Kultura artystyczna - sztuki piękne WH-KU-I-2-KuArSzP-C
Ćwiczenia stanowią uzupełnienie wykładu, dlatego ukierunkowane są na uzyskanie przez studentów podstawowej wiedzy teoretycznej i praktycznej w zakresie sztuki awangardowej pierwszej połowy XX wieku. Studenci zaobserwują ogromną „rozpiętość” dążeń artystycznych i wielość kierunków współistniejących w tym samym czasie, poznają bardziej szczegółowo: fowizm, ekspresjonizm, surrealizm i kubizm i formizm. Uzyskaną wiedzę konfrontują ze współczesnymi konsekwencjami wskazanych wyżej kierunków. Zaplanowane zostały 4 wyjścia do muzeum: Zachęty, Muzeum Sztuki Współczesnej, Muzeum Narodowego w Warszawie i Muzeum Sztuki Fantastycznej. Poznane w teorii koncepcje artystyczne i ich współczesne praktyczne konsekwencje zostaną następnie wdrożone do własnej studenckiej działalności artystycznej Zaplanowane zostały 3 warsztaty malarskie.
W cyklu 2021/22_Z:
Zajęcia mają na celu: nabycie przez studentów wiedzy oraz rozwój umiejętności z zakresu sztuki, zdolności rozpoznawania kanonicznych dzieł i przyporządkowanie ich do epoki, stylu. Przygotowują studenta do prowadzenia samodzielnych studiów naukowych na polu sztuk pięknych. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: ECTS - 2 punkty (60 godz.)
- udział w zajęciach realizowanych w formie: ćwiczeń, wyjść do muzeów i warsztatów malarskich (30 godz.);
- lektura do zajęć, umieszczona na platformie Moodle (15 godz.);
- przygotowanie prezentacji na wybrany temat (10 godz.);
- udział w konsultacjach (5 godz.).
| W cyklu 2022/23_Z: ECTS - 2 punkty
- udział w ćwiczeniach, realizowanych na platformie MS Teams (30 godz.);
- lektura do zajęć, umieszczona na platformie Moodle (15 godz.);
przygotowanie do pisemnych testów cząstkowych na zaliczenie, realizowanych na platformie Moodle (10 godz.);
- przygotowanie do pisemnego testu końcowego na ocenę, test realizowany na platformie Moodle (5 godz.).
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna podstawowe założenia teorii kultury artystycznej, uwarunkowania procesu twórczego, specyfikę poszczególnych dziedzin sztuki oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł artystycznych oparte na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych.
W zakresie umiejętności student potrafi planować i organizować indywidualną pracę badawczą, uwzględniając jej cel oraz kontekst społeczno-kulturowy, a także działać zespołowo, przyjmując różne role oraz doskonaląc kompetencje i sprawności komunikacyjne podczas pracy w grupie.
W zakresie kompetencji student jest gotów do twórczego uczestnictwa w bieżącym życiu kulturalnym, a także do przedstawiania własnych prac malarskich.
Kryteria oceniania
Ocena formująca
student kończąc ćwiczenia:
- na ocenę 5 (bdb.): zna bardzo dobrze terminy z zakresu sztuk pięknych; potrafi wyjaśnić znaczenie i rolę w kulturze: dzieła sztuki, twórczości artystycznej; zna wszystkie przywołane na zajęciach kierunki w sztuce początków XX wieku. Przygotowuje samodzielne wybrane zagadnienie. Sporządza poprawny opis dzieła sztuki (obrazu). Widzi konieczność dalszej edukacji w zakresie sztuk pięknych.
- na ocenę 4 (db.): ma podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu sztuk pięknych; zna trzy wybrane, przywołane na zajęciach, kierunki w sztuce początków XX wieku. Przygotowuje poprawne wystąpienie oraz opis dzieła sztuki (obrazu). Widzi konieczność dalszej edukacji w zakresie sztuk pięknych.
- na ocenę 3 (dst.): stosuje wybiórczo pojęcia z zakresu sztuk pięknych; zna dwa wybrane, przywołane na zajęciach, kierunki w sztuce początków XX wieku. Właściwie opisuje dzieło sztuki (obraz). Widzi konieczność dalszej edukacji w zakresie sztuk pięknych.
- na ocenę 2 (ndst.): nie zna terminów z zakresu sztuk pięknych; nie zna żadnego, przywołanego na zajęciach, kierunku w sztuce początków XX wieku. Nie potrafi przygotować prezentacji i opisać działa sztuki. Nie widzi konieczności dalszej edukacji w zakresie sztuk pięknych.
Ocena końcowa (zaliczenie na ocenę) na podstawie:
- obecności na zajęciach w formie ćwiczeń, wyjść do muzeów i warsztatów (wolno być dwa razy nieobecnym, trzecia nieobecność powoduje konieczność zaliczenia wszystkich trzech nieobecności, czwarta nieobecność stanowi podstawę do skreślenia z listy studentów, uczęszczających na zajęcia)
- przygotowania do zajęć i aktywności na zajęciach (za trzy aktywności udokumentowane plusem, można podnieść ocenę końcową z zajęć o pół oceny);
- przygotowania eseju/prezentacji na wybrany temat.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: