Historia literatury polskiej-romantyzm, ćwiczenia WH-FPZ-I-2-HLP-romC
Treści merytoryczne:
1. Romantyczny przełom. Wprowadzenie do problematyki polskiego romantyzmu.
2. Poznawanie twórczości m.in. Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Zygmunta Krasińskiego, Cypriana Norwida, Antoniego Malczewskiego, Aleksandra Fredry.
3. Szczegółowa analiza utworów wyżej wymienionych autorów.
4. Omówienie:
- ważniejszych prac literaturoznawczych dotyczących literatury pierwszej połowy XIX wieku
- gatunków literackich polskiego romantyzmu (ballada, dramat romantyczny, powieść poetycka, poemat dygresyjny, gawęda, epistolografia romantyczna)
- sposobów poetyckiego poznania świata
- cech stylu i języka poetyckiego pisarzy XIX wiecznych
Metody oceny:
Student zostanie oceniony na podstawie:
- aktywnego uczestnictwa w zajęciach
- znajomości tekstów źródłowych i pomocniczych
- pozytywnych wyników kolokwium i pracy rocznej
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy
Student:
- zna kryteria periodyzacji literatury polskiego romantyzmu oraz najważniejszych przykładów literatury powszechnej okresu romantyzmu;
- wie, w jaki sposób należy je analizować i interpretować;
- zna główne kierunki analizy i interpetacji tekstów romantycznych (ma dobrą znajomość literatury przedmiotu);
- zna i rozumie konteksty kulturowe literatury romantycznej;
Efekty kształcenia z zakresu umiejętności:
- potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego;
Efekty kształcenia z zakresu kompetencji społecznych:
Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu.
Kryteria oceniania
Niedostateczną ocenę uzyskuje Student, który nie opanował efektów kształcenia.
Dostateczną ocenę uzyskuje Student, który:
- wie, czym jest historia literatury;
- identyfikuje miejsce romantyzmu w systemie kultury narodowej;
- zna kanoniczne dzieła literackie okresu romantyzmu;
- potrafi po części dokonać samodzielnej interpretacji romantycznego dzieła literackiego;
Dobrą ocenę uzyskuje Student, który:
- wie, czym jest historia literatury;
- identyfikuje miejsce romantyzmu w systemie kultury narodowej;
- wyciąga częściowe wnioski z aksjologicznego horyzontu literatury okresu romantyzmu.
- zna kanoniczne dzieła literackie okresu romantyzmu;
- wie, w jaki sposób należy je analizować i interpretować;
- potrafi samodzielnej dokonać interpretacji romantycznego dzieła literackiego;
- konstruuje odpowiedni horyzont odniesień aksjologicznych;
ma świadomość roli wiedzy o literaturze romantycznej
w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu
społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym.
Bardzo dobrą ocenę uzyskuje Student, który:
- wie, czym jest historia literatury;
- identyfikuje miejsce romantyzmu w systemie kultury narodowej;
- wyciąga wnioski z aksjologicznego horyzontu literatury okresu romantyzmu.
- zna kanoniczne dzieła literackie okresu romantyzmu;
- wie, w jaki sposób należy je analizować i interpretować;
- potrafi wskazać konteksty kulturowe literatury okresu romantyzmu.
- potrafi samodzielnej dokonać interpretacji romantycznego dzieła literackiego;
- konstruuje odpowiedni horyzont odniesień aksjologicznych;
ma świadomość roli wiedzy o literaturze romantycznej
w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu
społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: