Historia filmu WH-KU-I-2-HistFil-C
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi założeniami teorii filmu, uwarunkowaniami procesu twórczego, specyfiką dziedziny sztuki jaka jest film oraz metodami analizy, interpretacji i wartościowania dzieł artystycznych opartymi na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych; W trakcie zajęć z historii filmu student nabywa umiejętności opracowywania wyników własnych badań i zaprezentowania ich w formie pisemnej lub ustnej w sposób dowodzący opanowanie specjalistycznej terminologii z zakresu historii filmu oraz zdobywa umiejętność rozwiazywania problemów z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych.
W trakcie zajęć analizować i interpretować będziemy filmy, które odcisnęły swoje piętno w historii kina i stanowią jej kanon.
1. Lumiere
2. D. W. Griffith, "Nietolerancja" (1916)
3 F.W. Murnau, "Nosferatu -symfonia grozy" (1922)
4. D. Wiertow, "Człowiek z kamerą" (1929)
5. C. Chaplin, "Światła wielkiego miasta" (1932)
6. O. Welles, "Obywatel Kane" (1941)
7. V. De Sica "Złodzieje rowerów" (1948)
8. F. Fellini, "La strada" (1954)
9. E. Munk, "Eroika" (1958)
10. M. Antonioni, "Powiększenie" (1967)
11. L. Visconti, "Zmierzch bogów" (1969)
12. B. Fosh, "Kabaret" (1972)
13. A. Tarkowski, "Zwierciadło" (1975)
14. S. Leone "Dawno temu w Ameryce" (1984)
15. K. Kieślowski, "Trzy kolory. Czerwony" (1993)
W cyklu 2021/22_Z:
W takcie ćwiczeń analizować będziemy filmy (zarówno polskie jaki i zagraniczne), które odcisnęły swoje piętno w historii kina i stanowią jej kanon. 1. Lumiere |
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Zna podstawowe założenia teorii kultury artystycznej (w tym przede wszystkim filmu), uwarunkowania procesu twórczego, specyfikę poszczególnych dziedzin sztuki oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł artystycznych oparte na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych;
Potrafi opracować wyniki własnych badań i zaprezentować je w formie pisemnej lub ustnej w sposób dowodzący opanowanie specjalistycznej terminologii z zakresu historii filmu oraz posiadania umiejętności rozwiazywania problemów z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych
Potrafi merytorycznie argumentować na rzecz określonego stanowiska, wykorzystując poglądy własne oraz innych autorów, rzetelnie je przedstawiając oraz oceniając podczas dyskusji w grupie
ECTS
Udział w ćwiczeniach - 30 godzin - 1 ECTS
Samodzielna analiza materiału źródłowego oraz przygotowanie eseju - 30 godzin - 1 ECTS
Kryteria oceniania
1. Praca zaliczeniowa (esej naukowy) poświęcona charakterystyce wybranego okresu w historii filmu albo charakterystyce twórczości wybranego autora filmowego albo analiza wybranego filmu. Studenci przygotowany esej przesyłają na adres mail prowadzącej ćwiczenia.
2. Aktywność w trakcie zajęć
3. Student może mieć dwie nieobecności na zajęciach
ocena ndst. (2)
-nie zna podstawowych założenia teorii kultury artystycznej (w tym przede wszystkim filmu), uwarunkowani procesu twórczego, specyfiki poszczególnych dziedzin sztuki (przede wszystkim filmu) oraz metod analizy, interpretacji i wartościowania dzieł artystycznych opartych na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych;
- nie potrafi opracować wyniki własnych badań i zaprezentować ich w formie ustnej i pisemnej w sposób dowodzący opanowanie specjalistycznej terminologii z zakresu historii filmu, nie posiada umiejętności rozwiązywania problemów z zakresu historii filmu,
- nie potrafi merytorycznie argumentować na rzecz określonego stanowiska wykorzystując poglądy własne oraz innych autorów
ocena dst (3)
- w dostateczny sposób zna podstawowe założenia teorii kultury artystycznej (w tym przede wszystkim filmu), uwarunkowania procesu twórczego, specyfikę poszczególnych dziedzin sztuki (w tym przede wszystkim filmu) oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł artystycznych oparte na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych;
- w dostateczny sposób potrafi opracować wyniki własnych badań i zaprezentować je w formie ustnej i pisemnej w sposób dowodzący dostateczne opanowanie specjalistycznej terminologii z zakresu historii filmu
- w dostateczny sposób potrafi argumentować na rzecz określonego stanowiska, wykorzystując poglądy własne oraz innych autorów i w dostateczny sposób przedstawić je podczas dyskusji w grupie
ocena db. (4)
- dobrze zna podstawowe założenia teorii kultury artystycznej (w tym przede wszystkim filmu), uwarunkowania procesu twórczego, specyfikę poszczególnych dziedzin sztuki (w tym przede wszystkim filmu) oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł artystycznych oparte na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych;
- potrafi opracować wyniki własnych badań i zaprezentować je w formie ustnej i pisemnej w sposób dowodzący dobre opanowanie specjalistycznej terminologii z zakresu historii filmu
- potrafi merytorycznie argumentować na rzecz określonego stanowiska wykorzystując poglądy własne oraz innych autorów, dobrze je przedstawiając oraz oceniając podczas dyskusji w grupie
ocena bdb. (5)
- bardzo dobrze zna podstawowe założenia teorii kultury artystycznej (w tym przede wszystkim filmu), uwarunkowania procesu twórczego, specyfikę poszczególnych dziedzin sztuki oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł artystycznych oparte na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych;
- potrafi opracować wyniki własnych badań i zaprezentować je w formie ustnej i pisemnej w sposób dowodzący bardzo dobrego opanowanie specjalistycznej terminologii z zakresu historii filmu oraz posiadania bardzo dobrych umiejętności rozwiazywania problemów z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych
- potrafi merytorycznie argumentować na rzecz określonego stanowiska, wykorzystując poglądy własne oraz innych autorów, rzetelnie je przedstawiając oraz oceniając podczas dyskusji
Literatura
A. Gwóźdż, Rzczywistość obrazu - obraz rzeczywistości albo jak wczesne kino zawłaszczyło świat w obrazie [w:] "Kwartalnik Filmowy" 64/2008
M. Hendrykowska, Dzieło przełomowe dla historii kultury [w:] "Kwartalnik Filmowy" 12-13/1995-1996
P. Szczepański, Ponadczasowość obrazu w filmie: Nosferatu - symfonia grozy [w:] "Kwartalnik Filmowy 31-32/ 2000
M. Hendrykowska, Miasto jako perpetuum mobile. Berlin Symfonia wielkiego miasta (1927) Waltera Ruttmanna [w:] "Images" 21/2013
J. Mukarovsky Próba strukturalnej analizy fenomenu aktorstwa [w:] Czeska myśl filmowa, tom 2.: Reguły gry, red. A. Gwóźdź, Gdańsk 2007
J. Roy, O sztuce manipulacji [w:] "Kwartalnik Filmowy" 12-13/1995-1996
M. Kornatowska, Baśń - świadectwo czasów [w:] "Kwartalnik Filmowy" 12-13/1995-1996
Z. Benedyktowicz, Film drogi - poemat o kamieniu [w:] "Kwartalnik Filmowy" 12-13/1995-1996
M. Hendrykowski, Nowy język "Eroiki" [w:] M. Hendrykowski, Drugie wejrzenie. Analizy i interpretacje, Poznań 2018
W. Michera, "Obraz" w Powiększeniu - problem fokalizacji [w:] "Kwartalnik Filmowy" 64/2008
K. Lipka, Zmierzch pełen ognia? [w:] "Kwartalnik Filmowy" 12-13/1995-1996
M. Hendrykowski, Kicz i estetyka brzydoty w Kabarecie Boba Fosse'a [w:] M. Hendrykowski, Drugie wejrzenie. Analizy i interpretacje, Poznań 2018
S. Kuśmierczyk, Kod Zwierciadła [w:] "Kwartalnik Filmowy" 71-72/2010
M. Bortkiewicz, Imitacje sacrum w wierszu Wisławy Szymborskiej "Miłość od pierwszego wejrzenia" oraz w filmie Krzysztofa Kieślowskiego "Trzy kolory: czerwony [w:] "Kwartalnik Filmowy" 24/1998
W cyklu 2021/22_Z:
Materiały dydaktyczne wysyłane będą ma adresy mail studentów. A. Gwóźdż, Rzczywistość obrazu - obraz rzeczywistości albo jak wczesne kino zawłaszczyło świat w obrazie [w:] "Kwartalnik Filmowy" 64/2008 |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: