Wyzwania komunikacji kulturowej czasów najnowszych WH-KON-WyzKomKul
Współczesny świat jest światem wzajemnych powiązań i szeregu konsekwencji. W ramach zajęć przeanalizowany zostanie szereg procesów, które wpływają na współczesną identyfikację, rozumienie świata oraz procesy, które doprowadziły do tego, w jakim świecie dziś żyjemy. Kulturowa komunikacja tych procesów oraz ich szersze rozumienie w ramach procesów historycznych, kulturowych i społecznych jest ważnym elementem w konstruowaniu tożsamości współczesnego człowieka. Kurs ten, wprowadzony w przystępny sposób w formie seminarium, pozwoli na wspólne omówienie szeregu procesów wpływających na obraz komunikacji kulturowej w naszych czasach.
Z perspektywy historycznej socjologicznej i kulturowej chcę przyjrzeć się kształtowaniu się podstaw współczesnych tożsamości europejskich i narodowych. Ważnym w tym sensie dyskursem jest ten dotyczący wojny i ludobójstwa, zwłaszcza w XX wieku. Wynika to z faktu, że konsekwencje II wojny światowej były bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na powojenny obraz Europy i początek procesów integracyjnych. Istotny w kontekście historycznym jest również temat pamięci historycznej oraz dyskusja na temat mechanizmów tworzenia kanonu kulturowego i jego funkcji.
W dyskursach modernizacyjnych związanych z komunikacją kulturową ważne miejsce zajmują przemiany sfery publicznej w epoce cyfrowej. Dlatego zagadnieniu wirtualnej rewolucji i jej społecznych, politycznych i kulturowych konsekwencji poświęcam osobny blok zajęć. Chcę także przyjrzeć się dyskursom świadomego konsumpcjonizmu i kultury popularnej oraz ich złożonym wzajemnym powiązaniom, próbując odpowiedzieć na pytanie, co
co można zrobić, by połączyć je w spójny konglomerat.
Wreszcie, konieczny jest także powrót do krytyki społeczeństwa konsumpcyjnego oraz zagrożeń cywilizacyjnych, zwłaszcza dyskursu klimatycznego, dlatego tym zagadnieniom poświęcone będą osobne bloki zajęć.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student posiada podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie tworzącym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach. Podczas trwania niniejszego kursu wiedza ta ulega rozszerzeniu i uszczegółowieniu.
Student posiada rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów działalności ludzkiej wiedza ta ulega rozszerzeniu w trakcie trwania niniejszego kursu wiedza ta ulega dalszemu rozszerzeniu i uszczegółowieniu
Kryteria oceniania
sposoby weryfikacji efektów kształcenia:
S1A_W05
ocena 3 (dst.): - student ma podstawową wiedzę o człowieku, zwłaszcza jako podmiocie tworzącym struktury społeczne i reguły ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
- ocena 4 (db.): - student wykazuje dobry poziom podstawowej wiedzy o człowieku, zwłaszcza jako podmiocie tworzącym struktury społeczne i reguły ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach.
- Ocena 5 (licencjat): student wykazuje się rozległą wiedzą ogólną o człowieku, w szczególności jako podmiocie tworzącym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach.
S2A_W05
ocena 3 (dst.): student posiada ogólną wiedzę na temat człowieka jako twórcy kultury, również w odniesieniu do wybranych obszarów działalności człowieka
- ocena 4 (db.): student wykazuje się zadowalającą wiedzą o człowieku jako twórcy kultury, także w odniesieniu do wybranych obszarów działalności człowieka
- na 5 (bdb): student posiada rozległą wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, także w odniesieniu do wybranych obszarów działalności człowieka
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: