Literatura popularna WH-FPZ-II-1-LitePopu
Studenci zapoznają się z najważniejszymi utworami dla polskiej i światowej historii literatury popularnej. Uczą się ich znaczenia dla szeroko pojętej kultury, rozwoju jej poszczególnych gałęzi pozaliterackich oraz dyskutują o ich metaforycznym i społecznym znaczeniu.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W 1 – student zna na poziomie rozszerzonym kanon literacki i potrafi go skonfrontować z utworami kręgu popkultury; w pogłębiony sposób rozumie ich konteksty kulturowe i powiązania między nimi;
W 2- student zna główne kierunki analizy i interpretacji dzieł literatury popularnej;
U 1 – student potrafi posługiwać się właściwymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretacje złożonego dzieła;
K 1 - jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu;
Kryteria oceniania
Na ocenę bardzo dobrą: student wymienia i omawia wszystkie gatunki powieści z kręgu literatury popularnej; rozpoznaje i rozróżnia główne cechy i zmiany w tematyczne i formalne. Student sprawnie formułuje opinie o literaturze w oparciu o znajomość problematyki reprezentatywnych dzieł. Student będzie sprawnie dokonywał historycznoliterackiej kontekstualizacji utworów z kręgu literatury popularnej. Student zna wszystkie ważniejsze dzieła i twórców literatury popularnej.
Na ocenę dobrą: student wymienia i omawia większość gatunków powieści z kręgu literatury popularnej; rozpoznaje i rozróżnia główne cechy i zmiany w tematyczne i formalne. Student potrafi sformułować poprawne opinie o literaturze w oparciu o znajomość problematyki reprezentatywnych dzieł. Student potrafi umieścić dzieło z kręgu literatury popularnej w kontekście historycznoliterackim. Student zna większość ważniejszych dzieł i twórców literatury popularnej.
Na ocenę dostateczną: student wymienia i omawia podstawowe gatunki powieści z kręgu literatury popularnej; rozpoznaje i rozróżnia główne cechy utworów. Student potrafi umieścić dzieło z kręgu literatury popularnej w najbliższym kontekście historycznoliterackim. Student zna najważniejsze dzieł i twórców literatury popularnej.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
LITERATURA:
1. Barańczak S., Książki najgorsze, Poznań 1990.
2. Bujnicka M., Bohaterki romansu popularnego. Z zagadnień konstrukcji, [w:] Postać w dziele literackim, red. Cz. Niedzielski, J. Speina, Toruń 1982.
3. Bujnicka M., Popularna literatura kobieca jako pareneza, [w:] Głosy piszących kobiet, red. G. Szewczyk, Katowice 1993.
4. Burszta W., Czubaj M., Krwawa setka, Warszawa 2007.
5. Callois R., Odpowiedzialność i styl. Eseje, wybór M. Żurowskiego, Warszawa 1967.
6. Ciećwierz P., Synowie Kaina, córki Lilith… Rzecz o wampirach w fantasy, Warszawa 2009.
7. Dobek T. D., Dokąd idziesz retro – rzecz o polskim kryminale historycznym, „Dekada Literacka” 2008, nr 1.
8. Dunin J., Papierowy bandyta. Książka kramarska i brukowa w Polsce, Warszawa 1974.
9. Gemra A., Kwiaty zła na miejskim bruku. O powieści zeszytowej XIX i XX wieku, Warszawa 1998.
10. V. Graaf, Homo Futurus. Analiza współczesnej science fiction, Warszawa 1971
11. Grant – Adamson L., Jak napisać powieść kryminalną, przeł. M. Rusinek, Kraków 1999.
12. Gripenberg M., Agatha Christie, przeł. A. Czyrek, Wrocław 1999.
13. Eco U., Retoryka i ideologia w „Tajemnicach Paryża” Eugeniusza Sue, przeł. W. Kwiatkowski, „Pamiętnik Literacki” 1962, z. 1.
14. Eco U., Superman w literaturze masowej. Powieść popularna: między retoryką a ideologią, przeł. J. Ugniewska, Kraków 2008.
15. Fantasy jako dobra nowina, red. P. Urbaniak, M. Mikołajczak, Wałbrzych 2005.
16. Formy literatury popularnej, red. A. Okopień – Sławińska, Wrocław 1973.
17. Janion M., Wampir. Biografia symboliczna, Warszawa 2002.
18. Kolbuszewski J., Od Pigalle po kresy. Krajobrazy literatury popularnej, Warszawa 1994.
19. Kowalski P., (Nie)bezpieczne światy masowej wyobraźni, Warszawa 1999.
20. Lasić S., Poetyka powieści kryminalnej. Próba analizy strukturalnej, przeł. M. Petryńska, Warszawa 1976.
21. Martuszewska A., Ta trzecia. Problemy literatury popularnej, Gdańsk 1997.
22. Nowakowski J., W kręgu obiegowych ideałów estetycznych. Szkice o literaturze popularnej, Warszawa 1980.
23. Nowe formy w literaturze popularnej, red. B. Owczarek, J. Frużyńska, Warszawa 2007
24. Pomirska M., Szkoła narzeczonych. O powieści dla dziewcząt w dwudziestoleciu międzywojennym, Warszawa 2006.
25. Pustowaruk M., Od Tolkiena do Pratchetta Potencjał rozwojowy fantasy jako konwencji literackiej, Warszawa 2009.
26. Trębicki G., Fantasy. Ewolucja gatunku, Kraków 2007.
27. Reizow B., Francuska powieść historyczna w epoce romantyzmu, Warszawa 1969
28. Siewierski J., Powieść kryminalna, Warszawa 1979.
29. Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz, A. Kowalczykowa, Warszawa 1991 i nast., hasła: Brukowa literatura, Fantastyka, gotycyzm, Literatura dla dzieci i młodzieży, Literatura dla ludu, Literatura popularna, Literatura religijna.
30. Słownik literatury polskiej XX wieku, red. A. Brodzka i in., Warszawa 1992, hasła: Literatura dla dzieci i młodzieży, Literatura obiegów popularnych (tu: bibliografia), Powieść dla dziewcząt, Powieść kryminalna, powieść milicyjna, Powieść popularna, Powieść zeszytowa.
31. Słownik literatury popularnej, red. T. Żabski, Wrocław 1997.
32. Szyszkowska E., Odmiany uczuć. Popularny romans kieszonkowy w Polsce 1900 – 2000, Warszawa 2003.
33. Zgorzelski A., Fantastyka. Utopia. Science Fiction, Warszawa 1980.
ĆWICZENIA:
LITERATURA:
1. Barańczak S., Książki najgorsze, Poznań 1990.
2. Bujnicka M., Bohaterki romansu popularnego. Z zagadnień konstrukcji, [w:] Postać w dziele literackim, red. Cz. Niedzielski, J. Speina, Toruń 1982.
3. Bujnicka M., Popularna literatura kobieca jako pareneza, [w:] Głosy piszących kobiet, red. G. Szewczyk, Katowice 1993.
4. Burszta W., Czubaj M., Krwawa setka, Warszawa 2007.
5. Callois R., Odpowiedzialność i styl. Eseje, wybór M. Żurowskiego, Warszawa 1967.
6. Ciećwierz P., Synowie Kaina, córki Lilith… Rzecz o wampirach w fantasy, Warszawa 2009.
7. Dobek T. D., Dokąd idziesz retro – rzecz o polskim kryminale historycznym, „Dekada Literacka” 2008, nr 1.
8. Dunin J., Papierowy bandyta. Książka kramarska i brukowa w Polsce, Warszawa 1974.
9. Gemra A., Kwiaty zła na miejskim bruku. O powieści zeszytowej XIX i XX wieku, Warszawa 1998.
10. V. Graaf, Homo Futurus. Analiza współczesnej science fiction, Warszawa 1971
11. Grant – Adamson L., Jak napisać powieść kryminalną, przeł. M. Rusinek, Kraków 1999.
12. Gripenberg M., Agatha Christie, przeł. A. Czyrek, Wrocław 1999.
13. Eco U., Retoryka i ideologia w „Tajemnicach Paryża” Eugeniusza Sue, przeł. W. Kwiatkowski, „Pamiętnik Literacki” 1962, z. 1.
14. Eco U., Superman w literaturze masowej. Powieść popularna: między retoryką a ideologią, przeł. J. Ugniewska, Kraków 2008.
15. Fantasy jako dobra nowina, red. P. Urbaniak, M. Mikołajczak, Wałbrzych 2005.
16. Formy literatury popularnej, red. A. Okopień – Sławińska, Wrocław 1973.
17. Janion M., Wampir. Biografia symboliczna, Warszawa 2002.
18. Kolbuszewski J., Od Pigalle po kresy. Krajobrazy literatury popularnej, Warszawa 1994.
19. Kowalski P., (Nie)bezpieczne światy masowej wyobraźni, Warszawa 1999.
20. Lasić S., Poetyka powieści kryminalnej. Próba analizy strukturalnej, przeł. M. Petryńska, Warszawa 1976.
21. Martuszewska A., Ta trzecia. Problemy literatury popularnej, Gdańsk 1997.
22. Nowakowski J., W kręgu obiegowych ideałów estetycznych. Szkice o literaturze popularnej, Warszawa 1980.
23. Nowe formy w literaturze popularnej, red. B. Owczarek, J. Frużyńska, Warszawa 2007
24. Pomirska M., Szkoła narzeczonych. O powieści dla dziewcząt w dwudziestoleciu międzywojennym, Warszawa 2006.
25. Pustowaruk M., Od Tolkiena do Pratchetta Potencjał rozwojowy fantasy jako konwencji literackiej, Warszawa 2009.
26. Trębicki G., Fantasy. Ewolucja gatunku, Kraków 2007.
27. Reizow B., Francuska powieść historyczna w epoce romantyzmu, Warszawa 1969
28. Siewierski J., Powieść kryminalna, Warszawa 1979.
29. Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz, A. Kowalczykowa, Warszawa 1991 i nast., hasła: Brukowa literatura, Fantastyka, gotycyzm, Literatura dla dzieci i młodzieży, Literatura dla ludu, Literatura popularna, Literatura religijna.
30. Słownik literatury polskiej XX wieku, red. A. Brodzka i in., Warszawa 1992, hasła: Literatura dla dzieci i młodzieży, Literatura obiegów popularnych (tu: bibliografia), Powieść dla dziewcząt, Powieść kryminalna, powieść milicyjna, Powieść popularna, Powieść zeszytowa.
31. Słownik literatury popularnej, red. T. Żabski, Wrocław 1997.
32. Szyszkowska E., Odmiany uczuć. Popularny romans kieszonkowy w Polsce 1900 – 2000, Warszawa 2003.
33. Zgorzelski A., Fantastyka. Utopia. Science Fiction, Warszawa 1980.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: