Język w mediach WH-FP-M-I-3-JezMed
Celem przedmiotu jest wykształcenie w studentach umiejętności samodzielnego przygotowywania krótkich tekstów informacyjnych, zapoznanie ich z różnicami stylistycznymi tekstów publikowanych w różnych mediach oraz poznanie nowych gatunków (związanych z mediami elektronicznymi), przyjrzenie się jak w mediach dziennikarze używają języka, zaobserwowanie nowych zjawisk, tendencji, refleksja nad etyką pracy dziennikarze w kontekście przekazywania informacji.
Studenci zapoznają się z metodami pracy nad i z tekstami dziennikarskimi o charakterze informacyjnym (news, relacja, zapowiedź). Nabędą umiejętności językowego różnicowania materiałów publikowanych w mediach. Zostaną także zachęceni do analizy języka tekstów, z którymi spotykają się na co dzień w środkach masowego przekazu oraz kontaktach interpersonalnych. Będą podejmowali próby charakteryzowania tekstów właściwych dla różnych rodzajów mediów. Analiza tekstów wykorzystywanych w środkach masowego przekazu, której będą dokonywali, pozwoli im rozwinąć praktyczne umiejętności przygotowania materiału dziennikarskiego oraz uświadomi im, w jaki sposób język użyty w tekście wpływa na postrzeganie danej tematyki przez czytelnika.
Ponadto słuchacze zapoznają się z metodami perswazji językowej. Ich uwaga zostanie skierowana w stronę zagadnień związanych z przemocą oraz infantylizacją w języku mediów, a także wulgarnością i potocznością.
Zapoznają się także z różnicami między stylem gazet poważnych a tzw. tabloidowych oraz zdobędą umiejętności tworzenia tekstów jednego i drugiego typu.
W cyklu 2021/22_L:
Treści merytoryczne: Metody oceny: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: 3 punkty ECTS, 1 punkt - udział w zajęciach, 1 punkt- lektury, przygotowanie się do zajęć, 1 punkt- prace domowe (omawiane podczas zajęć) | W cyklu 2023/24_L: 2 pkt ECTS: 1 - obecność na zajęciach oraz aktywny w nich udział oraz samodzielne wykonywanie zadań; 1 - praca zaliczeniowa |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
W zakresie FP1_W12 - student zna podstawowe zasady postępowania w trakcie tworzenia dziennikarskich tekstów informacyjnych; ma podstawową wiedzę na temat gatunków dziennikarskich; ma podstawową wiedzę z zakresu zasad konstrukcji i redagowania dziennikarskich tekstów informacyjnych.
W zakresie FP1_U11 - student potrafi doskonalić własne kompetencje zawodowe; potrafi wyszukać informacje niezbędne do samodzielnego stworzenia dziennikarskiego tekstu informacyjnego, a także dokonać ich selekcji i krytycznej oceny; potrafi ocenić dostępne źródła informacji pod względem wiarygodności; potrafi samodzielnie stworzyć i zredagować dziennikarski tekst informacyjny; potrafi efektywnie współdziałać w zespole i na zasadzie burzy mózgów realizować powierzone zadania; potrafi w uporządkowany sposób określić etapy przygotowania tekstu dziennikarskiego oraz stworzyć hierarchię ważności czynności podejmowanych w ramach realizacji zadania.
W zakresie FP1_K05 - trafnie ocenia wpływ dziennikarskich treści informacyjnych na społeczeństwo.
Kryteria oceniania
Podstawą oceny końcowej jest adiustacja językowa tekstu dziennikarskiego. Student może nie przyjść na zajęcia 3 razy bez żadnych konsekwencji, nadliczbowe nieobecności trzeba zaliczyć, pisząc za każdą tekst informacyjny (np. ten, który studenci pisali na danym spotkaniu, ale również na dowolny inny temat). Tekst musi być napisany samodzielnie!. Nie otrzyma zaliczenia osoba, która uczestniczyła w zajęciach mniej niż 8 razy. Za oddanie plagiatu student bezdyskusyjnie otrzymuje ocenę niedostateczną na koniec roku!
- Na ocenę bardzo dobrą student powinien odnaleźć i poprawić niemal wszystkie błędy w tekście dziennikarskim
- Na ocenę dobrą student powinien odnaleźć i poprawić co najmniej 75% błędów w tekście dziennikarskim
- Na ocenę dostateczną student powinien odnaleźć i poprawić większość błędów w tekście dziennikarskim
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
UWAGA! Zajęcia odbywają się w trybie zdalnym. Link do spotkań: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a31O7gxqgO0ohukcQhOJIvcjOQa8l6sGudf-4f7eG5wM1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=85ba7744-0161-4d11-b565-86d545a25f99&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
W cyklu 2022/23_L:
b |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: