Redakcja tekstów specjalistycznych WH-FPZ-M-I-2-ReTeSp
Konwersatorium z redakcji tekstów specjalistycznych służy kształtowaniu warsztatu analitycznego, redakcyjnego i krytycznego studentów w pracy nad tekstami (cudzego autorstwa oraz własnymi). Studenci czytają i analizują teksty (fragmenty tekstów) naukowe, informacyjne, użytkowe, koncentrując się na przedstawionym w nich wywodzie (logika, spójność), warstwie stukturalnej (kompozycja, proporcje, linearność), szacie językowej (składnia, leksyka, styl). Podczas zajęć studenci redaguą także samodzielnie krótkie teksty (najczęściej użytkowe) na zadane tematy lub z określonym zasobem leksykalnym.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
FP1_W14: student zna podstawowe pojęcia związane z redagowaniem tekstów (tekst, redakcja, adiustacja, korekta, tekst główny i poboczny)
FP1_U09: student potrafi samodzielnie przeanalizować i zredagować tekst cudzego autorstwa oraz napisać/skomponować własny, zwłaszcza w stylu naukowym
FP1_K06: student jest przygotowany do podjęcia się redakcji tekstu cudzego autorstwa oraz tworzenia własnych tekstów, szczególnie w stylu naukowym
Kryteria oceniania
Na ocenę bardzo dobrą student zna i rozumie pojęcia dotyczące tekstu i procesu redagowania go, Potrafi dokonać trafnej analizy tekstu i następnie zredagować ten tekst, umie też tworzyć własne teksty na podstawie zebranych danych.
Na ocenę dobrą student zna większość pojęć związanych z tekstem i procesem redagowania go. Umie analizować tekst cudzego autorstwa i podejmuje się jego redakcji. W pewnym stopniu próbuje tworzenia własnych tekstów na bazie zebranych informacji.
Na ocenę dostateczną student orientuje się w podstawowym zasobie pojęć dotyczących tekstu i procesu redagowania go. Z udziałem innej osoby może rozpoczać redagowanie tekstu oraz tworzenie własnego na podstawie zebranych danych.
Praca na zajęciach polega na udziale w nich, aktywnym uczestnictwie, wspólnym analizowaniu i redagowaniu tekstów, samodzielnym pisaniu własnych krótkich tekstów, przygotowaniu pracy zaliczeniowej - w postaci komentarzy i zredagowania krótkiego (do 5 stron) zadanego tekstu.
Literatura
J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, Tekstologia, Warszawa 2009.
W. Pisarek, Retoryka dziennikarska, Kraków 1988.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: