Zasady redagowania tekstu WH-FPZ-I-2-ZasRedTe
Podczas zajęć studenci uczą się i kształcą umiejętności przygotowywania tekstów do publikacji. Warsztatowe zajęcia poprzedzają wykłady wprowadzające. Omawiane są normy poprawnościowe (interpunkcyjne, ortograficzne), edytorskie, a także wszelkie zagadnienia związane z kompozycja, spójnością, stylistyką tekstów. Studenci pracują na zróżnicowanych tekstach. Poznają porządek i etapy prac nad tekstami, różnice między redakcją a korektą, uczą się analizować i oceniać wartości artystyczne i/lub naukowe utworów.
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
FP1e_W05
1. Zna i rozumie podstawową terminologię współczesnego edytorstwa praktycznego.
FP1e_W09
1. Ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu teorii redagowania i opracowywania tekstu współczesnego na poziomie
podstawowym.
2. Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu norm i zasad redagowania i opracowywania tekstu współczesnego na
poziomie podstawowym.
FP1e_W18
1. Zna podstawowe zagadnienia z zakresu współczesnych technologii publikowania i umie je powiązać z zasadami pracy
edytorskiej.
FP1e_U06
1. Potrafi zredagować na poziomie podstawowym współczesny tekst literacki, naukowy, użytkowy i inne rodzaje wypowiedzi.
2. Potrafi zastosować w praktyce wiedzę szczegółową z zakresu norm i zasad redagowania i opracowywania tekstu
współczesnego na poziomie podstawowym.
FP1e_K02
1. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role związane z procesem redagowania tekstu, kierując
się wskazówkami opiekuna naukowego.
Kryteria oceniania
Metody:
- kolokwia cząstkowe i końcowe sprawdzające opanowanie materiału
- zajęcia praktyczne w grupach
- kartkówki z poprawności językowej i zasad redakcji
- praca własna studenta.
Na ocenę bardzo dobrą:
- objaśnia podstawowe terminy z zakresu redakcji, podaje przykłady, umie zastosować terminologie i wiedzę w praktyce
- wymienia, opisuje, analizuje i poprawia błędy językowe
- wymienia podstawowe słowniki i książki z zakresu warsztatu redaktora
- bierze aktywny udział w zajęciach, argumentuje, wyraża własne opinie
- pracuje w grupie, kieruje pracami i prezentuje wyniki.
Na ocenę dobra:
- objaśnia podstawowe terminy z zakresu redakcji i poprawności językowej, podaje przykłady, umie zastosować terminologię i wiedzę w praktyce
- wymienia, opisuje, analizuje i poprawia błędy językowe
- wymienia podstawowe słowniki i inne książki z zakresu redakcji tekstu
- bierze aktywny udział w zajęciach
- pracuje w grupie, prezentuje wyniki.
Na ocenę dostateczną:
- objaśnia podstawowe terminy z zakresu redakcji
- wymienia i poprawia błędy językowe
- potrafi wymienić niektóre z podstawowych słowników i książek z zakresu
redakcji tekstu
- bierze aktywny udział w zajęciach
- pracuje w zespole.
Na ocenę niedostateczną:
- student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną.
Literatura
Nowy słownik poprawnej polszczyzny, pod red. A. Markowski (ostatnie wydanie).
Nowy słownik ortograficzny z zasadami pisowni i interpunkcji, oprac. E. Polański.
M. Bańko, Mały słownik wyrazów kłopotliwych, Warszawa 2003.
A. Markowski, polszczyzna znana i nieznana, Warszawa 1993.
Obserwatorium Językowe Uniwersytetu Warszawskiego. Najnowsze słownictwo polskie (słownik internetowy), red. M. Bańko, M. Czeszewski, J. Burzyński (http://nowewyrazy.uw.edu.pl/).
B. Pędzich, 365 ćwiczeń ze słownictwa, Warszawa 2007.
A. Hacia, 365 ćwiczeń z gramatyki, Warszawa 2007.
A. Markowski, 365 ćwiczeń z pisowni i wymowy, Warszawa 2008.
Roman Loth, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego.
K. Górski, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1978.
H. Markiewicz, O cytatach i przypisach, Kraków 2004.
T. Karpowicz, Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2012.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: