Pedagogika ogólna WH-FPZ-KN-PedagOg
Ewolucja tożsamości pedagogiki. Charakterystyka pedagogiki jako nauki. Rozwój naukowy pedagogiki. Terminologia/język pedagogiki. Inter/sub/trans-dyscyplinarność pedagogiki. Mapa podstawowych pojęć pedagogicznych. Pedagogika jako nauka pogranicza.
Metodologia pedagogiki i badań pedagogicznych: Wkład poszczególnych nauk dla rozwoju wiedzy pedagogicznej. Specyfika badań własnych pedagogiki i ich etapy. Podział metod badawczych pedagogiki ze względu na ich strukturę.
Ontologiczne podstawy wychowania. Wychowanie - definicje, znaczenie, funkcje, cele, zasady, formy, metody. Wychowanie w kontekście założeń aksjologicznych w życiu człowieka i społeczności. Wychowanie, nauczanie i kształcenie.
Antropologiczne podstawy wychowania. Osoba ludzka podmiotem działalności wychowawczej. Statyczne i dynamiczne rozumienie osoby w pedagogice. Błędne koncepcje wychowania wynikające z jednostronnych sposobów rozumienia osoby. Integralna koncepcja człowieka i wychowania.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
W_01 potrafi omówić genezę i źródła filozoficzne głównych pojęć pedagogiki jako dyscypliny naukowej, ze szczególnym uwzględnieniem tradycji pedagogiki ogólnej i teorii wychowania; wskazuje powiązania pedagogiki z innymi, ze szczególnym uwzględnieniem nauk humanistycznych;
W_02 potrafi omówić założenia określonych nurtów i systemów pedagogicznych istotnych dla współczesnej pedagogiki;
W_04 potrafi scharakteryzować podejścia badawcze w zakresie pedagogiki;
Umiejętności:
U_01 potrafi dostrzegać i interpretować aktualne zjawiska społeczne w kontekstach wychowania;
U_02 posiada umiejętność tworzenia własnych typów uzasadnień i argumentacji w odniesieniu do określonych rozwiązań i wdrożeń działań pedagogicznych;
Kompetencje społeczne:
K_01 ma pogłębioną świadomość konieczności poszerzania swojej wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki i nauk z nią powiązanych
K_02 wyraża przekonanie o własnej odpowiedzialności za działania w ramach zakładanych/pełnionych ról zawodowych
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia jest:
obecność na co najmniej 70% zajęć;
pozytywny wynik kolokwium;
aktywność na zajęciach (dyskusja);
Na ocenę 3.0:
Wiedza:
student potrafi wskazać genezę i źródła filozoficzne głównych pojęć pedagogiki jako dyscypliny naukowej, wskazuje elementarne powiązania pedagogiki z innymi, ze szczególnym uwzględnieniem nauk humanistycznych;
potrafi wskazać podstawowe założenia określonych nurtów i systemów pedagogicznych istotnych dla współczesnej pedagogiki;
potrafi w stopniu podstawowym scharakteryzować podejścia badawcze w zakresie pedagogiki;
Umiejętności:
potrafi dostrzegać aktualne zjawiska społeczne w kontekstach wychowania;
posiada podstawową umiejętność tworzenia własnych typów uzasadnień i argumentacji w odniesieniu do określonych rozwiązań i wdrożeń działań pedagogicznych;
Kompetencje społeczne:
ma świadomość konieczności poszerzania swojej wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki i nauk z nią powiązanych;
wyraża przekonanie o własnej odpowiedzialności za działania w ramach zakładanych/pełnionych ról zawodowych;
Na ocenę 4.0:
Wiedza:
student potrafi wskazać genezę i źródła filozoficzne głównych pojęć pedagogiki jako dyscypliny naukowej, opisuje powiązania pedagogiki z innymi naukami, ze szczególnym uwzględnieniem nauk humanistycznych;
potrafi wskazać założenia określonych nurtów i systemów pedagogicznych istotnych dla współczesnej pedagogiki;
potrafi scharakteryzować podejścia badawcze w zakresie pedagogiki;
Umiejętności:
potrafi dostrzegać i analizować aktualne zjawiska społeczne w kontekstach wychowania;
posiada umiejętność tworzenia własnych typów uzasadnień i argumentacji w odniesieniu do określonych rozwiązań i wdrożeń działań pedagogicznych;
Kompetencje społeczne:
ma świadomość konieczności poszerzania swojej wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki i nauk z nią powiązanych;
wyraża przekonanie o własnej odpowiedzialności za działania w ramach zakładanych/pełnionych ról zawodowych;
Na ocenę 5.0:
Wiedza:
student potrafi scharakteryzować genezę i źródła filozoficzne głównych pojęć pedagogiki jako dyscypliny naukowej, wskazuje powiązania pedagogiki z innymi, ze szczególnym uwzględnieniem nauk humanistycznych;
potrafi wskazać szerokie założenia określonych nurtów i systemów pedagogicznych istotnych dla współczesnej pedagogiki;
potrafi scharakteryzować i analizować podejścia badawcze w zakresie pedagogiki;
Umiejętności:
potrafi dostrzec i poddać pogłębionej analizie aktualne zjawiska społeczne w kontekstach wychowania;
posiada pogłębioną umiejętność tworzenia własnych typów uzasadnień i argumentacji w odniesieniu do określonych rozwiązań i wdrożeń działań pedagogicznych;
Kompetencje społeczne:
ma głęboką świadomość konieczności poszerzania swojej wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki i nauk z nią powiązanych;
wyraża przekonanie o własnej odpowiedzialności za działania w ramach zakładanych/pełnionych ról zawodowych;
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Pedagogika. t. 1 i 2, red. nauk. B. Śliwerski, Gdańsk 2006;
Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1, red. Z. Kwieciński i B. Śliwerski,
Warszawa 2003;
K. Ablewicz, Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej. Studium sytuacji wychowawczej, Kraków 2003;
B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 1998;
G. Dryden, J. Vos, Rewolucja w uczeniu, Poznań 2000;
M. Nowak, Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008;
G. Petty, Nowoczesne nauczanie, Sopot 2010;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: