Diagnoza i terapia pedagogiczna WH-FPZ-SP-II-1-DiTeP
Treści merytoryczne:
1. Przyczyny najczęściej występujących trudności szkolnych;
2. Definicja specyficznych trudności w nauce czytania i pisania.
3. Prezentacja różnych poglądów, dotyczących przyczyn powstawania
różnych trudności.
4. Symptomy i procedura postępowania w przypadku trudności szkolnych (diagnoza pedagogiczna, diagnozy uzupełniające, przekazanie informacji rodzicom, diagnoza i terapia w poradni psychologiczno-pedagogicznej).
5. Rola nauczyciela w pomocy dziecku z trudnościami:
- główne zasady i postawy
- najczęściej stosowane metody pracy
6. Rola i znaczenie rodziców w kontekście różnych trudności dzieci;
7. Aktualnie obowiązujące akty prawne, regulujące pomoc dziecku z trudnościami.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
-student zna nazwy zaburzeń, które mogą wystąpić w toku nauki szkolnej
- posiada podstawową wiedzę na temat tych zaburzeń
- zna rodzaje terapii, które można zastosować
- zna przyczyny omawianych zaburzeń
-zna symptomy tych zaburzeń
Umiejętności:
-po ukończeniu zajęć student potrafi dopasować symptomy do zaburzenia rozwojowego
- troszczy się o prawidłowy tok nauki ucznia z dysfunkcjami
Kompetencje:
-ustala kryteria oceniania w oparciu o rodzaj zaburzenia
-stosuje indywidualizację biorąc pod uwagę problemy ucznia
Na ocenę:
2 (nast.) nie nazywa zaburzeń występujących u dzieci w toku nauki szkolnej
3 (dst.) zna i nazywa zaburzenia występujące u dzieci
4 (db.) wymienia i charakteryzuje symptomy towarzyszące poszczególnym zaburzeniom
5 db.) samodzielnie rozpoznaje i nazywa zaburzenia, które mogą towarzyszyć dziecku oraz potrafi dobrać odpowiedni rodzaj terapii
Zajęcia kończą się testem
Kryteria oceniania
Na ocenę:
2 (ndst.) nie nazywa zaburzeń występujących u dzieci w toku nauki szkolnej
3 (dst.) zna i nazywa zaburzenia występujące u dzieci
4 (db.) wymienia i charakteryzuje symptomy towarzyszące poszczególnym zaburzeniom
5 db.) samodzielnie rozpoznaje i nazywa zaburzenia, które mogą towarzyszyć dziecku oraz potrafi dobrać odpowiedni rodzaj terapii
Zajęcia kończą się testem
Praktyki zawodowe
Dotyczą specjalizacji nauczycielskiej.
Literatura
Bogdanowicz M.: O dysleksji, czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu – odpowiedzi na pytania rodziców i nauczycieli.
Wydawnictwo Linea, Lublin 1995
Bogdanowicz M.: Ryzyko dysleksji – problem i diagnozowanie. Wydawnictwo HARMONIA, Gdańsk 2002
Brejnak W.: Dysleksja. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2003
Hannaford C.: Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł. Podstawy kinezjologii edukacyjnej. Oficyna Wydawnicza „Medyk”, Warszawa
1995
Kujawa E., Kurzyna M.: Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu metoda 18 struktur wyrazowych. WSiP, Warszawa 1996
Davis Ronald D, Braun Eldon M.: Dar dysleksji. Zysk i S-ka, Poznań 2001
Warszewski R.: Jak wyleczyłem dziecko z dysleksji. Tower Press, Gdańsk 2002
Czajkowska I., Herda K.: Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne w szkole. Poradnik dla nauczycieli WSiP, Warszawa 1996
Gąsowska P., Pietrzak – Stępowska Z.: Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu. WSiP, Warszawa
1994
Grabałowska K. I wsp.: Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu. Poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych. Wydawnictwo Dom
Organizatora, Toruń 1994
Kaja B.: Diagnoza dysleksji. WU AB, Bydgoszcz 2003
Mickiewicz J.: Jedynka z ortografii? Rozpoznawanie dysleksji, dysortografii i dysgrafii w starszym wieku szkolnym. Wydanie II.
Wydawnictwo TNOiK, Toruń 1997
Opolska T.: Pokonywanie trudności w czytaniu i pisaniu. CMPP – P MEN , Warszawa 1997
Rentflejsz – Kuczyk A.: Jak pomóc dzieciom dyslektycznym? Poradnik dla nauczycieli i rodziców. Wydawnictwo JUKA, Warszawa 1999
Waszkiewicz E.: Stymulacja psychoruchowego rozwoju dzieci 6 – 8-letnich. WSiP, Warszawa 1991
Zakrzewska B.: Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń. WSiP, Warszawa 1999
Na czas zajęć zdalnych odpowiednie fragmenty zostaną przekazane studentom.
W cyklu 2021/22_Z:
Bogdanowicz M.: O dysleksji, czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu – odpowiedzi na pytania rodziców i nauczycieli. Na czas zajęć zdalnych odpowiednie fragmenty zostaną przekazane studentom. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: