Nauki pomocnicze WH-FPZ-I-1-NaukPom
Zajęcia mają na celu wprowadzenie studentów w tajniki warsztatu polonistycznego oraz zapoznanie z podstawami metodologii pracy naukowej polonisty.
W ramach zajęć studenci zdobywają wiedzę i szkolą umiejętności obejmujące:
1. wybrane elementy metodologii pracy naukowej: formułowanie tematu, komponowanie rozprawy naukowej i pracę nad stylem naukowym;
2. sporządzanie bibliografii podmiotowej: w tym między innymi wyszukiwanie bibliografii podmiotowej (podstawowe bibliografie w pracy polonisty) i rozpoznawanie rodzajów wydań (popularnych, popularnonaukowych, krytycznych);
3. sporządzanie bibliografii przedmiotowej: metody kompletowania materiałów bibliograficznych, korzystanie z baz bibliograficznych (tradycyjnych i elektronicznych); korzystanie z zasobów elektronicznych w pracy polonisty.
4. techniki sporządzania opisu bibliograficznego;
5. przypisy i skróty w przypisach, cytaty, parafrazy;
6. narzędzia cyfrowe w pracy polonisty; m.in. menedżery bibliografii.
7. legendarne czasopisma polonistyczne, legendarne serie wydawnicze.
W cyklu 2021/22_Z:
W ramach zajęć studenci zdobywają wiedzę i szkolą umiejętności obejmujące: 1. wybrane elementy metodologii pracy naukowej: formułowanie tematu, komponowanie rozprawy naukowej i pracę nad stylem naukowym; 2. sporządzanie bibliografii podmiotowej: w tym między innymi wyszukiwanie bibliografii podmiotowej (podstawowe bibliografie w pracy polonisty) i rozpoznawanie rodzajów wydań (popularnych, popularnonaukowych, krytycznych); 3. sporządzanie bibliografii przedmiotowej: metody kompletowania materiałów bibliograficznych, korzystanie z baz bibliograficznych (tradycyjnych i elektronicznych); korzystanie z zasobów elektronicznych w pracy polonisty. 4. techniki sporządzania bibliograficznego; 5. przypisy i skróty w przypisach, cytaty, parafrazy; 6. legendarne czasopisma polonistyczne, legendarne serie wydawnicze. |
W cyklu 2022/23_Z:
W ramach zajęć studenci zdobywają wiedzę i szkolą umiejętności obejmujące: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: ECTS: 1,5
15 h - udział w zajęciach
25 h - przygotowanie się do zajęć i wykonywanie bieżących prac pisemnych
4 h - przygotowanie do kolokwium końcowego
1 h - konsultacje z prowadzącym zajęcia | W cyklu 2022/23_Z: ECTS: 1,5
15 h - udział w zajęciach (hybrydowo, stacjonarnie i online, zgodnie z rozkładem)
25 h - przygotowanie się do zajęć i wykonywanie bieżących prac pisemnych
4 h - przygotowanie do kolokwium końcowego
1 h - konsultacje (online) z prowadzącym zajęcia |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Student:
a) ma uporządkowaną wiedzę i zna podstawową terminologię z zakresu nauk pomocniczych filologii polskiej (FP1_W03);
b) potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych (katalogi i bazy bibliograficzne); (FP1_U01)
c) jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej w zakresie nauk pomocniczych filologii polskiej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu. (FP1_K01)
Kryteria oceniania
KRYTERIA OCENIANIA
Na ocenę bardzo dobrą Student:
bardzo dobrze zna podstawy metodologii pracy naukowej: wie jak skomponować rozprawę naukową i zna cechy stylu naukowego; potrafi sporządzić pełną bibliografię podmiotową i przedmiotową adekwatną do tematu rozprawy, korzystając z polonistycznych i humanistycznych baz bibliograficznych tradycyjnych i elektronicznych, właściwie dobierając rodzaje wydań; potrafi robić przypisy i skróty w przypisach; bardzo dobrze zna legendarne czasopisma polonistyczne i serie wydawnicze; wykazuje się regularną aktywnością na zajęciach, terminowo oddaje poprawnie i starannie sporządzone prace pisemne.
Na ocenę dobrą student
dobrze zna podstawy metodologii pracy naukowej: wie jak skomponować rozprawę naukową i zna podstawowe cechy stylu naukowego; potrafi sporządzić bibliografię podmiotową i przedmiotową, korzystając z polonistycznych i humanistycznych baz bibliograficznych tradycyjnych i elektronicznych, właściwie dobierając rodzaje wydań; potrafi robić przypisy i skróty w przypisach; zna niektóre legendarne czasopisma polonistyczne i serie wydawnicze; terminowo oddaje prace pisemne.
Na ocenę dostateczną student wie jak skomponować rozprawę naukową i zna podstawowe cechy stylu naukowego; potrafi sporządzić podstawową bibliografię podmiotową i przedmiotową, korzystając z polonistycznych i humanistycznych baz bibliograficznych tradycyjnych i elektronicznych, jednak nie zawsze właściwie dobiera dobiera rodzaje wydań i źródeł; potrafi robić przypisy i skróty w przypisach; zna niektóre legendarne czasopisma polonistyczne i serie wydawnicze; nieterminowo oddaje prace pisemne.
Literatura
W cyklu 2021/22_Z:
Wybrana bibliografia ogólna: Jadwiga Czachowska, Roman Loth, Bibliografia i biblioteka w pracy polonisty, w serii: „Vademecum Polonisty”, Wrocław 1977; Jadwiga Czachowska, Roman Loth, Przewodnik polonisty. Bibliografie, słowniki, biblioteki, muzea literackie, w serii: „Vademecum Polonisty”, wyd. 3 zmienione i uzup., Wrocław 1989; Jerzy Starnawski, O uniwersyteckim studium dyscyplin filologicznych, Kraków 1993; Jerzy Starnawski, Praca wydawcy naukowego, Wrocław 1979 (wyd. 2: Wrocław 1992); Jerzy Starnawski, Warsztat bibliograficzny historyka literatury polskiej. (Na tle dyscyplin pokrewnych), Warszawa 1982; Teresa Winek, Nauki pomocnicze literaturoznawstwa, Warszawa 2007; M. Antczak, A. Nowacka, Przypisy – powołania – bibliografia załącznikowa. Jak tworzyć i stosować. Podręcznik, wyd. 2 popr., Warszawa 2009; K. Narojczyk, Dokument elektroniczny i jego opis bibliograficzny w publikacjach humanistycznych, Olsztyn 2005. Podstawowe katalogi biblioteczne i strony internetowe: BN — https://katalogi.bn.org.pl/discovery/search?vid=48OMNIS_NLOP:48OMNIS_NLOP&lang=pl https://polona.pl/ Federacja Bibliotek Cyfrowych: https://fbc.pionier.net.pl/ |
W cyklu 2022/23_Z:
Wybrana bibliografia ogólna: Jadwiga Czachowska, Roman Loth, Bibliografia i biblioteka w pracy polonisty, w serii: „Vademecum Polonisty”, Wrocław 1977; Jadwiga Czachowska, Roman Loth, Przewodnik polonisty. Bibliografie, słowniki, biblioteki, muzea literackie, w serii: „Vademecum Polonisty”, wyd. 3 zmienione i uzup., Wrocław 1989; Jerzy Starnawski, O uniwersyteckim studium dyscyplin filologicznych, Kraków 1993; Jerzy Starnawski, Praca wydawcy naukowego, Wrocław 1979 (wyd. 2: Wrocław 1992); Jerzy Starnawski, Warsztat bibliograficzny historyka literatury polskiej. (Na tle dyscyplin pokrewnych), Warszawa 1982; Teresa Winek, Nauki pomocnicze literaturoznawstwa, Warszawa 2007; M. Antczak, A. Nowacka, Przypisy – powołania – bibliografia załącznikowa. Jak tworzyć i stosować. Podręcznik, wyd. 2 popr., Warszawa 2009; K. Narojczyk, Dokument elektroniczny i jego opis bibliograficzny w publikacjach humanistycznych, Olsztyn 2005. Podstawowe katalogi biblioteczne i strony internetowe: BN — https://katalogi.bn.org.pl/discovery/search?vid=48OMNIS_NLOP:48OMNIS_NLOP&lang=pl https://polona.pl/ Federacja Bibliotek Cyfrowych: https://fbc.pionier.net.pl/ |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: