Historia języka włoskiego WH-FW-I-3-HisJezWl
Przedstawienie podstawowych etapów ewolucji języka włoskiego z elementami gramatyki historycznej.
Celem kursu jest przedstawienie najważniejszych wiadomości wstępnych z historii języka włoskiego: łacina, jej miejsce wśród języków indoeuropejskich; ewolucja od łaciny ludowej do włoskiego 'volgare'; pierwsze zabytki piśmiennictwa włoskiego; kształtowanie się normy językowej i inne etapy rozwoju języka włoskiego.
- Łacina ludowa i jej ewolucja. Sytuacja na Półwyspie Apenińskim po upadku Cesarstwa Rzymskiego.
- Wprowadzenie do fonetyki historycznej języka włoskiego, historii morfologii i składni języka włoskiego; zmiany leksykalne i semantyczne.
- Od łaciny do 'volgare'.
- Piśmiennictwo użytkowe XI-XII wieku.
- Początki literackie 'volgare': a) szkoła sycylijska b) szkoła toskańska c) Umbria d) Włochy północne.
- Wiek XIV: Przykład Dantego, Petrarki i Boccaccia.
- „La questione della lingua”.
- Kształcenie się modelu językowego języka włoskiego.
- Humaniści i pierwsze włoskie gramatyki.
- XVII wiek: powstanie Accademia della Crusca i jej słownika.
- Barok i Oświecenie. Wpływ języka francuskiego i propozycje reformy (XVIII wiek).
- Wiek XIX: polemika wokół normy językowej (Manzoni, Ascoli).
- Sytuacja językowa Włoch od zjednoczenia do czasów współczesnych: język pisany a język mówiony.
- Wpływ dialektów i aktualna sytuacja języka włoskiego.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student posiada wiedzę o najważniejszych kierunkach badań nad obszarem kulturowym Włoch oraz języka włoskiego (FW1_W07), zna i rozumie historyczną zmienność języka włoskiego, jego warstwy semantycznej oraz ewolucji systemów gramatycznych (FW1_W10).
Student posiada umiejętność wyszukiwania, analizowania, selekcjonowania informacji na temat ewolucji języka włoskiego, prowadzenia kwerendy bibliograficznej, posługiwania się narzędziami pomocniczymi (bazy danych, bazy leksykograficzne, bazy bibliograficzne, etc.) (FW1_U02).
Uczestnik kursu dąży do współodpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa
kulturowego Europy i poszczególnych jej regionów, w szczególności językowego dziedzictwa obszaru kulturowego Włoch (FW1_K04).
Kryteria oceniania
Wykład obowiązkowy, dopuszczalne są trzy nieobecności w semestrze, kończy się egzaminem ustnym. W semestrze zimowym 2022/2023 zajęcia prowadzone są stacjonarnie.
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest co najmniej 60% frekwencja na wykładzie.
- Na ocenę bardzo dobrą (5) Student doskonale opanował zakres materiału dotyczący każdego z obszarów historii języka włoskiego omawianych podczas zajęć (FW1_W07). Student bezbłędnie określa, tłumaczy i analizuje zmiany w systemie fonologicznym, morfologicznym, składniowym i leksykalnym języka włoskiego, wykazuje wysoki poziom zaangażowania do współodpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa językowego obszaru kulturowego Włoch (FW1_W10), (FW1_U02), (FW1_K04).
- Na ocenę dobrą (4): student w stopniu dobrym opanował zakres materiału dotyczący każdego z obszarów historii języka włoskiego omawianych podczas zajęć (FW1_W07). Student sprawnie określa, tłumaczy i analizuje zmiany w systemie fonologicznym, morfologicznym, składniowym i leksykalnym języka włoskiego oraz demonstruje zaangażowanie do współodpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa językowego obszaru kulturowego Włoch (FW1_W10), (FW1_U02), (FW1_K04);
- Na ocenę dostateczną (3): student w stopniu podstawowym opanował zakres materiału dotyczący każdego z obszarów historii języka włoskiego omawianych podczas zajęć (FW1_W07). W stopniu zadowalającym określa, tłumaczy i analizuje zmiany w systemie fonologicznym, morfologicznym, składniowym i leksykalnym języka włoskiego i zaangażowanie do współodpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa językowego obszaru kulturowego Włoch (FW1_W10), (FW1_U02), (FW1_K04).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: