Warsztat redaktora i problemy typografii WH-FPZ-I-3-WarRed
Poznawanie i zrozumienie kolejnych etapów pracy nad przekazem autorskim oraz poznawanie faz procesu wydawniczego: redakcji, korekty, przygotowania projektu typograficznego/graficznego, składu, łamania, druku, działań promocyjnych. Podczas analizy czynności i wymienionych etapów podkreślana jest konieczność ścisłej współpracy wszystkich zaangażowanych w dany projekt osób. Student powinien zdobyć umiejętność przeprowadzenia elementarnej analizy rynku wydawniczego oraz przygotować projekt wydawniczy książki: opracować jej kształt edytorski, zaplanować działania promocyjne itd. Student poznaje teoretyczne i praktyczne zasady redakcji tekstu, zdobywa kompetencje i wiedzę w zakresie poprawnego redagowania tekstów pod względem językowym (stylistyka, ortografia, interpunkcja, kultura języka). Poznaje i używa znaki korektorskie (redagowanie w programie Word i na wydruku). Zakres redakcji obejmuje: analizę elementów i części składowych książki (korekta, adiustacja), koncepcję graficzną/typograficzną książki. Środki wyrazu typograficznego obejmują: krój pisma, klasyfikacje fontów, układy typograficzne i sposoby wyróżniania tekstów, zasady rozmieszczania materiału ilustracyjnego i podpisów i inne zasady czytelności publikacji. Student dokonuje modyfikacji tekstów pod względem graficznym i typograficznym (ujednolicanie i wyróżnianie). Poznaje i stosuje edytorskie reguły dotyczące cytowań, mott, akapitów, przypisów, dedykacji.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
FP2_W01 - zna na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych z zakresu językoznawstwa
FP2_W13 - ma pogłębioną wiedzę o kulturowych kontekstach języka
FP2_W20 - zna współczesne metody analizy zjawisk językowych
FP2_W23 - ma pogłębioną i uporządkowaną świadomość złożoności języka
Umiejętności:
FP2_U03 - umie w sposób samodzielny zdobywać informacje naukowe
FP2_U06 - potrafi przeprowadzić analizę krytyczną zjawisk językowych
Kryteria oceniania
Metody:
- kolokwia cząstkowe i końcowe sprawdzające opanowanie materiału
- zajęcia praktyczne w grupach
- kartkówki z poprawności językowej i elementów typografii
- praca własna studenta
Na ocenę bardzo dobrą:
- objaśnia podstawowe terminy z zakresu redakcji i typografii, podaje przykłady
- umie zastosować terminologię i wiedzę w praktyce
- wymienia, opisuje, analizuje i poprawia błędy językowe
- wymienia podstawowe słowniki i książki z zakresu warsztatu redaktora i typografa
- bierze aktywny udział w zajęciach, argumentuje, wyraża własne opinie
- pracuje w grupie, kieruje pracami i prezentuje wyniki.
Na ocenę dobrą:
- objaśnia podstawowe terminy z zakresu redakcji i typografii, podaje przykłady
- umie zastosować terminologie i wiedzę w praktyce
- wymienia, opisuje, analizuje i poprawia błędy językowe
- wymienia podstawowe słowniki i książki typograficzne
- bierze aktywny udział w zajęciach
- pracuje w grupie, prezentuje wyniki.
Na ocenę dostateczną:
- objaśnia podstawowe terminy z zakresu redakcji i typografii
- wymienia i poprawia błędy językowe
- potrafi wymienić niektóre z podstawowych słowników i książek z zakresu
typografii
- bierze aktywny udział w zajęciach
- pracuje w zespole.
Na ocenę niedostateczną:
Student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną.
Literatura
Redakcja:
Nowy słownik poprawnej polszczyzny, pod red. A. Markowski (ostatnie wydanie).
Nowy słownik ortograficzny z zasadami pisowni i interpunkcji, oprac. E. Polański.
M. Bańko, Mały słownik wyrazów kłopotliwych, Warszawa 2003.
A. Markowski, polszczyzna znana i nieznana, Warszawa 1993.
B. Pędzich, 365 ćwiczeń ze słownictwa, Warszawa 2007.
A. Hacia, 365 ćwiczeń z gramatyki, Warszawa 2007.
A. Markowski, 365 ćwiczeń z pisowni i wymowy, Warszawa 2008.
R. Loth, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego,
H. Markiewicz, O cytatach i przypisach,Kraków 2004.
Typografia:
- R. Bringhurst, Elementarz stylu w typografii, Kraków 2007.
- J. Felici, Kompletny przewodnik po typografii, 2006.
- A. Frutiger, Człowiek i jego znaki, Warszawa 2005.
- R. Chwałowski, Typografia typowej książki, Gliwice 2002.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: