Podstawowe problemy edytorskie literatury staropolskiej i oświeceniowej WH-FP-SP-I-2-EdytOsw
Treści merytoryczne:
1. Edytorstwo naukowe, wydanie krytyczne – porządkowanie pojęć.
2. Wybór podstawy wydania jako problem edytorski.
3. "Tekst kanoniczny" oraz "intencja twórcza" jako problemy edytorskie.
4. Aparat krytyczny i technika kolacjonowania - zajęcia praktyczne.
5. Edytorskie konsekwencje „wieku rękopisów”.
6. Problem wyboru podstawy wydania dzieł literatury XVII w. na przykładzie "Roksolanek" Szymona Zimorowica.
7. Staropolska cenzura a edytorstwo naukowe na przykładzie wybranych dzieł Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego oraz Wojciecha Bogusławskiego.
8. Atrybucja autorstwa jako problem edytorski na przykładzie twórczości Hieronima Morsztyna.
9. Rekonstrukcja jako problem edytorski na przykładzie "Cyda albo Roderyka" Jana Andrzeja Morsztyna.
10. Problemy komentarza edytorskiego.
11. Krytyka tekstu: rodzaje błędów, koniektury, emendacje.
12. Zasady transkrypcji tekstów literatury staropolskiej i oświeceniowej zajęcia praktyczne.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
FP1_W13
Student zna podstawowe pojęcia, teorie i zasady postępowania zgodnie z obszarem wybranego modułu kształcenia literaturoznawczego.
FP1_W14
Student zna podstawowe pojęcia, teorie i zasady postępowania zgodnie z obszarem
wybranego modułu kształcenia językoznawczego.
FP1_U08
potrafi samodzielnie organizować proces uczenia się, uzupełniania informacji oraz doskonalenia kompetencji zawodowych, wykorzystując wiedzę zdobytą w ramach wybranego modułu kształcenia literaturoznawczego
FP1_K05
jest gotów do zastosowania wiedzy i umiejętności zdobytych podczas realizacji
wybranego modułu kształcenia literaturoznawczego przy planowaniu działalności zawodowej i aktywności na rzecz środowiska społecznego
Opis ECTS:
- udział w zajęciach – 30 godzin
- przygotowanie do zajęć – 15 godzin
- przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15 godzin
Łącznie 60 godzin = 2 pkt. ECTS
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Na ocenę końcową składają się:
aktywność na zajęciach;
ocena z pracy zaliczeniowej;
ocena z ustnego kolokwium końcowego.
Kryteria oceniania:
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
1. Z.Goliński, Edytorstwo. Tekstologia. Przekroje, Wrocław 1969.
2. K. Górski, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1978.
3. Zasady wydawania tekstów staropolskich (Projekt), red. M.R. Mayenowa przy współudziale Z. Florczak, przykłady oprac. J. Woronczak, Wrocław 1955.
4. J. Trzynadlowski, Edytorstwo: tekst, język, opracowanie, Warszawa 1983.
5. R. Loth, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006.
6. A. Karpiński, Tekst staropolski. Studia i szkice o literaturze dawnej w rękopisach, Warszawa 2003.
7. R. Grześkowiak, Barokowy tekst i jego twórcy: studia o edycji i atrybucji poezji "wieku rękopisów", Gdańsk 2003.
8. Autor – tekst – cenzura, red. J. Pelc i M. Prejs, Warszawa 1998.
9. T. Chachulski, Edytorstwo jako historia literatury i inne studia o poezji XVIII wieku, Warszawa 2019. (wybrane rozdziały)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: