Krytyczna analiza tekstu w praktyce redakcyjnej WH-FPZ-M-I-3-KrytAna
Podczas warsztatowych zajęć studenci/studentki przygotowują się do samodzielnej redakcji i korekty różnorodnych tekstów. Omawiany i ćwiczymy techniki i zasady redakcyjne dostosowane do poszczególnych rodzajów pracy edytorskiej, analizujemy krytycznie teksty pod względem stylistycznym, merytorycznym i poprawnościowym.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Studenci znają na poziomie zaawansowanym pojęcia, zasady i zagadnienia krytycznej analizy tekstu w praktyce redakcyjnej, znają znaki redaktorskie i korektorskie, reguły gramatyczne i ortograficzne języka polskiego, potrafią korzystać ze słowników języka polskiego, słowników poprawnościowych, ortograficznych (wydania tradycyjne i internetowe).
Studenci samodzielnie organizują proces uczenia się, wykorzystują zdobytą wiedzę w praktyce redakcyjnej.
Kryteria oceniania
Ocenianie ciągłe.
Literatura
Adam Wolański, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa 2008;
Andrzej Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria, zagadnienia leksykalne, Warszawa 2018;
Słownik poprawnej polszczyzny, red. Andrzej Markowski, Warszawa 1999 (i kolejne wyd.);
Nowy słownik ortograficzny (z zasadami pisowni i interpunkcji), red. Edward Polański, Warszawa 2002 (i kolejne wy.);
Słowniki internetowe (języka polskiego, nowych wyrazów i in.).
Wykłady ze stylistyki; Ćwiczenia ze stylistyki, red. Dorota Zdunkiewicz-Jedynak, Warszawa 2010;
Retoryka, red. Maria Barłowska, Agnieszka Budzyńska-Daca, Piotr Wilczek, Warszawa 2008;
Michał Rusinek, Między retoryką a retorycznością, Kraków 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: