Literatura polska po 1989 roku WH-FPZ-II-2-LiPp1989
Cykl zajęć pomyślany jest tak, by uświadamiać studentom nie tylko nowe zjawiska literackie wieku XX i XXI, ale także uzmysławiać odrębność i z drugiej strony - ciągłość realizowaną przez literaturę najnowszą w zakresie - najogólniej mówiąc - paradygmatów literackich (wątków, idei, tematów) - w nawiązaniu do epok wcześniejszych – a szczególnie szeroko i rozmaicie rozumianej formacji modernistycznej, która na przełomie XX i XXI wieku dokonała wielkiej reformy językowej literatury i piśmiennictwa polskiego, czyniąc z języka podstawowe narzędzie i uniwersalne medium kulturowej aktywności.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna na poziomie rozszerzonym tworzący się kanon literatury po 1989 roku i kryteria kształtowania kanonu oraz socjologiczne i kulturowe uwarunkowania tego procesu , zna główne kierunki analizy i interpretacji dzieł, literackich z tego okresu, rozumie ich konteksty kulturowe i powiązania między nimi, zna dorobek krytyczny im poświęcony.
Student, wypowiadając się ustnie lub pisemnie o dziełach literackich powstałych po 1989 roku potrafi posługiwać się właściwymi terminami i narzędziami badawczymi
z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i
interpretację złożonego dzieła literackiego,
jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i
konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami krytyków literackich .
Kryteria oceniania
Student otrzymujący ocenę dostateczną zna tworzący się kanon literatury po 1989 roku i podstawowe kryteria kształtowania kanonu oraz socjologiczne i kulturowe uwarunkowania tego procesu , zna niektóre kierunki analizy i interpretacji dzieł, literackich z tego okresu, rozumie ich zasadnicze konteksty kulturowe i powiązania między nimi, zna najważniejszy dorobek krytyczny im poświęcony. Wypowiadając się ustnie lub pisemnie o dziełach literackich powstałych po 1989 roku potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz przeprowadzić analizę i interpretację złożonego dzieła literackiego, poza tym w pewnym stopniu jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i
konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami krytyków literackich .
Student otrzymujący ocenę dobrą zna tworzący się kanon literatury po 1989 roku i kryteria kształtowania kanonu oraz socjologiczne i kulturowe uwarunkowania tego procesu , zna główne kierunki analizy i interpretacji dzieł, literackich z tego okresu, rozumie ich konteksty kulturowe i powiązania między nimi, zna dorobek krytyczny im poświęcony. Wypowiadając się ustnie lub pisemnie o dziełach literackich powstałych po 1989 roku potrafi posługiwać się właściwymi terminami i narzędziami badawczymi
z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i
interpretację złożonego dzieła literackiego,
jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i
konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami krytyków literackich .
Student otrzymujący ocenę bardzo dobrą zna na poziomie rozszerzonym tworzący się kanon literatury po 1989 roku i kryteria kształtowania kanonu oraz socjologiczne i kulturowe uwarunkowania tego procesu , zna i rozumie w sposób pogłębiony główne kierunki analizy i interpretacji dzieł, literackich z tego okresu, rozumie w sposób pogłębiony ich konteksty kulturowe i powiązania między nimi, biegle zna dorobek krytyczny im poświęcony, a wypowiadając się ustnie lub pisemnie o dziełach literackich powstałych po 1989 roku potrafi posługiwać się zaawansowaną terminologią literaturoznawczą i najnowszymi, zaawansowanymi narzędziami badawczymi
z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie i kreatywnie przeprowadzić analizę i interpretację złożonego dzieła literackiego,
jest poza tym gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i
konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami krytyków literackich .
Praktyki zawodowe
-
Uwagi
W cyklu 2024/25_Z:
- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: