Edytorstwo naukowe WH-FPZ-M-I-2-EdNauk
1. Zajęcia wprowadzające. Omówienie programu, zasad zaliczenia przedmiotu oraz kryteriów oceniania.
2. Edytorstwo naukowe, tekstologia – próba definicji.
3. Historia edytorstwa naukowego w Polsce.
4. Czym jest wydanie krytyczne?
5. Rola i funkcje wydań krytycznych.
6. Czym jest podstawa wydania?
7. O problemach tekstu kanonicznego.
8. Transkrypcja tekstu – zajęcia praktyczne, cz. 1.
9. Transkrypcja tekstu – zajęcia praktyczne, cz. 2.
10. Kategoria błędu i krytyka tekstu.
11. Aparat krytyczny i technika kolacjonowania, cz. 1.
12. Aparat krytyczny i technika kolacjonowania, cz. 2.
13. Komentarz edytorski, cz. 1: opis źródeł – zajęcia praktyczne
14. Komentarz edytorski, cz. 2: objaśnienia w edycji krytycznej – zajęcia praktyczne
15. Komentarz edytorski, cz. 3: słowniki i indeksy w edycji krytycznej – zajęcia praktyczne
W cyklu 2021/22_Z:
1. Zajęcia wprowadzające. Omówienie programu, zasad zaliczenia przedmiotu oraz kryteriów oceniania. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
FP1_W13
student zna podstawowe pojęcia, teorie i zasady postępowania zgodnie z obszarem wybranego modułu kształcenia literaturoznawczego
FP1_U08
student potrafi samodzielnie organizować proces uczenia się, uzupełniania informacji oraz doskonalenia kompetencji zawodowych, wykorzystując wiedzę zdobytą w ramach wybranego modułu kształcenia literaturoznawczego
FP1_K05
student jest gotów do zastosowania wiedzy i umiejętności zdobytych
podczas realizacji wybranego modułu kształcenia literaturoznawczego przy planowaniu działalności zawodowej i aktywności na rzecz środowiska społecznego
Opis ECTS:
- aktywność podczas zajęć – 30 godzin
- przygotowanie do zajęć – 30 godzin
- przygotowanie pracy zaliczeniowej - 60 godzin
- zapoznanie się z literaturą przedmiotu - 30 godzin
Łącznie 150 godzin = 6 pkt. ECTS
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składa się średnia z:
1) oceny z kolokwium kończącego I semestr (pisemne kolokwium z zakresu podstawowej terminologii i problematyki edytorstwa naukowego);
2) oceny z pracy zaliczeniowej (próba edycji krytycznej).
Uwaga! Żadna z ocen cząstkowych nie może być negatywna.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
1. Bajer M., Rusnak R., Komentarz edytorski, [w:] S. Morsztyn, Hippolot. Tragedyja, jedna z dzisiąci, które wierszem łacińskim napisał Seneka, na polskie przetłumaczona; Andromacha. Tragedyja z francuskiego przetłumaczona, wyd. M. Bajer, R. Rusnak, Warszawa 2016.
2. Bober-Jankowska M., Komentarz edytorski, [w:] Adam Naruszewicz, Dyjaryjusz podróży Jego Królewskiej Mości na sejm grodzieński, wyd. M. Bober-Jankowska, Warszawa 2008.
3. Bober-Jankowska M., Błąd czy wariant? O technikach redakcyjnych Adama Naruszewicza, „Napis” XXVI (2020).
4. Bober-Jankowska M., Czy Adam Naruszewicz napisał „Żywoty sławnych Polaków”?, „Roczniki Humanistyczne” 2020, z. 1, t. LXVIII, s. 59-73.
5. Bober-Jankowska M., Komentarz edytorski, [w:] A. Naruszewicz, Dziennik podróży Jego Królewskiej Mości na Ukrainę i do innych ziem koronnych, wyd. M. Bober-Jankowska, przy współpracy A. Masłowskiej-Nowak, Warszawa 2019.
6. Bober-Jankowska M., Nieznana korespondencja Adama Naruszewicza, "Sztuka Edycji" 2018, nr 2, s. 113-129.
7. Bober-Jankowska M., Proza diarystyczna Adama Naruszewicza, Warszawa 2021. [wybrane rozdziały]
8. Chachulski T., Edytorstwo jako historia literatury i inne studia o poezji XVIII wieku, Warszawa 2019. [wybrane rozdziały]
9. Chachulski T., O interpunkcji Franciszka Dionizego Kniaźnina, [w:] Wobec romantyzmu. Studia i szkice ofiarowane Profesor Danucie Zamącińskiej, pod red. M. Łukaszuk i M. Maciejewskiego, Lublin 2006.
10. Chachulski T., Tekstologia (edytorstwo naukowe) jako historia literatury, [w:] Literatura dawna a współczesna humanistyka, red. K. Obremski, Toruń 2010, s. 15-36.
11. Goliński Z., Edytorstwo. Tekstologia. Przekroje, Wrocław 1969.
12. Górski K., Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1978.
13. Grześkowiak R., Barokowy tekst i jego twórcy: studia o edycji i atrybucji poezji "wieku rękopisów", Gdańsk 2003.
14. Jak wydawać teksty dawne, red. K. Borowiec, D. Masłej, T. Miki, D. Rojszczak-Robińskiej, Poznań 2017. [wybrane artykuły]
15. Kardasz M., Komentarz edytorski, [w:] W. Bartoszewski, Utwory poetyckie, wyd. M. Kardasz, Warszawa 2019, s. 211-620.
16. Krauze-Karpińska J., Czy postawić przecinek? Interpunkcyjne rozterki wydawcy tekstów dawnych, „Nauka” 2016, t. 4, s. 125-137.
17. Loth R., Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006.
18. Zasady wydawania tekstów staropolskich (Projekt), red. M.R. Mayenowa przy współudziale Z. Florczak, przykłady oprac. J. Woronczak, Wrocław 1955.
W cyklu 2021/22_Z:
1. Bajer M., Rusnak R., Komentarz edytorski, [w:] S. Morsztyn, Hippolot. Tragedyja, jedna z dzisiąci, które wierszem łacińskim napisał Seneka, na polskie przetłumaczona; Andromacha. Tragedyja z francuskiego przetłumaczona, wyd. M. Bajer, R. Rusnak, Warszawa 2016. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: