Technika wystąpień publicznych WH-FP-SP-I-3-TechWys
Kurs ma na celu wskazanie metod doskonalenia umiejętności przygotowania i wygłaszania wystąpień. Zajęcia mają charakter warsztatowy. Obejmują pracę indywidualną i pracę w grupie. Na początku kursu dokonana zostanie diagnoza umiejętności uczestników. Przeprowadzimy analizę przykładowych wystąpień. Kolejne spotkania poświęcone będą poszczególnym aspektom wystąpienia: pozawerbalnym i werbalnym. Efektem zajęć jest przygotowanie własnego wystąpienia.
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK 1: wymienia aspekty wystąpienia, mając świadomość ich różnorodnej natury
EK 2: formułuje cele wystąpienia
EK 3: dokonuje analizy oczekiwań audytorium względem mówcy
EK 4: planuje proces przygotowania wystąpienia i jego wygłaszania
EK 5: doskonali elementy pozawerbalne wystąpienia
Ek 6: tworzy ustrukturyzowane wystąpienie
Ek 7: umiejętnie korzysta z pomocy technicznych: rzutnika, tablicy, flipchartu.
Udział w zajęciach -30 h. = 1 ECTS
Praca własna nad doskonaleniem umiejętności wygłaszania wystąpień - 15 h = 0,5 ETCS
Przygotowanie wystąpienia - 15 h = 0,5 ETCS
Kryteria oceniania
Na ocenę bardzo dobrą student
EK 1: wymienia wszystkie aspekty wystąpienia, mając świadomość ich różnorodnej natury;
EK 2: trafnie formułuje cele wystąpienia,
EK 3: właściwie identyfikuje oczekiwania audytorium względem mówcy;
EK 4: potrafi zaplanować, przygotować ustrukturyzowane wystąpienie, mieszcząc się w przewidzianym czasie i osiągając zamierzone cele;
EK 5: potrafi w harmonijny sposób posługiwać się swoim głosem, gestem i mimiką podczas wygłaszania wystąpienia;
Ek 6: tworzy ustrukturyzowane i ciekawe wystąpienie;
Ek 7: umiejętnie korzysta z pomocy technicznych: rzutnika, tablicy, flipchartu.
Na ocenę dobrą student
EK 1: wymienia niektóre aspekty wystąpienia;
EK 2: właściwie formułuje cele wystąpienia z wykorzystaniem wskazówek z zewnątrz,
EK 3: częściowo identyfikuje oczekiwania audytorium względem mówcy;
EK 4: wykazuje postęp w planowaniu i przygotowaniu wystąpienia, częściowo osiąga stawiane sobie cele;
EK 5: wykazuje postęp w harmonijnym posługiwaniu się swoim głosem, gestem i mimiką podczas wygłaszania wystąpienia;
Ek 6: tworzy ustrukturyzowane wystąpienie
Ek 7: korzysta z pomocy technicznych: rzutnika, tablicy, flipchartu.
Na ocenę dostateczną student
EK 1: wymienia co najmniej jeden aspekt wystąpienia;
EK 2: przedstawia propozycje sformułowania celów wystąpienia,
EK 3: stara się rozpoznać oczekiwania audytorium względem mówcy;
EK 4: wykazuje postęp w planowaniu i przygotowaniu wystąpienia, choć nie osiąga stawianych sobie celów;
EK 5: wykazuje postęp w harmonijnym posługiwaniu się swoim głosem, gestem i mimiką podczas wygłaszania wystąpienia;
Ek 6: tworzy wystąpienie o niewyraźnej strukturze;
Ek 7: z trudem korzysta z pomocy technicznych: rzutnika, tablicy, flipchartu.
EK w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych są osiągane za pomocą metody eksponującej (symulacja), dyskusji, metody projektu indywidualnego. Weryfikacja efektów ma postać oceny opisowej indywidualnych postępów uczestnika kursu przeprowadzanej z udziałem grupy na postawie wygłoszonego wystąpienia.
Literatura
Aubin C., Modlitwa ciała, Poznań 2007.
Ciecierksa-Zajdel B., Trening głosu. Praktyczny kurs dobrego mówienia, Warszawa 2012.
Kazimierski L., Sztuka wystąpień publicznych, Warszawa 2013.
Leathers D. G., Komunikacja niewerbalna, Warszawa 2007.
Linklater K., Uwolnij swój głos. Tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową, Kraków 2012.
McKay, M. Davis, P. Fanning, Sztuka skutecznego porozumiewania się. Praca. Rodzina. Zabawa, Gdańsk 2010.
Morreale, S.P., Spitzberg, B. H., Barge, J.K., Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, Warszawa.
Morschitzky H., Lęk przed porażką, Poznań 2008
Stewart J. (red.), Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Warszawa 2008.
Wiszniewski A., Sztuka mówienia, Katowice 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: