Muzea w kulturze. Wprowadzenie do muzeologii WH-KU-I-2-MuzKult-Z
Celem przedmiotu jest prezentacja, czym była dawniej i czym jest dziś instytucja "muzeum", jak zmieniały się na przestrzeni dziejów jej formy organizacyjne, a przede wszystkim - konteksty społecznego oddziaływania. Przedmiot jest z założenia próbą wprowadzenia do zajęć specjalistycznych, tym samym więc jego celem jest wprowadzenie w problematykę podstawowej terminologii muzealnej i muzeologicznej, nabycie umiejętności posługiwania się nią w wypowiedziach ustnych i pisemnych, dotyczących różnych form muzealnej aktywności, np. wystawiennictwa.
Celem wykładu jest również zaprezentowanie podstawowych aktów prawnych, regulujących funkcjonowanie muzeów, np. "ustawy o muzeach" w praktycznym wymiarze ich funkcjonowania i oddziaływania na pracę instytucji muzealnych, np. zarządzanie nimi, oraz spełnianiem przez nie oczekiwań różnych grup społecznych.
W cyklu 2021/22_L:
Celem przedmiotu jest prezentacja, czym była dawniej i czym jest dziś instytucja "muzeum", jak zmieniały się na przestrzeni dziejów jej formy organizacyjne, a przede wszystkim - konteksty społecznego oddziaływania. Przedmiot jest z założenia próbą wprowadzenia do zajęć specjalistycznych, tym samym więc jego celem jest wprowadzenie w problematykę podstawowej terminologii muzealnej i muzeologicznej, nabycie umiejętności posługiwania się nią w wypowiedziach ustnych i pisemnych, dotyczących różnych form muzealnej aktywności, np. wystawiennictwa. Celem wykładu jest również zaprezentowanie podstawowych aktów prawnych, regulujących funkcjonowanie muzeów, np. "ustawy o muzeach" w praktycznym wymiarze ich funkcjonowania i oddziaływania na pracę instytucji muzealnych, np. zarządzanie nimi, oraz spełnianiem przez nie oczekiwań różnych grup społecznych. Wskazana wyżej problematyka zostanie rozwinięta w postaci następujących bloków tematycznych: - Wstęp do muzealnictwa: czym jest i czym było muzeum? pojęcia: muzeum, muzealnik, muzealium, muzealnictwo, muzeologia; - Historia kolekcjonerstwa i muzealnictwa; - Instytucja muzealna w różnych kontekstach kulturowych; - Rola muzeów w kulturze (muzeum - templum, muzeum - forum); - System muzealnictwa w Polsce (akty prawne, rola Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów); - Muzeum jako organizacja w rozwoju historycznym i zarządzanie nią; - Typy muzeów: wielodziałowe, historyczne, sztuki, rezydencjonalne, etnograficzne, historyczne, archeologiczne, na wolnym powietrzu, martyrologiczne, militarne; - Wystawiennictwo; - Zbiory muzealne: gromadzenie, ochrona, konserwacja, zarządzanie kolekcją; - Nauka w muzeum: np. opracowywanie zbiorów, badania proweniencyjne; uniwersytety a muzea; - Digitalizacja w muzeach; - "Nowoczesne" muzea a multimedia; - Edukacja i upowszechnianie, w tym udostępnianie zbiorów osobom o ograniczonych sprawnościach; - PR w muzeach; - Prawo i etyka w muzealnej działalności; - Turystyka kulturowa, muzeum w środowisku lokalnym; - "Nowa muzeologia", tzw. muzeum krytyczne; - Muzea wyznaniowe, uczelniane, prywatne - specyfika i rola w kulturze; - Architektura muzeów. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: 1 pkt ETCS - 30 h aktywny udział w zajęciach, znajomość lektur.
0,5 pkt ETCS - 15 h studiowanie literatury
0,5 pkt ETCS - 15 h studiowanie tematów prezentowanych na wykładów | W cyklu 2023/24_L: 1 pkt ETCS - 30 h aktywny udział studenta w zajęciach, Znajomość lektur.
0,5 pkt ETCS - 15 h studiowanie literatury
0,5 ETCS studiowanie tematów wykładu |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
KU1_W03 - student ma świadomość chrześcijańskich korzeni kultury europejskiej. Zna najważniejsze muzea i arcydzieła będące w ich posiadaniu. Ma świadomość wpływu kultury starożytnej i wczesnochrześcijańskiej na kształt współczesnego muzealnictwa.
KU1_W05 Zna specyfikę powstawania poszczególnych typów muzeów.
Potrafi wartościować dzieła znajdujące się w kolekcjach.
KU1_K03 Jest gotów do uczestnictwa w bieżącym życiu muzealnym, angażowania się w podejmowane przez muzea działania.
Kryteria oceniania
Na ocenę BDB - od studenta wymagana jest obecność na wykładach, znajomość literatury podanej i tematyki podanej przez wykładowcę.
Na ocenę DB - wymagana jest obecność na wykładach, umiejętność przyporządkowania muzeów do poszczególnych typów, a także znajomość podstawowej literatury.
Na ocenę DST- wymagane jest uczestnictwo w wykładach, znajomość typologii muzeów.
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Regularne uczestnictwo w zajęciach, aktywność. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: