Tradycja biblijna WH-KU-I-1-TradBib
Podstawowe zagadnienia omawiane na zajęciach (niektóre tematy obejmują więcej niż dwie jednostki)
1. Wstęp do Pisma świętego (powstanie, tradycja, sensy)
2. Problematyka obrazowania Pisma Świętego - judaizm i chrześcijaństwo (ikonoklazm, teologia ikony, malarstwo wchodu i malarstwo zachodu, reformacja, kontrreformacja)
3. Stary testament w sztukach wizualnych na przestrzeni dziejów (omówienie wybranych przykładów obrazowania tematów pochodzących ze Starego testamentu)
4. Nowy testament w sztukach wizualnych na przestrzeni dziejów (omówienie wybranych przykładów obrazowania tematów pochodzących z Nowego Testamentu)
5. Concordia Novi et Veteris Testamenti - Biblia Pauperum
6. Apokryfy w sztuce
ZAJĘCIA PROWADZONE W SYSTEMIE BLENDED LEARNING (hybrydowo on-line, msTeams, Moodle)
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Ku1_03 Zna Pismo Święte postrzegane jako źródło kulturotwórcze w zakresie sztuki europejskiej.
Ku1_ U04 Potrafi rozpoznawać i poddawać analizie tematykę dzieł sztuk wizualnych mającą swoje źródło w tekście biblijnym i apokryficznym.
Ku1_ K02 Potrafi skonstruować logiczną wypowiedź w obrębie szczegółowego tematu o biblijnej proweniencji.
30 godzin kontaktowych - 1 ests
30 godzin - realizacja nauki w systemie e-learnig - 1 scts
15 godzin - przygotowanie prezentacji - 0,5 ects
Kryteria oceniania
Podstawą do zaliczenia przedmiotu jest:
Zaliczenie na ocenę wyznaczonych przez prowadzącego zadań -
w tym: zadań na platformie moodle oraz prezentacji power-point jako
opracowania zadanego przez prowadzącego tematu szczegółowego.
TEMATY i zakresy do WYBORU:
Zakresy:
Sztuki Plastyczne (malarstwo, rzeźba, rzemiosło), Film, Teatr, Muzyka, Nowe media, Media społecznościowe.
Tematy:
- Postaci Biblijne (wybrane)
- ZWIERZĘTA w Biblii: gołębica/gołąb, wąż i bazyliszek, baranek
-Rośliny Biblijne (wybrane)
ISTNIEJE MOŻLIWOŚĆ ZGŁOSZENIA WŁASNEJ PROPOZYCJI
Kryteria oceny
Ocena niedostateczna - student nie spełnia kryteriów przewidzianych na ocenę dostateczną
Ocena dostateczna - student posiada podstawową wiedzę na temat Biblii i rozpoznaje podstawowe tematy ikonograficzne pochodzenia biblijnego
Ocena dobra - student rozpoznaje i objaśnia tematy ikonograficzne pochodzenia biblijnego, potrafi analizować materiał wizualny w odniesieniu do tekstu biblijnego
Ocena bardzo dobra - student rozpoznaje i objaśnia szczegółowe tematy ikonograficzne pochodzenia biblijnego, potrafi analizować materiał wizualny w odniesieniu do tekstu biblijnego obu testamentów, zna typy i figury. Potrafi w sposób spójny wykazać "długie trwanie" w kulturze znaków i symboli biblijnej proweniencji.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Pismo Św. ST i NT, przeł. Jakub Wujek, Warszawa 1962.
Apokryfy nowego testamentu, red. Marek Starowieyski, Lublin 1980, t 1-2.
Wstęp ogólny do Pisma Świętego, red. J. Homerski, Warszawa 1973.
W. Harrington, Klucz do Biblii, Warszawa 1984.
M. Bocian, Leksykon postaci biblijnych, Kraków 2000.
Mały słownik biblizmów języka polskiego, red. J. Godyń, Krak – Warszawa 1995.
P. Cz. Bosak, Postacie Biblii, Poznań 1999.
J. Partyka, Apokryfy w sztukach plastycznych, Znak 29, 1977, nr 275.
D. Forstner, Świat symboliki chrześcijańskiej, Warszawa 2001.
S. Kobielus, Krzyż Chrystusa, Warszawa 2000.
J. Marecki, L. Rotter, Jak czytać wizerunki świętych. Leksykon atrybutów i symboli hagiograficznych, Kraków 2009.
P. de Rynck, Jak czytać opowieści biblijne i mitologiczne w sztuce, Kraków 2009.
P. de Rynck, Jak czytać malarstwo. Rozwiązywanie zagadek, rozumienie i smakowanie dzieł dawnych mistrzów, Kraków 2005.
P. de Rynck, Jak czytać malarstwo. Rozwiązywanie zagadek, rozumienie i smakowanie dzieł dawnych mistrzów RD, Kraków 2006.
W cyklu 2021/22_Z:
Materiały dydaktycznych do nauczania asynchronicznego zostały umieszczone na platformie Moodle |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=24485 |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: