Kulturowe konteksty języka WH-KON-KultKonJęz
zapoznanie studenta z funkcjonowaniem języka w różnorodnych kontekstach dawnej i współczesnej kultury. Jedną z płaszczyzn badawczych języka jest kwestia frazeologicznych zasobów języka, kolejną - procesy metaforyczne wpisane w związki języka z kulturą. Wspólne dla użytkowników języka są wpływy literackie, inspiracje historyczne, mitologiczne i biblijne, kultura, obyczaje, reguły zachowania; z trendów nowszych - media masowe, prasa, radio, film, teatr, telewizja, piosenka. Student poznaje np. związki występujące w wielu innych językach europejskich, które są łatwo uchwytnym przejawem wspólnoty kulturowej. Wykazuje się znajomością frazeologizmów kulturowych i ich proweniencji. Umiejętnie rozpoznaje i stosuje kody i konwencje utrwalone w języku, których używanie postrzegane jest jako dowód kompetencji kulturowych użytkownika języka i jego przynależności do elity kulturalnej.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
student nazywa procesy towarzyszące kształtowaniu się frazeologizmów w języku polskim, np. rozpoznaje źródła frazeologizmów - rodzimych i obcych, wyjaśnia pochodzenie podstaw np. słów skrzydlatych, przysłów, typowych tylko dla języka polskiego, rozróżnia rodzaje frazeologizmów, zna konteksty literackie, historyczne, biblijne frazeologizmów, np, przedstawia zagadnienia pochodzenia danego powiedzenia i podaje źródło tej informacji.
Ponadto analizuje frazeologizmy, w charakterystyce których łączy wiedzę teoretyczną i praktyczną, porównuje formy dawne i współczesne, uzasadnia zmiany w nich zachodzące.
Pracuje samodzielnie nad materiałem w słownikach frazeologicznych, wyciąga wnioski z jego analizy i uzasadnia je.
Przy tym student wykazuje, że potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu językoznawstwa, potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę zjawisk towarzyszących kształtowaniu kulturowych związków wspólnych dla Europy i Polski, łączy fakty i wyprowadza wnioski na podstawie twierdzeń. Przy tym student dyskutuje np. na temat rozwoju języków narodowych i jego zagrożeń.
Rozumie konieczność uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie.
Kryteria oceniania
Dostateczną ocenę uzyskuje student, który:
- wybiórczo zna podstawową terminologię dotyczącą frazeologizmów;
- nie zawsze poprawnie stosuje podstawową terminologię dotyczącą przysłów, skrzydlatych słów;
- nie zawsze rozpoznaje cytaty i tytuły pochodzące z różnych dzieł literackich, filmowych, teatralnych.
Dobrą ocenę uzyskuje student, który:
- dobrze zna podstawową terminologię dotyczącą frazeologizmów;
- poprawnie stosuje podstawową terminologię dotyczącą przysłów, skrzydlatych słów;
- rozpoznaje cytaty i tytuły pochodzące z różnych dzieł literackich, filmowych, teatralnych.
Bardzo dobrą ocenę uzyskuje student, który:
- bardzo dobrze zna podstawową terminologię dotyczącą frazeologizmów;
- bezbłędnie stosuje podstawową terminologię dotyczącą przysłów, skrzydlatych słów;
- sprawnie rozpoznaje cytaty i tytuły pochodzące z różnych dzieł literackich, filmowych, teatralnych.
Ponadto:
- ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: