Pisarz-myśliciel-profesor. Prelekcje paryskie Adama Mickiewicza jako synteza epoki WH-KON-A.M.Pisarz
Zagadnienia szczegółowe:
1. "Literatura słowiańska" Adama Mickiewicza - kontekst powstania, kompetencje wykładowcy.
2. Mickiewicz jako historyk literatury - prelekcje jako synteza historycznoliteracka. Zarys problematyki.
3. Literatury słowiańskie (polska, rosyjska, bułgarska, serbska etc.) w świetle prelekcji.
4. Od historii do historiozofii - dzieje w wykładach o literaturze słowiańskiej.
5. Mickiewicz wobec filozofii niemieckiej oraz wobec filozofii polskiej (zwłaszcza filozofii narodowej lat 40. XIX wieku).
6. Mickiewicz wobec Zachodu i zachodniej kultury.
7. "Literatura słowiańska" jako wielki projekt odrodzenia cywilizacyjnego.
8. Mesjanizm prelekcji paryskich.
9. Recepcja wykładów o literaturze słowiańskiej Adama Mickiewicza. Komentarze i spory na emigracji i w kraju.
10. Obecny stan badań na temat prelekcji paryskich. Perspektywy.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
FP1_W08
Student:
- zna kryteria periodyzacji literatury polskiej i powszechnej, zna kanoniczne dzieła literackie z poszczególnych epok, główne kierunki ich analizy i interpretacji, rozumie ich konteksty kulturowe, zna dorobek krytyczny im poświęcony
FP1_U03
Student:
- potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego, teatralnego, filmowego.
FP1_K01
Student:
- jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu.
Kryteria oceniania
Na ocenę bardzo dobrą:
- student zna kryteria periodyzacji literatury polskiej i powszechnej, zna kanoniczne dzieła literackie z poszczególnych epok, główne kierunki ich analizy i interpretacji.
-potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami
badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego.
- jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami.
Na ocenę dobrą student:
-zna kryteria periodyzacji literatury polskiej,zna kanoniczne dzieła literackie z poszczególnych epok.
- potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami
badawczymi z zakresu literaturoznawstwa.
- jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej.
Na ocenę dostateczną student:
- ma podstawową wiedzę w zakresie periodyzacji literatury polskiej, potrafi wymienić kanoniczne dzieła literackie z poszczególnych epok.
- potrafi podjąć próbę opisu dzieła literackiego z wykorzystaniem podstawowych terminów i narzędzi badawczych.
- potrafi podjąć próbę krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej.
Metody:
- praca z tekstem literackim pod kierunkiem prowadzącej ćwiczenia.
- dyskusja
- samodzielna analiza wybranych fragmentów literatury przedmiotu
Ocenie podlega przygotowanie studenta do zajęć oraz aktywność.
Wymagana znajomość wykładów wg wydania:
A. Mickiewicz, Prelekcje paryskie. Wybór, tom 1-2, Kraków 1997.
Wybrane fragmenty wg wydania:
A. Mickiewicz, Literatura słowiańska, Kurs pierwszy, oprac. Julian Maślanka, w: tegoż, Dzieła, tom VIII, Warszawa 1997.
A. Mickiewicz, Literatura słowiańska, Kurs drugi, oprac. Julian Maślanka, w: tegoż, Dzieła, tom IX, Warszawa 1997
A. Mickiewicz, Literatura słowiańska, Kurs trzeci, oprac. Julian Maślanka, w: tegoż, dzieła, tom X, Warszawa 1998.
A. Mickiewicz, Literatura słowiańska, Kurs czwarty, oprac. Julian Maślanka, w: tegoż, Dzieła, tom XI, Warszawa 1998.
Warunkiem zaliczenia konwersatorium jest systematyczny udział w zajęciach oraz złożenie pracy semestralnej.
Literatura
Literatura podmiotu:
A. Mickiewicz, Literatura słowiańska, Kurs pierwszy, oprac. Julian Maślanka, w: tegoż, Dzieła, tom VIII, Warszawa 1997.
A. Mickiewicz, Literatura słowiańska, Kurs drugi, oprac. Julian Maślanka, w: tegoż, Dzieła, tom IX, Warszawa 1997
A. Mickiewicz, Literatura słowiańska, Kurs trzeci, oprac. Julian Maślanka, w: tegoż, dzieła, tom X, Warszawa 1998.
A. Mickiewicz, Literatura słowiańska, Kurs czwarty, oprac. Julian Maślanka, w: tegoż, Dzieła, tom XI, Warszawa 1998.
A. Mickiewicz, Prelekcje paryskie. Wybór, tom 1-2, przekład z francuskiego i komentarze Leon Płoszewski, wybór, wstęp i opracowanie Marta Piwińska, Kraków 1997.
Literatura przedmiotu:
S. Sawicki, A. Mickiewicza synteza literatury słowiańskiej, w: tegoż, Początki syntezy historycznoliterackiej w Polsce. O sposobach syntetycznego ujmowania literatury w 1 połowie w. XIX, Warszawa 1969, s. 216-242.
A. Sikora, Mickiewicz: porządek czasu i porządek wieczności, w: tegoż, Posłannicy słowa. Hoene-Wroński, Towiański, Mickiewicz, Warszawa 1967, s. 239-346.
W. Weintraub, Poeta i prorok. Rzecz o profetyzmie Mickiewicza, Warszawa 1998.
M. Wodzyńska, Adam Mickiewicz i romantyczna filozofia historii w College de France, Warszawa 1976.
W. Weintraub, Profecja i profesura. Mickiewicz, Michelet i Quinet, Warszawa 1975.
A. Witkowska, Towiańczycy, Warszawa 1989.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: