Pedagogika etapów edukacyjnych WH-FPZ-KN-PedEtEd
Trudności wychowawcze w szkole podstawowej - przyczyny, rodzaje, skutki. Dyscyplina w klasie i jej utrzymywanie. Integracja klasy szkolnej.
Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Zaburzenia - rodzaje, przyczyny, skutki. Praca z uczniem o zaburzonym rozwoju. Terapia pedagogiczna na II etapie edukacyjnym - zasady, metody, techniki. Podmiotowość w pracy z uczniami z SPE.
Kompetencje nauczyciela na II etapie edukacyjnym - merytoryczne, metodyczne, osobowościowe. Komunikacja interpersonalna z uczniami. Dialog jako podstawowa forma komunikacji. Rola i zadania wychowawcy klasy. Bycie "autentycznym" wychowawcą.
Przygotowanie uczniów do dalszej drogi edukacyjnej. Wychowawca jako doradca. Odpowiedzialnośc nauczyciela za rozwijanie potencjałów ucznia.
Formalne obowiązki nauczyciela - dokumentacja pracy, zasady bezpieczeństwa.
Współpraca nauczyciela - wychowawcy z rodziną ucznia - założenia, zasady, formy i metody.
Autorskie programu nauczania - regulacje prawne, zasady, pzrykłady dobrych praktyk.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student:
W zakresie wiedzy:
W_01 prezentuje wiedzę na temat edukacji, wychowania i opieki , w tym ich filozoficznych i społecznych podstaw z uwzględnieniem swoistości szkoły podstawowej
W_02 student analizuje środowisko wychowawcze szkoły i klasy szkolnej jako małej grupy społecznej, wskazuje sposoby skutecznego kierowania klasą, utrzymywania dyscypliny oraz budowania klimatu klasy;
W_03 opisuje sylwetkę rozwojową ucznia szkoły ponadpodstawowej w różnych aspektach;
W_04 wskazuje sposoby poznawania ucznia, jego środowiska rodzinnego i klasy szkolnej
W zakresie umiejętności:
U_01 potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizowania i interpretowania sytuacji i zdarzeń pedagogicznych;
U_02 potrafi diagnozować sytuacje szkolna i rodzinną ucznia;
U_03 potrafi dobierać strategie działań dydaktycznych i wychowawczych wobec uczniów;
U_04 porafi dobierać właściwe cele, treści i metody pracy do możliwości rozwojowych uczniów;
W zakresie kompetencji społecznych:
K_01 potrafi współdziałać w grupie i pełnić w niej różne role;
K_02 jest świadomy odpowiedzialności nauczyciela w prowadzeniu działań wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych;
K_03 jest świadomy problemów etycznych w działaniu nauczyciela;
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest:
obecność na co najmniej 70% zajęć;
aktywność i obecność
Na ocenę dst:
- student prezentuje elementarną wiedzę na temat edukacji, wychowania i opieki , w tym ich filozoficznych i społecznych podstaw z uwzględnieniem swoistości szkoły podstawowej;
- w stopniu elementarnym charakteryzuje środowisko wychowawcze szkoły i klasy szkolnej jako małej grupy społecznej, wskazuje sposoby skutecznego kierowania klasą, utrzymywania dyscypliny oraz budowania klimatu klasy;
opisuje w postaci ogólnego zarysu sylwetkę rozwojową ucznia szkoły ponadpodstawowej;
wskazuje podstawowe sposoby poznawania ucznia, jego środowiska rodzinnego i klasy szkolnej
W zakresie umiejętności:
potrafi z pomocą wykładowcy wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizowania i interpretowania sytuacji i zdarzeń pedagogicznych;
potrafi w stopniu podstawowym diagnozować sytuacje szkolna i rodzinną ucznia;
potrafi wskazać strategie działań dydaktycznych i wychowawczych wobec uczniów;
porafi w stopniu podstawowym dobierać właściwe cele, treści i metody pracy do możliwości rozwojowych uczniów;
W zakresie kompetencji społecznych:
jest świadomy odpowiedzialności nauczyciela w prowadzeniu działań wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych;
jest świadomy problemów etycznych w działaniu nauczyciela;
na ocenę db:
prezentuje wiedzę na temat edukacji, wychowania i opieki , w tym ich filozoficznych i społecznych podstaw z uwzględnieniem swoistości szkoły podstawowej;
charakteryzuje środowisko wychowawcze szkoły i klasy szkolnej jako małej grupy społecznej, wskazuje sposoby skutecznego kierowania klasą, utrzymywania dyscypliny oraz budowania klimatu klasy;
opisuje sylwetkę rozwojową ucznia szkoły ponadpodstawowej ;
opisuje sposoby poznawania ucznia, jego środowiska rodzinnego i klasy szkolnej
W zakresie umiejętności:
potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizowania i interpretowania sytuacji i zdarzeń pedagogicznych;
potrafi diagnozować sytuacje szkolna i rodzinną ucznia;
potrafi dobierać strategie działań dydaktycznych i wychowawczych wobec uczniów;
potrafi dobierać właściwe cele, treści i metody pracy do możliwości rozwojowych uczniów;
W zakresie kompetencji społecznych:
potrafi współdziałać w grupie i pełnić w niej różne role;
jest świadomy odpowiedzialności nauczyciela w prowadzeniu działań wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych;
jest świadomy problemów etycznych w działaniu nauczyciela;
Na ocenę bdb:
prezentuje szeroką wiedzę na temat edukacji, wychowania i opieki, w tym ich filozoficznych i społecznych podstaw z uwzględnieniem swoistości szkoły podstawowej;
charakteryzuje środowisko wychowawcze szkoły i klasy szkolnej jako małej grupy społecznej, analizuje sposoby skutecznego kierowania klasą, utrzymywania dyscypliny oraz budowania klimatu klasy;
opisuje sylwetkę rozwojową ucznia szkoły ponadpodstawowej w różnych aspektach;
wskazuje i analizuje sposoby poznawania ucznia, jego środowiska rodzinnego i klasy szkolnej
W zakresie umiejętności:
potrafi twórczo wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizowania i interpretowania sytuacji i zdarzeń pedagogicznych;
potrafi diagnozować sytuacje szkolna i rodzinną ucznia; dokonuje krytycznej analizy w tym zakresie;
potrafi twórczo dobierać strategie działań dydaktycznych i wychowawczych wobec uczniów;
porafi dobierać właściwe cele, treści i metody pracy do możliwości rozwojowych uczniów;
W zakresie kompetencji społecznych:
potrafi współdziałać w grupie i pełnić w niej różne role;
jest świadomy odpowiedzialności nauczyciela w prowadzeniu działań wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych;
jest świadomy problemów etycznych w działaniu nauczyciela;
Literatura
Clifford H. E., Dyscyplina i kierowanie klasą, Warszawa 2006;
Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki, Zielona Góra 2009;
Gołębniak B. D., Szkoła wspomagająca rozwój, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2., Kwieciński Z., Śliwerski B., Warszawa 2004;
Janowski A., Pedagogika praktyczna, Warszawa 2009;
Janowski A., Poznawanie uczniów. Zdobywanie informacji w pracy wychowawczej, Warszawa 2010;
Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2000;
Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Warszawa 2000;
Zubrzycka-Maciąg T., Wosik-Kawala D, Wychowanie w szkole. Wskazówki dla nauczycieli, Lublin 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: