Historia Polski WH-FPZ-I-1-HistPol
W trakcie wykładu studenci zapoznają się z najważniejszymi zagadnieniami z dziejów Polski. W semestrze zimowym będą to zagadnienia ukształtowania się państwa polskiego, przemian społecznych i gospodarczych w okresie średniowiecza, powstanie Rzeczypospolitej szlacheckiej i jej funkcjonowanie, a następnie upadek państwa w wyniku rozbiorów Polski. Realizacja założonych celów przedmiotu dokonuje się poprzez zapoznanie się z terminologią historyczną oraz podstawami warsztatu pracy historyka, które pozwolą na krytyczną analizę publikacji naukowych z dziedziny historii i próby krytycznej analizy tekstów źródłowych. Znajomość tych zagadnień oraz najważniejszych zjawisk z zakresu historii Polski powinna ułatwić studentom zrozumienie literatury polskiej i zjawisk z zakresu językoznawstwa.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Opis efektów kształcenia:
W_01 zna główne fakty z historii Polski, rozumie ich uwarunkowania i wpływ historii na rozwój kultury, zwłaszcza języka i literatury polskiej FP1_W05
U_01 potrafi wykorzystać wiedzę z historii Polski w pogłębianiu wiedzy o literaturze i języku FP1_U11
K_01 jest gotów do aktywnego i świadomego uczestnictwa w działaniach na rzecz popularyzacji wiedzy o kulturze polskiej i polskim dziedzictwie kulturowych FP1_K04
Opis ECTS:
2,5 ECTS: 15 godzin - udział w zajęciach
42,5 godzin - przygotowanie do zajęć
5 godzin - udział w konsultacjach
razem 62,5 godziny/25 = 2,5 ECTS
Kryteria oceniania
Kolokwium pisemne. Pisemna rozprawka na jeden z dwóch wybranych tematów z zakresu objętego egzaminem.
Kryteria oceniania:
1. w zakresie wiedzy:
a) znajomość najbardziej podstawowych faktów i pojęć związanych z tematem - dostateczny
b) znajomość faktów i pojęć oraz związków przyczynowo-skutkowych związanych z tematem - dobry
c) wyczerpująca znajomość faktów, pojęć i procesów historycznych związanych z tematem - bardzo dobry
2. w zakresie umiejętności:
a) umiejętność wskazania podstawowych powiązań między zjawiskami historycznymi, a kulturą, literaturą i językiem polskim - dostateczny
b) umiejętność wskazania wpływu procesów historycznych na kulturę, języki literaturę polską - dobry
c) wyczerpująca umiejętność wskazania wpływu procesów historycznych na kulturę, języki literaturę polską - bardzo dobry
3. w zakresie kompetencji społecznych:
a) jest świadom najbardziej podstawowych elementów polskiej tradycji narodowej - dostateczny
b) jest świadom elementów polskiej tradycji narodowej - dobry
c) jest w pełni świadom roli dziedzictwa historycznego dla tożsamości narodowej - bardzo dobry
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Jerzy Topolski, Historia Polski, Poznań 2003.
2. Atlas historyczny Polski, Warszawa 1977 lub późniejsze wydania.
Literatura uzupełniająca:
1. Stanisław Szczur, Historia Polski. Średniowiecze, Kraków 2002 lub następne wydania.
2. Mariusz Markiewicz, Historia Polski 1492-1795, Kraków 2004.
3. Kultura Polski średniowiecznej X-XIII w., red. Jerzy Dowiat, Warszawa 1985.
4. Kultura Polski średniowiecznej XIV-XV w., red. Bronisław Geremek, Warszawa 1997.
5. Ireneusz Ihnatowicz, Antoni Mączak, Benedykt Zientara, Janusz Żarnowski, Społeczeństwo polskie od X do XX wieku, Warszawa 1996.
6. Historia dyplomacji polskiej X-XX wieku, red. Gerard Labuda, Waldemar Michowicz, Warszawa 2002.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: