Podstawy antropologii kulturowej WH-KU-I-1-PodAntKu-C
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z teoriami antropologii kulturowej, nabycie przez studentów umiejętności ich wykorzystania w badaniach nad kulturą oraz ćwiczenie i ugruntowanie kompetencji społecznych.
Student w czasie ćwiczeń utrwala wiedzę zdobytą na wykładzie oraz uczy się charakteryzować, omawiać, analizować i twórczo komentować teksty stanowiące lektury obowiązkowe, prezentujące poszczególne zagadnienia.
Lektury te stanowią zbiór tekstów antropologicznych pokazujących rozwój i stan dyscypliny. Dokonujemy omówienia zróżnicowanej narracji antropologicznej, zmienności podejmowanej tematyki oraz wielości sposobów interpretacji zjawisk kulturowych. Zaczynamy od tekstów klasycznych, kończymy na aplikacji perspektywy antropologicznej do fenomenów współczesnych.
W cyklu 2021/22_L:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z teoriami antropologii kulturowej, nabycie przez studentów umiejętności ich wykorzystania w badaniach nad kulturą oraz ugruntowanie i rozszerzenie kompetencji społecznych. Wstęp: uniwersalia i partykularyzmy antropologii kulturowej. Ewolucjonizm |
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2021/22_L: OPIS ECTS:
Udział w ćwiczeniach - 30h
Lektura tekstów na zajęcia-20 h
Analiza tekstów w celu przygotowania do odpowiedzi na pytania w czasei zajęć - 20 h
Konsultacje -5 h
Razem 75h | W cyklu 2022/23_L: OPIS ECTS:
Udział w ćwiczeniach - 30h
Lektura tekstów na zajęcia-20 h
Analiza tekstów w celu przygotowania do odpowiedzi na pytania w czasei zajęć - 20 h
Konsultacje -5 h
Razem 75h | W cyklu 2020/21_L: OPIS ECTS:
Udział w ćwiczeniach - 30h
Lektura tekstów na zajęcia-20 h
Analiza tekstów w celu przygotowania do odpowiedzi na pytania w czasie zajęć - 20 h
Konsultacje -5 h
Razem 75h | W cyklu 2023/24_L: OPIS ECTS:
Udział w ćwiczeniach - 30h
Lektura tekstów na zajęcia-20 h
Analiza tekstów w celu przygotowania do odpowiedzi na pytania zdawane w czasie zajęć - 10 h
Przygotowanie do napisania pracy pisemnej 10 h
Konsultacje -5 h
Razem 75h |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: | W cyklu 2022/23_L: |
Efekty kształcenia
KU1_W02
Student wie jakie znaczenie ma przede wszystkim antropologia kulturowa dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa i zna wzajemne powiązania tych dyscyplin .
KU1_U06
Student potrafi zidentyfikować czynniki antropologiczne, które należy uwzględnić w podejmowaniu decyzji na poziomie mikro i makro
KU1_K02
Student jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy na temat antropologii kulturowej przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno-kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych
OPIS ECTS:
Udział w ćwiczeniach - 30h
Lektura tekstów na zajęcia-20 h
Analiza tekstów w celu przygotowania do odpowiedzi na pytania w czasei zajęć - 20 h
Konsultacje -5 h
Razem 75h
Kryteria oceniania
W odniesieniu do każdego efektu kształcenia, studentka/t kolejno na ocenę:
KU1_W02
Student wie jakie znaczenie ma przede wszystkim antropologia kulturowa dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa i zna wzajemne powiązania tych dyscyplin
ndst- nie wie ad. KU1_W02
dst- wie w podstawowym zakresie- ad. KU1_W02
db- wie w znacznym zakresie- ad. KU1_W02
bdb- bardzo dobrze wie- ad. KU1_W02
KU1_U06
Student potrafi zidentyfikować czynniki antropologiczne, które należy uwzględnić w podejmowaniu decyzji na poziomie mikro i makro
ndst- nie potrafi- ad. KU1_U06
dst- w dostatecznym stopniu potrafi-ad. KU1_U06
db- w znacznym stopniu potrafi- ad. KU1_U06
bdb- w pełni potrafi -ad. KU1_U06
KU1_K02
Student jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy na temat antropologii kulturowej przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno-kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych
ndst- nie umie wykorzystać- ad. KU1_K02
dst- umie w niewielkim stopniu wykorzystać- ad. KU1_K02
db- umie w znacznym stopniu wykorzystać- ad. KU1_K02
bdb- umie bardzo dobrze wykorzystać- ad. KU1_K02
Literatura
Literatura:
James Frazer, Złota gałąź, Warszawa 1965, s. 9-22 (wstęp), s. 37-69 (Magia sympatyczna), s. 70-83 (Magia i religia).
Edward B. Tylor, Edward B. Tylor, Cywilizacja pierwotna: badania rozwoju mitologii, filozofii, wiary, mowy, sztuki i zwyczajów, t.1, Warszawa 1896 : Wyd. "Głosu", (Warszawa : F. Csernák), Wstęp i R.I -----https://docer.pl/doc/ncn8e50
Andrzej Paluch, Mistrzowie antropologii społecznej: rzecz o rozwoju teorii antropologicznej, Warszawa: Państ. Wydaw. Naukowe, 1990, Wstęp, R.I, II, III---- https://docer.pl/doc/nsx08x1
Bronisław Malinowski, Argonauci Zachodniego Pacyfiku: relacje o poczynaniach i przygodach krajowców z Nowej Gwinei, Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005, Wstęp, R.I, R.II, R.III
Bronisław Malinowski, Ogrody koralowe i ich magia, Warszawa 1986, Wydawnictwo Naukowe PWN, R.VII
Marcel Mauss, Szkic o sezonowych przemianach społeczeństw Eskimosów. Studium z morfologii społecznej [w:] Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii. Ewa Nowicka, Małgorzata Głowacka-Grajper (wybór i red. naukowa). PWN, Warszawa, 2009, s. 169-217 .
Edward Evan Evans-Pritchard, Wódz w lamparciej skórze [w:] Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii. Ewa Nowicka, Małgorzata Głowacka-Grajper (wybór i red. naukowa). PWN, Warszawa, 2009, s. 613-620.
Ruth Benedict, Wzory kultury, "Muza", Warszawa 2002, R.I-III
Ruth Benedict, Północno-zachodnie wybrzeże Ameryki [w:] Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii. Ewa Nowicka, Małgorzata Głowacka-Grajper (wybór i red. naukowa). PWN, Warszawa, 2009, s. 373-402.
Margaret Mead, Dojrzewanie na Samoa [w:] Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii. Ewa Nowicka, Małgorzata Głowacka-Grajper (wybór i red. naukowa). PWN, Warszawa, 2009, s. 474-503.
Benjamin Lee Whorf, Model uniwersum Indian [w:] Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii. Ewa Nowicka, Małgorzata Głowacka-Grajper (wybór i red. naukowa). PWN, Warszawa, 2009, s. 435-441.
Claude Lévi-Strauss, Smutek tropików, do "Zachód słońca" plus rozdział "Bororo", https://docer.pl/doc/se511n
Claude Levi-Strauss, Antropologia strukturalna, s. 22- 40 oraz s. 69-76.
https://docer.pl/doc/ex8x5nx
Claude-Levi Strauss, Bororo [w:] Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii. Ewa Nowicka, Małgorzata Głowacka-Grajper (wybór i red. naukowa). PWN, Warszawa, 2009, s. 474-503.
Marek Pacukiewicz, Nienapisany Smutek tropików. Claude Levi-Straussa Joseph Conrad---
http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-349c6edf-b1a3-4c51-947b-740b47303376/c/LK-2012-2_pacukiewicz.pdf
Edmund Leach, Levi-Strauss, Prószyński i S-ka, Warszawa, 1998, s. 33-49.
Inspiracje strukturalistyczne ( szkoła "nowej historii")
Fernand Braudel, Gramatyka cywilizacji, Oficyna Naukowa, Warszawa 2006, Wstęp, R.I i II
Amerykańska antropologia kognitywna: poznanie, język, klasyfikacja i kultura / wybór i red. nauk. Michał Buchowski, Instytut Kultury, Warszawa 1993, R. I-II
Nowa twarz postmodernizmu, Uniwersytet Śląski, Katowice 2002
Jacques Derrida, Pismo i różnica, przeł. K. Kłosiński, Wydawnictwo KR, Warszawa 2004
Clifford Geertz, Interpretacja kultur: wybrane eseje, Kraków: Wydawnictwo UJ, Kraków 2005, R.II i III
Eric Gans, The Origin of Language: A Formal Theory of Representation. University of California Press, 2019, R.I i II
Magdalena Złocka-Dabrowska, “Cratos as Cognition: Gans and Dumézil in Dialogue on Language and Violence”, Anthropoetics. The Journal of Generative Anthropology, (UCLA’s First Open Access Journal Published Continuously since 1995), Anthropoetics XXII, no. 1, Fall 2016. http://anthropoetics.ucla.edu/ap2201/2201mzd/
Magdalena Złocka-Dąbrowska, Generative Anthropology in Contexts and Texts, Wydawinctwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2022
Nowa twarz postmodernizmu, Uniwersytet Śląski, Katowice 2002
Jacques Derrida, Pismo i różnica, przeł. K. Kłosiński, Wydawnictwo KR, Warszawa 2004
Antropologia. jedna dyscyplina cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska, amerykańska, Wydawnictwo UJ, Kraków 2005, R.VI
Alan Barnard, Antropologia: teoria i historia, PIW, Warszawa 2008
James Frazer, Złota gałąź, Warszawa 1965
Edward B. Tylor, Edward B. Tylor, Cywilizacja pierwotna: badania rozwoju mitologii, filozofii, wiary, mowy, sztuki i zwyczajów, t.1, Warszawa 1896 : Wyd. "Głosu", (Warszawa : F. Csernák)
Andrzej Paluch, Mistrzowie antropologii społecznej : rzecz o rozwoju teorii antropologicznej, Warszawa : Państ. Wydaw. Naukowe, 1990,
Bronisław Malinowski, Argonauci Zachodniego Pacyfiku : relacje o poczynaniach i przygodach krajowców z Nowej Gwinei, Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005
Bronisław Malinowski, Ogrody koralowe i ich magia, Warszawa 1986, Wydawnictwo Naukowe PWN
Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii. Ewa Nowicka, Małgorzata Głowacka-Grajper (wybór i red. naukowa). PWN, Warszawa, 2009
Edmund Leach, Levi-Strauss, Prószyński i S-ka, Warszawa, 1998,
Fernand Braudel, Gramatyka cywilizacji, Oficyna Naukowa, Warszawa 2006
Clifford Geertz, Interpretacja kultur: wybrane eseje, Kraków: Wydawnictwo UJ, Kraków 2005
Amerykańska antropologia kognitywna : poznanie, język, klasyfikacja i kultura / wybór i red. nauk. Michał Buchowski , Instytut Kultury, Warszawa 1993
Alan Barnard, Antropologia : teoria i historia, PIW, Warszawa 2008
Eric Gans, The Origin of Language: A Formal Theory of Representation. University of California Press, 2019
Magdalena Złocka-Dąbrowska, "Generative Anthropology and the Mahabharata: Cognition, Narrative, Culture”, Anthropoetics XXIII, Journal of Generative Anthropology, no.1, Fall 2017
Magdalena Złocka-Dąbrowska, “Cognitive and Neurocognitive Potentials of GA’s Acts from the Scene of Language Origin”, Załącznik Kulturoznawczy, nr. 9/2022
Magdalena Złocka-Dąbrowska, “The Hand Gesture as Sign Act in the Gansian Originary Scene of Language and Culture”, Studia Bobolanum, Nr. 4/2023
W cyklu 2021/22_L:
Alan Barnard, Antropologia. Zarys teorii i historii, Wyd. PIW, Warszawa 2016 (s. 29-46), https://docer.pl/doc/nsx080x |
W cyklu 2023/24_L:
James Frazer, Złota gałąź, Warszawa 1965, s. 9-22 (wstęp), s. 37-69 (Magia sympatyczna), s. 70-83 (Magia i religia). |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: