Podstawy socjologii kultury WH-KU-I-1-PodSocKul
Celem wykładu jest wprowadzenie studentów kulturoznawstwa w socjologiczne rozumienie kultury. Wykład odsłoni istotę kultury jako kontekstu życia osoby ludzkiej. Dostarczy wiedzy na temat procesów oraz zjawiska zachodzących w obrębie kultury. Pomoże to w refleksyjnym oraz krytycznym podejściu do otaczającej studentów współczesnej kultury oraz dynamizmów w których uczestniczą i będą uczestniczyć wraz z kolejnymi etapami socjalizacji. W ten sposób zajęcia będą wprowadzeniem w socjologiczne rozumienie kultury (wyobraźnia socjologiczna) ale również dostarczą niezbędnej wiedzy potrzebnej do sprawczego uczestnictwa w otaczającej ich kulturze. Innymi sowy zajęcia stanowią okazję do nabywaniu przez studentów większej wolności w relacjach społecznych. Zakładając, że osoba ludzka wyłania się z relacji do kultury, kurs socjologii kultury może stanowić istotny krok w życiu studentów do dojrzewania do rozumianego personalistycznie człowieczeństwa.
W trakcie wykładu zostaną omówione zasadnicze zagadnienia z zakresu socjologii kultury. Zostanie przekazana wiedza dotycząca podstawowych elementów życia społecznego oraz funkcjonowania kultury. Wyjaśnione zostaną pojęcia dotyczące zarówno jednostek jak i grup społecznych, ich wymiaru statycznego jak i dynamicznego (zmiany kulturowej). Ponadto w trakcie wykładów zaprezentowany zostanie zarys historii rozwoju socjologii oraz charakterystyka współczesnej kultury. Ukazane zostanie, czym jest kultura oraz w jaki sposób funkcjonuje, jakim prawom oraz mechanizmom podlega. Przedstawione zostaną mechanizmy oraz prawa rządzące rozwojem kultury. Omówione zostaną takie podstawowe pojęcia z zakresu socjologii takie jak: tożsamość, struktury społeczne, grupa społeczne, socjalizacja, ruchy społeczne, interakcja, więź, rola społeczna, organizacja i instytucja. Wykład dotyczyć będzie również tak ogólnych pojęć jak społeczeństwo, kultura, wspólnota, religia.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2020/21_Z: |
Efekty kształcenia
KU1_W02: rozpoznaje znaczenie socjologii dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa; zna wzajemne powiązania między tymi dyscyplinami.
KU1_U02: student samodzielnie się dokształca wykorzystuje zdobytą wiedzę socjologiczną do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
KU1_K04_ student wypełnia swoje zobowiązania społeczne poprzez działanie na sposób przedsiębiorczy z nastawieniem na rozwój i upowszechnianie kultury, wykazuje się troską o szeroko rozumiany interes i pożytek publiczny
Kryteria oceniania
KU1_W02: rozpoznaje znaczenie socjologii dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa; zna wzajemne powiązania między tymi dyscyplinami.
• na ocenę bardzo dobrą: student objaśnia wszystkie wprowadzone terminy z zakresu socjologii i podaje przykłady ilustrujące każdy z nich,
• na ocenę dobrą: student objaśnia większość wprowadzonych terminów z zakresu socjologii i podaje przykłady,
• na ocenę dostateczną: student objaśnia podstawowe wprowadzone terminy z zakresu socjologii i podaje kilka przykładów,
KU1_U02: student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę socjologiczną do analizy zjawisk związanych z pracą w sektorze kulturoznawczym
• na ocenę bardzo dobrą: student bardzo dobrze potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę socjologiczną do analizy zjawisk związanych z pracą w sektorze kulturoznawczym
• na ocenę dobrą: student dobrze potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę socjologiczną do analizy zjawisk związanych z pracą w sektorze kulturoznawczym
• na ocenę dostateczną: student dostatecznie potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę socjologiczną do analizy zjawisk związanych z pracą w sektorze kulturoznawczym
KU1_K04_ student podejmuje działania na rzecz rozwoju kultury
na ocenę bardzo dobrą: student rozumie, jak nalezy dbać o kulturę oraz aktywnie podejmuje działania na rzecz rozwoju kultury, np. poprzez jej analizę
• na ocenę dobrą: student dobrze rozumie, jak nalezy dbać o kulturę
• na ocenę dostateczną: student dostatecznie rozumie, jak nalezy dbać o kulturę
Efekty kształcenia w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami, jak wykład problemowy a weryfikowane przez ustny egzamin przedmiotowy.
Efekty kształcenia w obszarze umiejętności są osiągane takimi metodami, jak wykład konwersatoryjny a weryfikowane przez ustny egzamin przedmiotowy.
Efekty kształcenia w obszarze kompetencji społecznych są osiągane takimi metodami, jak wykład konwersatoryjny a weryfikowane przez ustny egzamin przedmiotowy.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: