Opracowanie edytorskie tekstu - literatura XVII/XVIII w. WH-FP-M-II-1-OpEdTks
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studenta z pojęciami, teoriami związanymi z edytorstwem naukowym oraz zasadami przygotowania edycji krytycznej. Do zadań studenta będą należały: wybór utworu literackiego do wydania, rozpoznanie sytuacji edytorskiej dzieła, analiza i porównanie przekazów, wybór podstawy tekstowej, opracowanie aparatu krytycznego, transkrypcja tekstu oraz opracowanie zasad transkrypcji, przygotowanie komentarzy filologicznych, historycznoliterackich, ew. innych koniecznych do zrozumienia utworu.
Podczas zajęć student wykształca umiejętność samodzielnego organizowania procesu uczenia się, uzupełniania informacji oraz doskonalenia kompetencji zawodowych.
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2020/21_Z: |
Efekty kształcenia
FP2_W10
Student zna na poziomie zaawansowanym pojęcia i teorie z zakresu edytorstwa naukowego oraz zna zasady przygotowania edycji krytycznej dzieła autorów nieżyjących (XVII/XVIII wiek).
FP2_U08
Student potrafi samodzielnie organizować proces przygotowywania edycji krytycznej dzieła literackiego (XVII-XVIII wiek). Potrafi dokonać analizy tekstologicznej utworu, wyboru podstawy wydania, transkrypcji tekstu, krytyki tekstu, przygotować stosowne słowniki i objaśnienia.
FP2_K05
Student jest gotów do zastosowania w procesie przygotowania edycji krytycznej wiedzy i umiejętności zdobytych podczas realizacji modułu edytorskiego. Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności w pracy zawodowej.
Opis ECTS:
- aktywność podczas zajęć – 30 godzin
- przygotowanie do zajęć – 30 godzin
- przygotowanie pracy zaliczeniowej - 30 godzin
- zapoznanie się z literaturą przedmiotu - 30 godzin
Łącznie 120 godzin = 4 pkt. ECTS
Kryteria oceniania
Podstawą oceny jest złożenie pisemnej pracy zaliczeniowej. Kryteria oceniania są następujące:
Na ocenę bardzo dobrą student:
• ma bardzo dobre rozpoznanie sytuacji edytorskiej dzieła;
• dokonuje bardzo dobrej analizy tekstologicznej i porównania przekazów dzieła;
• w pełni wie jak dokonać wyboru podstawy tekstowej;
• bardzo dobrze opracowuje aparat krytyczny;
• bardzo dobrze przygotować transkrypcję tekstu;
• bardzo dobrze opracowuje zasady transkrypcji;
• bardzo dobrze przygotowuje komentarze filologiczne, historycznoliterackie oraz słowniki.
Na ocenę dobrą student:
• ma dobre rozpoznanie sytuacji edytorskiej dzieła;
• dokonuje dobrej analizy tekstologicznej i porównania przekazów dzieła;
• wie jak dokonać wyboru podstawy tekstowej;
• potrafi dobrze opracować aparat krytyczny;
• dobrze przygotowuje transkrypcję tekstu;
• dobrze opracowuje zasady transkrypcji;
• dobrze przygotowuje komentarze filologiczne, historycznoliterackie oraz słowniki.
Na ocenę dostateczną student:
• ma wystarczające rozpoznanie sytuacji edytorskiej dzieła;
• dokonuje wystarczającej analizy tekstologicznej i porównania przekazów dzieła;
• dostatecznie wie jak dokonać wyboru podstawy tekstowej;
• potrafi dostatecznie opracować aparat krytyczny;
• w sposób dostateczny przygotowuje transkrypcję tekstu;
• w sposób dostateczny opracowuje zasady transkrypcji;
• w sposób dostateczny przygotowuje komentarze filologiczne, historycznoliterackie oraz słowniki.
Na ocenę niedostateczną student:
• nie ma wystarczającego rozpoznania sytuacji edytorskiej dzieła;
• nie dokonuje wystarczającej analizy tekstologicznej i porównania przekazów dzieła;
• nie wie jak dokonać wyboru podstawy tekstowej;
• nie potrafi opracować aparatu krytycznego;
• nie potrafi przygotować transkrypcji tekstu;
• nie potrafi opracować zasad transkrypcji;
• nie potrafi przygotować komentarzy filologicznych, historycznoliterackich oraz słowników.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
1. A. Stussi, Tekstologia i edytorstwo, przeł. P. i M. Salwa, Gdańsk 2014
2. J. Starnawski, Praca wydawcy naukowego, Wrocław 1980.
3. J. Trzynadlowski, Edytorstwo: tekst, język, opracowanie, Warszawa 1983.
4. K. Górski, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1978 lub wyd. późniejsze.
5. M. Bober-Jankowska, [edycja krytyczna] A. Naruszewicz, Dyjaryjusz podróży Jego Królewskiej Mości na sejm grodzieński, wyd. M. Bober-Jankowska, Warszawa 2008.
6. M. Bober-Jankowska, [edycja krytyczna] A. Naruszewicz, Dziennik podróży Jego Królewskiej Mości na Ukrainę i do innych ziem koronnych, wyd. M. Bober-Jankowska, przy współpracy A. Masłowskiej-Nowak, Warszawa 2019.
7. M. Bober-Jankowska, Błąd czy wariant? O technikach redakcyjnych Adama Naruszewicza, „Napis” XXVI (2020), s. 127-148.
8. M. Bober-Jankowska, Czy Adam Naruszewicz napisał „Żywoty sławnych Polaków”?, „Roczniki Humanistyczne” 2020, z. 1, t. LXVIII, s. 59-73.
9. M. Bober-Jankowska, Fénelon czy Naruszewicz? Inspiracje i nawiązania w powieści Leszek Biały, książę polski Michała Dymitra Krajewskiego, „Rocznik Komparatystyczny” 12 (2021), s. 171–198.
10. M. Bober-Jankowska, Proza diarystyczna Adama Naruszewicza, Warszawa 2021.
11. R. Loth, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006.
12. Z.Goliński, Edytorstwo. Tekstologia. Przekroje, Wrocław 1969.
13. Zasady wydawania tekstów staropolskich (Projekt), red. M.R. Mayenowa przy współudziale Z. Florczak, przykłady oprac. J. Woronczak, Wrocław 1955.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: