Wstęp do nauki o literaturze WH-FPZ-I-1-Wstdnalit
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi terminami nauki o literaturze. Studenci zdobywają wiedzę na temat teorii literatury, historii literatury i krytyki literackiej. Zapoznają się z zagadnieniami takimi jak: istota literackości (wyznaczniki literatury), geneza sztuki literackiej,subiektywizm i obiektywizm w badaniach nad literaturą, stosunek dzieła literackiego do rzeczywistości (mimesis, fikcjonalność). W ramach wykładu poruszana jest problematyka odbioru dzieła literackiego, zagadnienie jego rozumienia i interpretacji oraz funkcji jakie spełnia. Ponadto, w ramach zajęć zostają omówione: podział na rodzaje i gatunki literackie, intertekstualność oraz kategoria arcydzielności dzieła sztuki (arcydzieło literackie, kanon literacki).
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student rozumie znaczenie filologii polskiej w obszarze nauk humanistycznych i w systemie kultury narodowej. Wie kim jest filolog i co jest przedmiotem jego zainteresowania.
Student potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa; zna epoki historycznoliterackie, potrafi określić wyznaczniki literackości, wymienić funkcje literatury, omówić kierunki rozwoju badań nad literaturą.
Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu.
Kryteria oceniania
Na ocenę bardzo dobrą student wykazuje się bardzo dobrą znajomością problematyki poruszanej na wykładzie. Odróżnia dziedziny literaturoznawstwa, definiuje terminy i pojęcia (np. rodzaj, gatunek lit., dzieło literackie, intertekstualność, komoparatystykaetc.). Potrafi wyjaśnić na czym polega proces historycznoliteracki, synchronia i diachronia w badaniach nad literaturą; potrafi wymienić w ujęciu chronologicznym epoki literackie, wyjaśnić i podać przykłady prądów literackich etc. Wykazuje się wiedzą w zakresie najnowszych kierunków badań nad literaturą.
Na ocenę dobrą student opanował wiedzę przedmiotową w stopniu zadowalającym. Student wykazuje się znajomością najważniejszych problemów z zakresu nauki o literaturze; zna podstawowe terminy i pojęcia i potrafi je zdefiniować.Wykazuje się wiedzą w zakresie najnowszych kierunków badań nad literaturą. Potrafi dowieść opanowanej wiedzy w wypowiedzi pisemnej.
Na cenę dostateczną student w stopniu podstawowym definiuje najważniejsze terminy i pojęcia, wykazuje się podstawową znajomością problematyki poruszanej na wykładzie ze wstępu do nauki o literaturze. Student potrafi podjąć próbę ich omówienia w formie pisemnej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: