Diagnoza i terapia pedagogiczna WH-FPZ-KN-DiagTerPe
Na zajęciach omówione będą następujące zagadnienia:
1. ADHD
2. Dysleksja
3. Przyczyny trudności szkolnych
4. Upośledzenie umysłowe
5. Autyzmzagadnienia teoretyczne)
6. Ortoptyka
7. Integracja Sensoryczna
8. Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego
9. Zaburzenia Komunikacji językowej
10. Metody terapii
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
student zna nazwy zaburzeń, które mogą wystąpić w toku nauki szkolnej
posiada podstawową wiedzę na temat tych zaburzeń
zna rodzaje terapii, które można zastosować
zna przyczyny omawianych zaburzeń
zna symptomy tych zaburzeń
Umiejętności:
po ukończeniu zajęć student potrafi dopasować symptomy do zaburzenia rozwojowego
troszczy się o prawidłowy tok nauki ucznia z dysfunkcjami
Kompetencje:
ustala kryteria oceniania w oparciu o rodzaj zaburzenia
stosuje indywidualizację biorąc pod uwagę problemy ucznia
Udział w ćwiczeniach - 15
Przygotowanie do zajęć - 7
Konsultacje - 1
Czas na pisanie referatu - 5
Przygotowanie do zaliczenia - 10
Suma godzin: 38 godzin/30(25)godz=1 ECTS
Kryteria oceniania
Metody:
- wykład informacyjny, konwersatoryjny
- analiza prac uczniów
- prezentacja multimedialna
Efekty kształcenia są osiągane takimi metodami jak: wykład informacyjny, pokaz multimedialny, odpowiedź ustna, sprawdziany pisemne.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Borowiecka Renata, Dziecko w równowadze, Warszawa 2011.
2. Brejnak Wojciech, Dysleksja: nie jesteś sam, Warszawa 2003.
3. Gruszczyk – Kolczyńska Edyta, Dlaczego dzieci nie potrafią uczyć się matematyki?, Warszawa 1989.
4. Herda Katarzyna, O dzieciach Indygo, czyli ADHD bez tajemnic, Kielce 2007.
5. Kastory – Bronowska, Monika, Wczesna Interwencja, Warszawa 2002.
6. Pisula Ewa, Autyzm, Płock 2002.
7. Wnukowska Katarzyna, Czy moje dziecko mówi poprawnie: poradnik logopedyczny, Gdańsk 2010.
Literatura dodatkowa:
1. Bobula Stanisław, ADHD dar specyficzny, Kraków 2006.
2. Bogdanowicz Marta, Dysleksja w wieku dorosłym, Gdańsk 2012.
3. Borkowska Maria, Integracja Sensoryczna na co dzień, Warszawa 2010.
4. Mrugalska Krystyna, Upośledzenie umysłowe: wskazówki dla rodziców i opiekunów dzieci oraz osób dorosłych dotkniętych upośledzeniem umysłowym, Warszawa 1986.
5. Zabłocki Kazimierz Jacek, Autyzm, Płock 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: