Gramatyka funkcjonalna języka polskiego WH-FP-SP-II-1-GraFun
Zajęcia z gramatyki funkcjonalnej języka polskiego to analiza i opis jego struktury w aspekcie funkcjonalnym. Na podstawie praktycznej i teoretycznej (gramatyka opisowa, historyczna, kultura języka) znajomości struktury języka polskiego studenci analizują, opisują, uogólniają, precyzują i formułują (na różne sposoby) wiedzę o polszczyźnie przydatną w procesie jej nauczania, głównie jako ojęzyka obcego. Opis struktuiry języka jest dzięki temu "przekładany" na pokazanie funkcji i celów kategorii gramatycznych (od "jak" do "po co").
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2021/22_L: Udział w zajęciach: 30 godzin.
Aktywne i kreatywne uczestnictwo w zajęciach: 30 godzin
Samodzielne przygotowywanie się do zajęć i analiza materiału językowego: 20 godzin.
Przygotowanie pracy zaliczeniowej: 20 godzin.
| W cyklu 2022/23_L: Aktywny udział w zajęciach: 30 godzin.
Przygotowywanie się do zajęć: 30 godzin.
Przygotowanie pracy zaliczeniowej: 20 godzin. | W cyklu 2020/21_L: Udział w zajęciach: 30 godzin.
Aktywne i kreatywne uczestnictwo w zajęciach: 30 godzin
Samodzielne przygotowywanie się do zajęć i analiza materiału językowego: 20 godzin.
Przygotowanie pracy zaliczeniowej: 20 godzin.
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
FP2_W11: student zna strukturę języka polskiego w ujęciu funkcjonalnym, potrafi powiązać wiedzę w takim ujęciu z opisem akdemickim, zna rozmaite warianty opisu funkcjonalnego elementów struktury polszczyzny
FP2_U09: student potrafi samodzielnie analizować zagadnienia gramatyczne w ujęciu funkcjonalnym, znajdować dla nich realizacje tekstowe i sposoby opisu przydatne w nauczaniu polszczyzny jako języka obcego
FP2_K06: student jest gotów do wykorzystania wiedzy o strukturze polszczyzny w ujęciu funkcjonalnym w trakcie nauczania języka plskiego jako obcego, jest przygotowany do stosowania różnych opisów funkcjonalnych elementów języka polskiego podczas procesu dydaktycznego, jest w stanie przekazywać umiejętności w tym zakresie innym osobom uczącym języka polskiego
Praca związana z zajęciami polega na:
- udziale w zajęciach,
- aktywnym i kreatywnym uczestnictwie w zajęciach,
- samodzielnych poszukiwaniach i analizie materiałów językowych,
- przygotowaniu pracy zaliczeniowej.
Kryteria oceniania
Ocena z zajęć (zaliczenie zajęć) to ocena stopnia opanowania funkcjonalnego opisu struktury elementów składowych języka polskiego, znajdowania trafnych przykładów użycia tych struktur i gotowości, by przekazać tę wiedzę uczącym się polskiego jako obcego oraz innym lektorom.
Ocenianiu ciągłemu podlegają: działania studentów w trakcie zajęć oraz przygotowywanie się studentów do zajęć (wiedza, kojarzenie faktów językowych, materiały ilustracyjne)
Literatura
Dostępne współczesne opracowania akademickie gramatyki języka polskiego (różne).
Z. Kaleta, Gramatyka języka polskiego dla cudzoziemców, Kraków 1999.
L. Madelska, Discovering Polish. A learner's grammar, Kraków 2010.
L. Madelska, Prakticzeskaja grammatika pol'skogo jazyka, Kraków 2012.
W cyklu 2021/22_L:
H. Goszczyńska, M. Magajewska, Od przypadka do przypadka. Przewodnik dla cudzoziemców po fleksji imiennej języka polskiego..., Łódź 2012. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: