Literatura kresowa WH-KON-LitKres
Zajęcia mają na celu prezentację tekstów, mieszczących się w nurcie "literatury kresowej". Jednorodność tematyczna, połączona z szerokim wachlarzem stylów i sposobów utrwalania rzeczywistości kresowej stwarza szerokie pole interpretacyjne, którego nadrzędnym celem jest stworzenie "literackiej mapy kresów" oraz wyodrębnienie cech swoistych utworów, zaliczających się do tego nurtu.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
- potrafi wyszukiwać, krytycznie analizować, twórczo
interpretować i syntetyzować informacje;
- potrafi samodzielnie formułować i rozwiązywać problemy
badawcze, przystosować istniejące metody i narzędzia
badawcze do nowych problemów.
Kryteria oceniania
Oceny końcowe zostaną wystawione na podstawie prac pisemnych.
Niedostateczną ocenę otrzymuje student, który nie spełnia kryteriów, wymienionych w efektach kształcenia;
Dostateczną ocenę uzyskuje student, który:
- ma wybiórczą wiedzę o kontekście historycznym warunkującym powstanie tekstów z nurtu literatury kresowej;
- ma wybiórczą wiedzę o kulturowych kontekstach towarzyszących powstawaniu najwybitniejszych dzieł kresowych;
- ma wybiórczą wiedzę szczegółową o literaturze i kulturze polskiej w zakresie omawianych tekstów kresowych;
-potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i
przekazywać informacje pochodzące z mediów
tradycyjnych i elektronicznych, a także na ich podstawie
formułować sądy krytyczne;
- posiada umiejętność referowania literatury przedmiotu,
merytorycznego argumentowania, formułowania wniosków
i ich syntetyzowania.
Dobrą ocenę uzyskuje Student, który:
- ma dobrą wiedzę o kontekście historycznym warunkującym powstanie tekstów z nurtu literatury kresowej;
- ma dobrą wiedzę o kulturowych kontekstach towarzyszących powstawaniu najwybitniejszych dzieł kresowych;
- ma dobrą wiedzę szczegółową o literaturze i kulturze polskiej w zakresie omawianych tekstów kresowych;
- ma szczegółową wiedzę o najnowszych badaniach z tego zakresu i ich rezultatach;
-potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i
poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów
tradycyjnych i elektronicznych, a także na ich podstawie
formułować sądy krytyczne;
- posiada umiejętność referowania literatury przedmiotu,
merytorycznego argumentowania, formułowania wniosków
i ich syntetyzowania;
- posiada dobrze ukształtowaną umiejętność przygotowania
wystąpień ustnych oraz prezentacji multimedialnych
w języku polskim, dotyczących zagadnień języka, literatury
i kultury, z wykorzystaniem podstawowych ujęć
teoretycznych i informacji pochodzących z mediów
tradycyjnych i elektronicznych
Bardzo dobrą ocenę uzyskuje Student, który:
- ma pogłębioną wiedzę o kontekście historycznym warunkującym powstanie tekstów z nurtu literatury kresowej;
- ma pogłębioną wiedzę o kulturowych kontekstach towarzyszących powstawaniu najwybitniejszych dzieł kresowych;
- ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę szczegółową o literaturze i kulturze polskiej w zakresie omawianych tekstów kresowych;
- ma szczegółową wiedzę o najnowszych badaniach z tego zakresu i ich rezultatach;
- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i
poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów
tradycyjnych i elektronicznych, a także na ich podstawie
formułować sądy krytyczne;
- posiada umiejętność referowania literatury przedmiotu,
merytorycznego argumentowania, formułowania wniosków
i ich syntetyzowania;
- posiada dobrze ukształtowaną umiejętność przygotowania
wystąpień ustnych oraz prezentacji multimedialnych
w języku polskim, dotyczących zagadnień języka, literatury
i kultury, z wykorzystaniem podstawowych ujęć
teoretycznych i informacji pochodzących z mediów
tradycyjnych i elektronicznych ;
- aktywnie uczestniczy w działaniu na rzecz zachowania
dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
- Jerzy Stempowski, eseje z tomu "W Dolinie Dniestru. Listy o Ukrainie, wybrał i opracował A. st. Kowalczyk, Warszawa 1993;
- Melchior Wańkowicz, "Szczenięce lata" (dowolne wydanie)
- Czesław Miłosz, "Dolina Issy" (dowolne wydanie)
- "Kraj lat dziecinnych", London, Puls, 1987 lub inne wydanie
- Florian Czarnyszewicz, "Nadberezyńcy" (dowolne wydanie)
- Maria Dunin-Kozicka, "Burza od wschodu" (dowolne wydanie)
- Józef Wittlin, "Sól ziemi" (dowolne wydanie)
- Andrzej Kuśniewicz, "Lekcja martwego języka" (dowolne wydanie)
- Julian Wołoszynowski, "Opowiadania podolskie" (dowolne wydanie)
- Władysław Milczarek, "Krasnegóry" oraz wiersze Czesława Janczarskiego
- Jarosław Iwaszkiewicz, "Księżyc wschodzi" i odpowiadania włoskie
- Tomasz Różycki, "Dwanaście stacji" (dowolne wydanie)
- Wojciech Kudyba, "Nazywam się Majdan", Warszawa 2015
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: