Opracowanie edytorskie tekstu literackiego WH-FP-M-I-1-OpEdTL
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studenta z pojęciami, teoriami związanymi z edytorstwem naukowym oraz zasadami przygotowania edycji krytycznej. Do zadań studenta będą należały: wybór utworu literackiego do wydania, rozpoznanie sytuacji edytorskiej dzieła, analiza i porównanie przekazów, wybór podstawy tekstowej, opracowanie aparatu krytycznego, transkrypcja tekstu oraz opracowanie zasad transkrypcji, przygotowanie komentarzy filologicznych, historycznoliterackich, ew. innych koniecznych do zrozumienia utworu.
Podczas zajęć student wykształca umiejętność samodzielnego organizowania procesu uczenia się, uzupełniania informacji oraz doskonalenia kompetencji zawodowych.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EU1
Student zna pojęcia i teorie z zakresu edytorstwa naukowego
EU2
Student zna zasady przygotowania edycji krytycznej dzieła autorów nieżyjących
EU3
Student potrafi samodzielnie organizować proces przygotowywania edycji krytycznej dzieła literackiego
EU4
Student potrafi samodzielnie dokonać analizy tekstologicznej utworu, wyboru podstawy wydania, transkrypcji tekstu, krytyki tekstu, przygotować stosowne słowniki i objaśnienia.
EU5
Student jest gotów do zastosowania w procesie przygotowania edycji krytycznej wiedzy i umiejętności zdobytych podczas realizacji modułu edytorskiego. Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności w pracy zawodowej.
Kryteria oceniania
Podstawą oceny jest złożenie pisemnej pracy zaliczeniowej. Kryteria oceniania są następujące:
Na ocenę bardzo dobrą student:
• ma bardzo dobre rozpoznanie sytuacji edytorskiej dzieła;
• dokonuje bardzo dobrej analizy tekstologicznej i porównania przekazów dzieła;
• w pełni wie jak dokonać wyboru podstawy tekstowej;
• bardzo dobrze opracowuje aparat krytyczny;
• bardzo dobrze przygotować transkrypcję tekstu;
• bardzo dobrze opracowuje zasady transkrypcji;
• bardzo dobrze przygotowuje komentarze filologiczne, historycznoliterackie oraz słowniki.
Na ocenę dobrą student:
• ma dobre rozpoznanie sytuacji edytorskiej dzieła;
• dokonuje dobrej analizy tekstologicznej i porównania przekazów dzieła;
• wie jak dokonać wyboru podstawy tekstowej;
• potrafi dobrze opracować aparat krytyczny;
• dobrze przygotowuje transkrypcję tekstu;
• dobrze opracowuje zasady transkrypcji;
• dobrze przygotowuje komentarze filologiczne, historycznoliterackie oraz słowniki.
Na ocenę dostateczną student:
• ma wystarczające rozpoznanie sytuacji edytorskiej dzieła;
• dokonuje wystarczającej analizy tekstologicznej i porównania przekazów dzieła;
• dostatecznie wie jak dokonać wyboru podstawy tekstowej;
• potrafi dostatecznie opracować aparat krytyczny;
• w sposób dostateczny przygotowuje transkrypcję tekstu;
• w sposób dostateczny opracowuje zasady transkrypcji;
• w sposób dostateczny przygotowuje komentarze filologiczne, historycznoliterackie oraz słowniki.
Na ocenę niedostateczną student:
• nie ma wystarczającego rozpoznania sytuacji edytorskiej dzieła;
• nie dokonuje wystarczającej analizy tekstologicznej i porównania przekazów dzieła;
• nie wie jak dokonać wyboru podstawy tekstowej;
• nie potrafi opracować aparatu krytycznego;
• nie potrafi przygotować transkrypcji tekstu;
• nie potrafi opracować zasad transkrypcji;
• nie potrafi przygotować komentarzy filologicznych, historycznoliterackich oraz słowników.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: