Literatura polska po 1989 roku WH-FPZ-II-2-LitP1989
Cykl zajęć pomyślany jest tak, by uświadamiać studentom nie tylko nowe zjawiska literackie wieku XX i XXI, ale także uzmysławiać
odrębność i z drugiej strony - ciągłość realizowaną przez literaturę najnowszą w zakresie - najogólniej mówiąc - paradygmatów literackich
(wątków, idei, tematów) - w nawiązaniu do epok wcześniejszych – a szczególnie szeroko i rozmaicie rozumianej formacji modernistycznej,
która na przełomie XX i XXI wieku dokonała wielkiej reformy językowej literatury i piśmiennictwa polskiego, czyniąc z języka podstawowe
narzędzie i uniwersalne medium kulturowej aktywności.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
FP2_W01
ma pogłębioną wiedzę o zakresie i miejscu filologii polskiej w obszarze nauk humanistycznych i w systemie kultury narodowej, zna jej aksjologiczny horyzont
FP2_W03
zna na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych z zakresu literaturoznawstwa
FP2_W10
ma pogłębioną wiedzę o związkach współczesnej literatury i kultury polskiej z kulturą śródziemnomorską
FP2_W16 ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu współczesnego literaturoznawstwa
FP2_U01
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych, a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne
FP2_U05
potrafi integrować w swym warsztacie naukowym narzędzia badawcze z zakresu różnych dziedzin humanistyki zgodnie ze studiowanymi specjalnościami, by przeprowadzić analizę i interpretację przedmiotowego dzieła w celu odsłonięcia jego znaczeń, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, wchodząc w dyskurs, także polemiczny, z jego autorem
FP2_K07
systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym, odpowiedzialnie korzystając z mediów tradycyjnych i elektronicznych ze świadomością wartości tradycji literackiej i językowej jako dobra wspólnego i nieustannej ewolucji całego obszaru kulturowego
Kryteria oceniania
Na ocenę niedostateczną: student nie spełnia kryteriów przewidzianych na ocenę dostateczną.
Na ocenę dostateczną: student objaśnia podstawową terminologię nauk humanistycznych z zakresu literaturoznawstwa.
Na ocenę dobrą: student objaśnia terminologię nauk humanistycznych z zakresu literaturoznawstwa oraz podaje przykłady.
Na ocenę bardzo dobrą: student objaśnia terminologię nauk humanistycznych z zakresu literaturoznawstwa i z zakresu studiowanych
specjalności i/lub specjalizacji, ma głęboką wiedzę o zakresie i znaczeniu filologii polskiej w obszarze nauk humanistycznych i w systemie
kultury narodowej, zna jej aksjologiczny horyzont.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Wacław Holewiński, Opowiem ci o wolności , Poznań 2012
Jacek Dehnel, Lala, Warszawa 2006 i nast.
Antoni Libera „Madame”, Kraków 2007 lub inne wydanie
Jerzy Sosnowski, Instalacje Idziego, Kraków 2009
Stefan Chwin, Panna Ferbelin, Gdańsk 2011
Andrzej Stasiuk, Jadąc do Babadag, Wołowiec 2004 (lub inne wydanie)
Olga Tokarczuk, Bieguni, Kraków 2007
Gustaw Herling-Grudziński, Gorący oddech pustyni, Warszawa 1997
Zbigniew Herbert, Labirynt nad morzem, Warszawa 2000
Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość, Kraków 2005
Ryszard Kapuściński, Imperium, Warszawa 1993
W cyklu 2024/25_L:
Wacław Holewiński, Opowiem ci o wolności , Poznań 2012 |
Uwagi
W cyklu 2024/25_L:
- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: