Instytucje kultury, edukacja i animacja kulturowa WH-KU-I-1-InEdAnkul
Zajęcia mają na celu przybliżeniu szerokiego spectrum funkcjonowania instytucji kultury w Polsce, edukacji i animacji kulturowej. Na zajęciach omówione zostaną m.in. modele zarządzania instytucją kultury, ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, narzędzia marketingowe, wykorzystywane w instytucjach kultury, finansowanie, różnice w funkcjonowaniu organizacji z trzech sektorów kultury.
W cyklu 2021/22_Z:
Na zajęciach student/studentka nabywa wiedzę z zakresu funkcjonowania instytucji kultury w sektorze publicznym, prywatnym w poza rządowym. Omówione zostaną: 1) polityka kulturalna państwa 2) trzy rodzaje instytucji kultury 3) misja, wizja, cele instytucji kultury 4) instytucje hybrydowe 5) efekt Bilbao 6) funkcjonowanie instytucji w czasach pandemii 7) relacje instytucji kultury ze społecznością lokalną 8) ustawa o działalności instytucji kultury |
W cyklu 2022/23_Z:
Na zajęciach student/studentka nabywa wiedzę z zakresu funkcjonowania instytucji kultury w sektorze publicznym, prywatnym i pozarządowym. Omówione zostaną: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
KU1_W07 - Zna zasady upowszechniania kultury, metody
animacji życia kulturalnego oraz zarządzania kulturą.
Rozumie warunki organizacyjne, ekonomiczne oraz
prawne funkcjonowania instytucji kultury.
KU1_U08 - - Potrafi planować i organizować indywidualną pracę
badawczą, uwzględniając jej cel oraz kontekst
społeczno-kulturowy, a także działać zespołowo,
przyjmując różne role oraz doskonaląc kompetencje i
sprawności komunikacyjne podczas pracy w grupie
KU1_K03 -Jest gotów do aktywnego i świadomego uczestnictwa
w bieżącym życiu kulturalnym, a także do
przedstawiania własnych pomysłów i inicjatyw
mających na celu ubogacenie oferty kulturalnej i
motywowanych troską o lokalne środowisko
społeczne.
KU1_K04 - Jest gotów do wypełniania swoich zobowiązań
społecznych poprzez działanie na sposób
przedsiębiorczy z nastawieniem na rozwój i
upowszechnianie kultury, wykazując troskę o
szeroko rozumiany interes publiczny.
Kryteria oceniania
ocena bardzo dobra: student bez problemów omawia kwestie poruszane na ćwiczeniach. W prezentacji korzysta poprawnie z nabytego aparatu pojęciowego. Potrafi wyjaśnić spectrum funkcjonowania trzech typów instytucji kultury w Polsce bez posługiwania się notatkami. Umiejętnie analizuje zagadnienia, związane z tematyką zajęć.
ocena dobra: student omawia kwestie poruszane na ćwiczeniach z nielicznymi potknięciami. W prezentacji korzysta poprawnie z nabytego aparatu pojęciowego, sporadyczne korzystając z notatek. Potrafi wyjaśnić spectrum funkcjonowania trzech typów instytucji kultury w Polsce. Umiejętnie analizuje zagadnienia, związane z tematyką zajęć.
ocena dostateczna: student fragmentarycznie omawia kwestie poruszane na ćwiczeniach z licznymi potknięciami. W prezentacji ustnej w ograniczonym stopniu korzysta z nabytego aparatu pojęciowego. Potrafi częściowo wyjaśnić spectrum funkcjonowania trzech typów instytucji kultury w Polsce bez posługiwania się notatkami. Nie posiada umiejętności analitycznych. Prezentacja podparta jest notatkami prelegenta.
Praktyki zawodowe
Nie przewidziano.
Literatura
W cyklu 2021/22_Z:
Ilczuk D., Ekonomika kultury, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012 Darmowy podręcznik w sieci: J. Hausner, A. Karwińska, J. Purchla, Kultura a rozwój, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2013 Allen J., Organizacja imprez, International Publishing Service, 2006. Raporty o stanie kultury http://kongreskultury.pl (różne branże) Rynek fonograficzny: http://issuu.com/polmic_pl/docs/raport_rynek fonograficzny Taniec: http://www.kongrestanca.pl/pl/materialy Muzyka, taniec: Instytut Muzyki i Tańca, materiały: http://imit.org.pl/pl/materialy.html Letnie Festiwale muzyczne, http://nck.pl/media/attachments/318176/letnie_festiwale_muzyczne_-_raport_medialny_-_1_czerwca_-_15_sierpnia_2015.pdf Digitalizacja, http://nck.pl/baza-badan/318051-digitalizacja-dobr-kultury-w-polsce/ Sztuka: marka artystyczna http://nck.pl/baza-badan/318015-marka-artystyczna-jako-fenomen-spoleczny-tworzenie-zroznicowanie-i-role-marek-artystycznych-we-wspolczesnej-polsce/ Kondycja sztuk wizualnych: http://nck.pl/polskie/317376-2016-kondycja-sztuk-wizualnych-percepcja-i-spoleczny-obieg-sztuki-wspolczesnej-w-polsce/ Rynek wydawniczy: http://www.instytutksiazki.pl/upload/Files/RYNEK_KSIKI_W_POLSCE_2013.pdf i http://nck.pl/polskie/317290-2016-rynek-ksiazki-w-polsce/ Moda: J. Tkaczyk, Rynek mody w Polsce, http://www.slideshare.net/jtkaczyk/raport-moda i http://rynkologia.pl/artykuly-info/varia/raport-rynek-mody-w-polsce/ Film: www.sfp.org.pl – dział: BAZA WIEDZY (produkcja, finansowanie, dystrybucja, promocja itd.)
Pozostałe http://nck.pl/baza-badan/ L. Dyczewski, Kultura polska w procesie przemian, Lublin 1993. M. Komorowska, L. Rybotycka, Animator przewodnikiem po sztuce i życiu, [w:] Sztuka i dorastanie dziecka, (red.) M. Tyszkowa, Warszawa-Poznań 1981. B. Jedlewska, Animatorzy kultury wobec wyzwań edukacyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 1999. |
W cyklu 2022/23_Z:
Ilczuk D., Ekonomika kultury, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012 Raporty o stanie kultury http://kongreskultury.pl (różne branże) Pozostałe http://nck.pl/baza-badan/ |
Uwagi
W cyklu 2023/24_Z:
Nie dotyczy. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: