Literatura dla dzieci i młodzieży w dydaktyce szkolnej WH-FPZ-SP-II-2-LitDz
Zajęcia przygotowują studenta do samodzielnej analizy i interpretacji literatury dla dzieci i młodzieży z wykazu lektur szkolnych dla klas IV-VIII w celu przygotowania własnego konspektu zajęć. Student na zajęciach zdobywa wiedzę, jak wykorzystać lektury do pracy z uczniami. Zna nazwy i potrafi zdefiniować główne zagadnienia związane z literaturą młodzieżową. Rozpoznaje jej główne nurty i kierunki. Student potrafi również rozpoznawać powtarzające się motywy w różnych utworach je porównać. Zdobytą wiedzę potrafi zaimplementować do dalszej pracy dydaktycznej.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Samodzielne przygotowanie się do zajęć: 0,5 ECTS
Regularny udział w zajęciach: 05, ECTS
Przygotowanie pracy: 0,5 ECTS
Kryteria oceniania
Na ocenę bardzo dobrą: Student przygotował bardzo dobry plan poprowadzenia zajęć dla uczniów w oparciu o wybraną lekturę obowiązkową lub uzupełniającą. Student potrafi sprawnie posługiwać się wszystkimi terminami i pojęciami z zakresu literatury dla dzieci i młodzieży. Zna w bardzo dobrym stopniu główne nurty i gatunki literatury młodzieżowej oraz potrafi je bez problemów odróżnić. Student uczestniczył regularnie w zajęciach i wykazywał się na nich dużym zaangażowaniem. W sposób samodzielny wyciągał wnioski z zadanych testów, potrafił je zinterpretować i zastosować do dalszych działać dydaktycznych.
Na ocenę dobrą: Student przygotował dobry plan poprowadzenia zajęć dla uczniów w oparciu o wybraną lekturę obowiązkową lub uzupełniającą. Student potrafi w stopniu zadawalającym posługiwać się większością terminów i pojęć z zakresu literatury dla dzieci i młodzieży. Zna w dobrym stopniu główne nurty i gatunki literatury młodzieżowej oraz potrafi je odróżnić. Student uczestniczył regularnie w zajęciach i wykazywał się na nich średnim zaangażowaniem. W sposób samodzielny wyciągał wnioski z zadanych testów, potrafił je zinterpretować i zastosować do dalszych działać dydaktycznych.
Na ocenę dostateczną: Student przygotował plan poprowadzenia zajęć dla uczniów w oparciu o wybraną lekturę obowiązkową lub uzupełniającą. Student potrafi z pomocą prowadzącego posługiwać się terminami i pojęciami z zakresu literatury dla dzieci i młodzieży. Zna w pewnym stopniu główne nurty i gatunki literatury młodzieżowej, ale nie potrafi ich odróżnić. Student uczestniczył w zajęciach, ale nie wykazywał się na nich zaangażowaniem. Z pomocą prowadzącego wyciągał wnioski z zadanych testów, potrafił je zinterpretować i zastosować do dalszych działać dydaktycznych.
Literatura
•Adamczykowa Z., Literatura dla dzieci: funkcje, kategorie, gatunki, Warszawa 2001;
•Baluch A., Archetypy literatury dziecięcej, Kraków 1992;
•Baluch A., Książka jest światem, o literaturze dla dzieci małych oraz dla dzieci starszych i nastolatków, Kraków 2005;
•Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, przeł. Danuta Danek, t. 1 i 2, Warszawa 1985;
•Bortnowski E., Przewodnik po sztuce uczenia literatury, Warszawa 2005;
•Caillois R., Od baśni do science fction, w: Odpowiedzialność i styl. Eseje o fromach wyobraźni, przeł. J. Błoński, K. Dolatowska, A. Frybesowa, L. Kukulski, J. Lisowski, Warszawa 2019.
•Campbell J., Bohater o tysiącu twarzy, tłum. A. Jankowski, Poznań 1997;
•Cieślikowski J., Literatura czwarta. O naturze i sposobach istnienia literatury dla dzieci, „Literatura Ludowa” 1976, nr 1;
•Edukacja polonistyczna wobec przemian kulturowych, red. I.Morawska, M. Latoch-Zielińska, Lublin 2017;
•Edukacja polonistyczna wobec trudnej współczesności, red. Anna Janus-Sitarz, Kraków 2010;
•Hazard P., Książki, dzieci i dorośli, tł. I. Słońska, Warszawa 1963;
•Janus-Sitarz A., Przyjemność i odpowiedzialność w lekturze: o praktykach czytania literatury w szkole: konstatacje, oceny, propozycje, Kraków 2009
•Leszczyński G., Bunt czytelników: proza inicjacyjna netgeneracji, Warszawa 2010
•Leszczyński G., Magiczna biblioteka: zbójeckie księgi młodego wieku, Warszawa 2007;
•Ługowska J., Bajka w literaturze dziecięcej, Warszawa 1988;
•Ługowska J., Ludowa bajka magiczna jako tworzywo literatury, Wrocław 1981;
•Papuzińska J., Inicjacje czytelnicze, Warszawa 1988;
•Papuzińska J., Zatopione królestwo. O polskiej literaturze fantastycznej XX wieku dla dzieci i młodzieży, Łódź 2008;
•Petty G., Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców¸ Sopot 2018;
•Propp W., Morfologia bajki magicznej, Kraków 2011;
•Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, red. Anna Janus-Sitarz, Kraków 2004;
•Pustowaruk M., Od Tolkiena do Pratchetta. Potencjał rozwojowy fantazy jako konwencji literackiej, Wrocław 2009
•Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, red. B. Tylicka, G. Leszczyński, Wrocław 2003;
•Szkolne spotkania z literaturą, red. Anna Janus-Sitarz, Kraków 2007;
•Trębicki G., Fantasy. Ewolucja gatunku, Kraków 2007
•Waksmund R., Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej, Wrocław 2000;
•Wróblewska V., Przemiany gatunkowe polskiej baśni literackiej XIX i XX wieku, Toruń 2003;
•Zgorzelski A., Fantastyka. Utopia. Science fiction, Warszawa 1980.
- C. Perrault, Kopciuszek, , tłum. O. Hedemann, Warszawa 2020.
- A. Puszkin, Bajka o rybaku i rybce, , tłum. R. Lis, Warszawa 2020.
- H.C. Andersen, Mała syrenka, Królowa śniegu, w: Baśnie, tłum. B. Sochańska, Poznań 2005.
- W. i J. Grimm, Jaś i Małgosia, w: Baśnie dla dzieci i dla domu, tłum. E. Pieciul-Karmińska, Poznań 2010.
- Z. Orlińska, Kto ty jesteś?, w: Współczesny bajarz polski, Warszawa 2021.
- S. Lagerlöf, Cudowna podróż, tom. 1
- A. de Saint-Exupéry, Mały Książę
- H. Sienkiewicz, W pustyni i w puszczy
- J. R. R. Tolkien, Hobbit, czyli tam i z powrotem;
- J. Flanagan, Zwiadowcy. Księga 1. Ruiny Gorlanu;
- C. S. Lewis, Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa;
- J. Brzechwa, Akademia Pana Kleksa,
- R. Kosik, Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi,
- E. Niziurski, Sposób na Alcybiadesa;
-A. Bahdaj, Kapelusz za 100 tysięcy,
- M. Kozioł, Skrzynia Władcy Piorunów,
- A. Christie, wybrana powieść
- L.M. Montgomery, Ania z Zielonego Wzgórza;
- M. Musierowicz, Jerzycjada, wybrany tom
- A. Szklarski, wybrana powieść
- M. Twain, Przygody Tomka Sawyera;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: