskiej, PIW 2003
Kordzińska-Nawrocka, Iwona. Kultura kulinarna
Japonii, TRIO 2008
Mathews, G., Supermarket kultury, rozdział I i II, s. 13-
116, PIW 2005.
Meyer, S., Gejsza i samuraj: rozważania na temat mitu
wyjątkowości Japonii, w: Dziesięć wieków Genji
monogatari w kulturze Japonii, red. I. Kordzińska-
Nawrocka, rozdział III, s. 386-401, WUW 2009
Wierzbicka, A., Słowa klucze. Różne języki - różne kultury,
rozdział VI, s. 431-490, WUW 2007
V. Kultura arabsko-muzułmańska
Cook, Michael, Koran, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001
Cook, Michael, Mahomet, Prószyński i S-ka, Warszawa 1999
Danecki, Janusz, Arabowie, Państwowy Instytut Wydawniczy,
Warszawa 2001
Danecki, Janusz, Kultura i sztuka islamu, Elipsa, Warszawa
2003
Danecki, Janusz, Podstawowe wiadomości o islamie, Dialog,
Warszawa 1997
Dziekan, Marek, Cywilizacja islamu w Azji i Afryce,
Książka i Wiedza, Warszawa 2007
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: