Pedagogika rozwojowa WH-FPZ-SP-II-2-PeRoz
1. Pojęcie rozwoju. Okresy rozwojowe. Sylwetkę rozwojowa ucznia szkoły podstawowej i ponadpodstawowej w różnych aspektach. Rozwój dzieci i młodzieży w kontekście problemów współczesnego świata i problemów na danym etapie rozwojowym.
2. Edukacja, wychowanie i opieka. Środowiska wychowawcze.
3. Rozwijanie kompetencji tj., kreatywność, uczenie się, współpraca. Mnemotechniki, notatki, motywacja.
4. Trudności wychowawcze w szkole podstawowej - przyczyny, rodzaje, skutki. Dyscyplina w klasie i jej utrzymywanie. Integracja klasy szkolnej.
5. Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Zaburzenia - rodzaje, przyczyny, skutki. Praca z uczniem o zaburzonym rozwoju. Terapia pedagogiczna na II etapie edukacyjnym - zasady, metody, techniki. Podmiotowość w pracy z uczniami z SPE.
6. Kompetencje nauczyciela na II etapie edukacyjnym - merytoryczne, metodyczne, osobowościowe. Komunikacja interpersonalna z uczniami. Dialog jako podstawowa forma komunikacji. Rola i zadania wychowawcy klasy. Przygotowanie uczniów do dalszej drogi edukacyjnej. Wychowawca jako doradca.
W cyklu 2021/22_Z:
Trudności wychowawcze w szkole podstawowej - przyczyny, rodzaje, skutki. Dyscyplina w klasie i jej utrzymywanie. Integracja klasy szkolnej. Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Zaburzenia - rodzaje, przyczyny, skutki. Praca z uczniem o zaburzonym rozwoju. Terapia pedagogiczna na II etapie edukacyjnym - zasady, metody, techniki. Podmiotowość w pracy z uczniami z SPE. Kompetencje nauczyciela na II etapie edukacyjnym - merytoryczne, metodyczne, osobowościowe. Komunikacja interpersonalna z uczniami. Dialog jako podstawowa forma komunikacji. Rola i zadania wychowawcy klasy. Bycie "autentycznym" wychowawcą. Przygotowanie uczniów do dalszej drogi edukacyjnej. Wychowawca jako doradca. Odpowiedzialnośc nauczyciela za rozwijanie potencjałów ucznia. Formalne obowiązki nauczyciela - dokumentacja pracy, zasady bezpieczeństwa. Współpraca nauczyciela - wychowawcy z rodziną ucznia - założenia, zasady, formy i metody. Autorskie programu nauczania - regulacje prawne, zasady, pzrykłady dobrych praktyk. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student:
W zakresie wiedzy:
W_01 prezentuje wiedzę na temat edukacji, wychowania i opieki , w tym ich filozoficznych i społecznych podstaw z uwzględnieniem swoistości szkoły podstawowej
W_02 student analizuje środowisko wychowawcze szkoły i klasy szkolnej jako małej grupy społecznej, wskazuje sposoby skutecznego kierowania klasą, utrzymywania dyscypliny oraz budowania klimatu klasy;
W_03 opisuje sylwetkę rozwojową ucznia szkoły ponadpodstawowej w różnych aspektach;
W_04 wskazuje sposoby poznawania ucznia, jego środowiska rodzinnego i klasy szkolnej
W zakresie umiejętności:
U_01 potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizowania i interpretowania sytuacji i zdarzeń pedagogicznych;
U_02 potrafi diagnozować sytuacje szkolna i rodzinną ucznia;
U_03 potrafi dobierać strategie działań dydaktycznych i wychowawczych wobec uczniów;
U_04 porafi dobierać właściwe cele, treści i metody pracy do możliwości rozwojowych uczniów;
W zakresie kompetencji społecznych:
K_01 potrafi współdziałać w grupie i pełnić w niej różne role;
K_02 jest świadomy odpowiedzialności nauczyciela w prowadzeniu działań wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych;
K_03 jest świadomy problemów etycznych w działaniu nauczyciela;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: