Warsztaty pedagogiczne: dysleksja rozwojowa WH-FP-SP-I-3-DysRozw
Pełny opis
Treści merytoryczne:
1. Przyczyny najczęściej występujących trudności szkolnych, niezwiązanych z dysleksją.
2. Definicja specyficznych trudności w nauce czytania i pisania.
3. Prezentacja różnych poglądów, dotyczących przyczyn powstawania ww. trudności.
4. Symptomy dysleksji i procedura postępowania (diagnoza pedagogiczna, diagnozy uzupełniające, przekazanie informacji rodzicom, diagnoza i terapia w poradni psychologiczno-pedagogicznej).
5. Rola nauczyciela w pomocy dziecku ze stwierdzoną dysleksją:
- główne zasady i postawy
- najczęściej stosowane metody pracy
- pozyskiwanie sojuszników
6. Rola i znaczenie rodziców w kontekście różnych trudności dzieci, w tym dysleksji.
7. Aktualnie obowiązujące akty prawne, regulujące pomoc dziecku ze stwierdzoną dysleksją.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student:
1. operuje terminologią związaną z dysleksją rozwojową
2. opisuje przyczyny powstawania dysleksji i sposoby jej rozpoznawania
3. posiada wiedzę na temat wpływu dysleksji na funkcjonowanie dziecka w szkole i poza nią
4. zapoznał się z przepisami prawa dotyczącego tematu i potrafi je zastosować w praktyce
5. zna podstawowe zasady i techniki pracy z uczniem ze stwierdzoną dysleksją
6. rozumie trudności ucznia, potrafi udzielić dziecku wsparcia emocjonalnego i pozyskać rodziców jako sojuszników
OPIS ECTS
- udział w zajęciach - 30 godz.
- przygotowanie do zajęć - 9 godz.
- konsultacje - 1 godz.
- czas na napisanie referatu/pracy - 20 godz.
Łącznie 60 godz.; liczba ECTS - 2
Kryteria oceniania
Ocenę końcowa, zaliczającą przedmiot, można uzyskać przygotowując prezentację na forum grupy, podsumowującą uzyskane wiadomości.
Na ocenę maja również wpływ: 100% frekwencja oraz aktywność na zajęciach.
Na ocenę bdb (5) - student zna terminologię, przyczyny powstawania dysleksji i sposoby jej rozpoznawania oraz wpływ dysleksji na funkcjonowanie dziecka w szkole i poza nią; zna przepisy prawa dot. tematu; zna podstawowe zasady i techniki pracy z uczniem ze stwierdzoną dysleksją; rozumie trudności ucznia, zna sposoby pozyskania rodziców jako sojuszników
Na ocenę db (4) - student zna podstawową terminologię dotyczącą dysleksji i sposoby jej rozpoznawania oraz wpływ dysleksji na funkcjonowanie dziecka w szkole i poza nią; zna przepisy prawa dot. tematu; zna podstawowe zasady i kilka technik pracy z uczniem ze stwierdzoną dysleksją; rozumie trudności ucznia, zna sposoby pozyskania rodziców jako sojuszników
Na ocenę dst (3) - student zna podstawową terminologię dotyczącą dysleksji; zna podstawowe przepisy prawa dot. tematu; zna podstawowe zasady i kilka technik pracy z uczniem ze stwierdzoną dysleksją;
Na ocenę ndst (2) - student nie zna podstawowej terminologii dotyczącej dysleksji; nie zna podstawowych przepisów prawa dot. tematu; nie zna podstawowych zasad i technik pracy z uczniem ze stwierdzoną dysleksją;
Literatura
Bogdanowicz M.: O dysleksji, czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu – odpowiedzi na pytania rodziców i nauczycieli.
Wydawnictwo Linea, Lublin 1995
Bogdanowicz M.: Ryzyko dysleksji – problem i diagnozowanie. Wydawnictwo HARMONIA, Gdańsk 2002
Brejnak W.: Dysleksja. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2003
Hannaford C.: Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł. Podstawy kinezjologii edukacyjnej. Oficyna Wydawnicza „Medyk”, Warszawa
1995
Kujawa E., Kurzyna M.: Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu metoda 18 struktur wyrazowych. WSiP, Warszawa 1996
Davis Ronald D, Braun Eldon M.: Dar dysleksji. Zysk i S-ka, Poznań 2001
Warszewski R.: Jak wyleczyłem dziecko z dysleksji. Tower Press, Gdańsk 2002
Czajkowska I., Herda K.: Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne w szkole. Poradnik dla nauczycieli WSiP, Warszawa 1996
Gąsowska P., Pietrzak – Stępowska Z.: Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu. WSiP, Warszawa
1994
Grabałowska K. I wsp.: Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu. Poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych. Wydawnictwo Dom
Organizatora, Toruń 1994
Kaja B.: Diagnoza dysleksji. WU AB, Bydgoszcz 2003
Mickiewicz J.: Jedynka z ortografii? Rozpoznawanie dysleksji, dysortografii i dysgrafii w starszym wieku szkolnym. Wydanie II.
Wydawnictwo TNOiK, Toruń 1997
Opolska T.: Pokonywanie trudności w czytaniu i pisaniu. CMPP – P MEN , Warszawa 1997
Rentflejsz – Kuczyk A.: Jak pomóc dzieciom dyslektycznym? Poradnik dla nauczycieli i rodziców. Wydawnictwo JUKA, Warszawa 1999
Waszkiewicz E.: Stymulacja psychoruchowego rozwoju dzieci 6 – 8-letnich. WSiP, Warszawa 1991
Zakrzewska B.: Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń. WSiP, Warszawa 1999
Ponadto na zajęciach prezentuje różnorodne techniki pracy z dzieckiem ze stwierdzona dysleksja oraz nowinki wydawnicze.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: