Edytorstwo naukowe WH-FPZ-I-2-EdytNau
Treści merytoryczne:
1. Zajęcia wprowadzające.
2. Edytorstwo naukowe - definicja i historia edytorstwa w Polsce.
3. Wydanie krytyczne - próba definicji.
4. Czym jest podstawa wydania? Zasady wyboru podstawy wydania.
5. Krytyka tekstu: rodzaje błędów, koniektury, emendacje.
6. Aparat krytyczny i technika kolacjonowania - zajęcia praktyczne cz. 1
7. Aparat krytyczny i technika kolacjonowania - zajęcia praktyczne cz. 2
8. Problemy wyboru podstawy wydania (zagadnienia szczegółowe). Literatura XVII w.
9. Problemy wyboru podstawy wydania (zagadnienia szczegółowe). Literatura XVIII w.
10. Transkrypcja tekstu dawnego - zajęcia praktyczne, cz. 1 druk
11. Transkrypcja tekstu dawnego - zajęcia praktyczne, cz. 2 rękopis
12. Objaśnienia w edycji krytycznej - funkcje i znaczenie.
13. Przygotowanie wydania krytycznego - zajęcia praktyczne.
14. Staropolska cenzura a edytorstwo naukowe.
15. Kolokwium końcowe.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: |
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
FP1_W13
Student zna podstawowe pojęcia, teorie i zasady postępowania zgodnie z obszarem wybranego modułu kształcenia literaturoznawczego.
FP1_W14
Student zna podstawowe pojęcia, teorie i zasady postępowania zgodnie z obszarem
wybranego modułu kształcenia językoznawczego.
FP1_U08
potrafi samodzielnie organizować proces uczenia się, uzupełniania informacji oraz doskonalenia kompetencji zawodowych, wykorzystując wiedzę zdobytą w ramach wybranego modułu kształcenia literaturoznawczego
FP1_K05
jest gotów do zastosowania wiedzy i umiejętności zdobytych podczas realizacji
wybranego modułu kształcenia literaturoznawczego przy planowaniu działalności zawodowej i aktywności na rzecz środowiska społecznego
Opis ECTS:
- aktywność na platformie e-learningowej – 30 godzin
- przygotowanie do zajęć – 15 godzin
- przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15 godzin
Łącznie 60 godzin = 2 pkt. ECTS
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Na ocenę końcową składają się:
aktywność na zajęciach;
ocena z pracy zaliczeniowej;
ocena z ustnego kolokwium końcowego.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
1. Z.Goliński, Edytorstwo. Tekstologia. Przekroje, Wrocław 1969.
2. K. Górski, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1978.
3. Zasady wydawania tekstów staropolskich (Projekt), red. M.R. Mayenowa przy współudziale Z. Florczak, przykłady oprac. J. Woronczak, Wrocław 1955.
4. J. Trzynadlowski, Edytorstwo: tekst, język, opracowanie, Warszawa 1983.
5. R. Loth, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006.
6. A. Karpiński, Tekst staropolski. Studia i szkice o literaturze dawnej w rękopisach, Warszawa 2003.
7. R. Grześkowiak, Barokowy tekst i jego twórcy: studia o edycji i atrybucji poezji "wieku rękopisów", Gdańsk 2003.
8. Autor – tekst – cenzura, red. J. Pelc i M. Prejs, Warszawa 1998.
9. T. Chachulski, Edytorstwo jako historia literatury i inne studia o poezji XVIII wieku, Warszawa 2019. (wybrane rozdziały)
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: