Wprowadzenie do estetyki literackiej WH-FPZ-II-2-WpEstLit
Tematyka ćwiczeń obejmuje m.in. rozwój teorii estetycznych: teorii piękna, teorii procesu twórczego i teorii przeżycia estetycznego, problematykę arcydzieła, sposoby rozumienia i definiowania piękna w dziejach.
Kategorie estetyczne omawiane są w kontekstach problemowych, z perspektywy możliwości ich praktycznego zastosowania w sztuce interpretacji dzieł literackich oraz innych tekstów kultury. Szczególny nacisk położony jest na ujęcie fenomenologiczne problematyki estetycznej.
Treści merytoryczne:
- dzieło sztuki słowa i jego natura (estetyczny punkt widzenia)
- teorie piękna oraz ich realizacje w dziejach sztuki i literatury
- zagadnienie arcydzieła i problem kanonu dzieł sztuki słowa
- jakości metafizyczne
- problem przeżycia estetycznego;
- poznawcza wartość dzieła sztuki literackiej
- pojęcie brzydoty w dziejach sztuki i literatury
- pojęcie kiczu
- kultura kampu
- metafizyczność w sztuce
W cyklu 2021/22_Z:
Tematyka ćwiczeń obejmuje m.in. rozwój teorii estetycznych: teorii piękna, teorii procesu twórczego i teorii przeżycia estetycznego, problematykę arcydzieła, sposoby rozumienia i definiowania piękna w dziejach. Treści merytoryczne: - dzieło sztuki słowa i jego natura (estetyczny punkt widzenia) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma pogłębioną wiedzę o zakresie i miejscu filologii polskiej w obszarze nauk humanistycznych i w systemie kultury narodowej, zna jej aksjologiczny horyzont;zna na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych z zakresu wiedzy o kulturze;ma uporządkowaną i pogłębioną, ogólną i szczegółową wiedzę o kulturze;ma pogłębioną wiedzę o kulturowych kontekstach języka i literatury polskiej oraz o powiązaniu filologii polskiej z innymi dyscyplinami nauki; potrafi integrować w swym warsztacie naukowym narzędzia badawcze z zakresu różnych dziedzin humanistyki, by przeprowadzić analizę i interpretację dzieła w celu odsłonięcia jego znaczeń, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, wchodząc w dyskurs, także polemiczny, z jego autorem trafi integrować w swym warsztacie naukowym narzędzia badawcze z zakresu różnych dziedzin humanistyki zgodnie ze studiowanymi specjalnościami, by przeprowadzić analizę i interpretację przedmiotowego dzieła w celu odsłonięcia jego znaczeń, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, wchodząc w dyskurs, także polemiczny, z jego autorem; aktywnie uczestniczy w działaniu na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie, potrafi inspirować do tego inne osoby.
Kryteria oceniania
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy są osiągane metodami wykładowymi i metodami heurezy, są weryfikowane podczas ćwiczeń: prezentacje, dyskusje, praca zaliczeniowa.
Efekty kształcenia w zakresie umiejętności są osiągane w trakcie samodzielnej pracy Studenta, a weryfikowane w trakcie dyskusji oraz wystąpień Studentów.
Efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych są osiągane m.in. w pracy w zespołach i są poddawane ocenianiu ciągłemu podczas zajęć.- Ocena ciągła (bieżąca) przygotowania, pracy i rozwoju wiedzy studenta odbywa się podczas zajęć (rozmowa, dyskusja, analiza tekstów).
Kryteria oceny:
Na ocenę semestralną składają się nastepujące elementy:
- Ocena wystąpień (prezentacji).
- Ocena z semestralnej pracy pisemnej. Studenci piszą pracę na zajęciach (przedostatnie ćwiczenia w semetrze).
- Na ocenę ma również znaczący wpływ aktywność Studentów, ich zaangażowanie w tok zajęć.
- Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze, trzecia nieobecność może zostać zaliczona po uzgodnieniu z Prowadzącą.
Literatura
ŹRÓDŁA O CHARAKTERZE PODRĘCZNIKOWYM:
Literatura obowiązkowa:
- R.Ingarden, Wybór pism estetycznych, oprac.i wstęp; A.Tyszczyk, Kraków 2005 (również znajomość wstępu).
- A.B. Stępień, Propedeutyka estetyki, Lublin 1986.
- W.Stróżewski, Wokół piękna. Szkice z estetyki, Kraków 2002.
- W. Tatarkiewicz, Dzieje estetyki, t. 1-3, dowolne wydanie.
- E. Basara-Lipiec, Arcydzieło. Teoria i rzeczywistość, Warszawa 1997.
- U. Eco, Historia brzydoty, dowolne wydanie.
- U. Eco, Historia piękna, dowolne wydanie.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA ODNOSZĄCA SIĘ DO ZAGADNIEŃ SZCZEGÓŁOWYCH ZWIĄZANYCH Z TEMATYKĄ ZAJĘĆ:
- W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, dowolne wydanie.
- P. Evdokimov, Sztuka ikony. Teologia piękna, Warszawa 1999.
- H.G. Gadamer, Aktualność piękna, Warszawa 1991.
- R. Ingarden, Wykład jedenasty, [w:] idem, Wybór pism estetycznych, wprowadzenie, wybór i oprac. A. Tyszczyk, Kraków 2005, s. 26-44.
- R. Ingarden, Przeżycie estetyczne i przedmiot estetyczny, [w:] ibidem, s. 192-222.
- R. Ingarden, Jakości metafizyczne, Jakości metafizyczne w dziele sztuki literackiej, Czy odsłanianie jakości metafizycznych rzeczywiście jest funkcją warstwy przedmiotowej?, [w:] ibidem, s. 286-295.
- W. Stróżewski, W kręgu wartości, Kraków 2002.
- S. Weil, Świadomość nadprzyrodzona. Wybór myśli, przeł A. Olędzka-Frybesowa, Warszawa 1999 (stąd rozdz.: Piękno).
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
- M. Gołaszewska, Estetyka współczesności, Kraków 2001.
- W. Juszczak, Fragmenty. Szkice z teorii i filozofii sztuki, Warszawa 1995.
- Miłość i nicość. Z Władysławem Stróżewskim rozmawia Anna Kostrzewska-Bednarkiewicz, Warszawa 2017.
- S. Ossowski, Przyroda i sztuka, w tegoż: Wybór pism estetycznych, red. B. Dziemidoka, Kraków 2004.
- R.M. Rilke, Druga strona natury. Eseje, listy i pisma o sztuce, tłum. T. Ososiński, Warszawa 2010.
- R.M. Rilke, O poezji i sztuce z pism pośmiertnych, tłum. B.Antochewicz, Wrocław 1995.
- Słownik pojęć filozoficznych Romana Ingardena, red. A.J. Nowak, L. Sosnowski, Kraków 2001.
- J. Tischner, Myślenie w żywiole piękna, Kraków 2004.
- Wizje i rewizje. Wielka księga estetyki w Polsce, red. K. Wilkoszewska, Kraków 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: