KN - Uczeń z doświadczeniem emigracji w polskiej szkole WH-FP-KN-II-2-UczEm
Celem kursu jest zaznajomienie studentów z wybranymi zagadnieniami z glottodydaktyki polonistycznej, które mogą być przydatne podczas pracy z uczniem dwu- lub wielojęzycznym.
Treści merytoryczne:
1.Zajęcia organizacyjne. (Samo)ocena kompetencji nauczycielskich w zakresie pracy z uczniem dwu- i wielojęzycznym. Podstawowe pojęcia z zakresu glottodydaktyki polonistycznej.
2.Podstawa programowa z języka polskiego a nauczanie podsystemów języka polskiego jako obcego.
3.Podręczniki i pomoce dydaktyczne do nauczania języka polskiego jako obcego.
4.Adaptacja lekcji języka polskiego do potrzeb uczniów (szkoła podstawowa).
5.Adaptacja lekcji języka polskiego do potrzeb uczniów (szkoła średnia).
6.Komunikacja z dzieckiem i rodzicem w trakcie procesu nauczania języka polskiego jako obcego.
7.Wystąpienia studentów i podsumowanie zajęć.
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
EU zgodne z rozporządzeniem MNiSW w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć: wycieczki, zajęcia terenowe i laboratoryjne, doświadczenia i konkursy oraz zagadnienia związane z pracą domową.
W zakresie umiejętności absolwent potrafi dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne.
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów.
Kryteria oceniania
A. Aktywność na zajęciach (branie udziału w ćwiczeniach i dyskusjach).
B. Lektura zalecanych tekstów.
C. Obecność na zajęciach. Ze względu na formę organizacji zajęć (zajęcia w bloku 3 h co dwa tygodnie) można mieć jedną nieobecność. Każda następna nieobecność wiąże się z przygotowaniem referatu na wskazany przez wykładowcę temat. Maksymalnie można opuścić dwoje zajęć.
D. Przygotowanie pracy zaliczeniowej.
W ramach zaliczenia przedmiotu należy przygotować materiały, z wybranego przez studenta tematu, dostosowane do pracy z uczniem z L2, L3. Kryteria sukcesu zostaną wspólnie ustalone ze studentami w trakcie
Zasady obliczenia oceny z przedmiotu:
Praca zaliczeniowa – maksymalna ocena: 4
Aktywność na zajęciach: +0,5-1
Obecność na wszystkich zajęciach: +0,5
Dodatkowe wystąpienia i prace, które nie dotyczą odrabiania nieobecności: +0,5
Na ocenę bardzo dobrą:
Student swobodnie posługuje się podstawową aparaturą pojęciową z zakresu dydaktyki i metodyki nauczania literatury i języka w szkole podstawowej oraz glottodydaktyki polonistycznej. Potrafi samodzielnie zaplanować i przygotować program oraz konspekty omawiające wybraną lekturę obowiązkową/dodatkową oraz zagadnienia językowe. Zna i stosuje w praktyce podstawowe dokumenty nauczyciela (Podstawa programowa, program nauczania, rozkład nauczania, Europejski System Oceniania Kształcenia Językowego itd.) Zna i wie, gdzie szukać wiedzy z zakresu dydaktyki i metodyki polonistycznej oraz glottodydaktyki polonistycznej.
Na ocenę dobrą:
Student posługuje się podstawową aparaturą pojęciową z zakresu dydaktyki i metodyki nauczania literatury i języka w szkole podstawowej oraz glottodydaktyki polonistycznej. Potrafi samodzielnie zaplanować i przygotować program oraz konspekty omawiające wybraną lekturę obowiązkową/dodatkową oraz zagadnienia językowe. Zna i stosuje w praktyce podstawowe dokumenty nauczyciela (Podstawa programowa, program nauczania, rozkład nauczania, Europejski System Oceniania Kształcenia Językowego itd.) Zna i wie, gdzie szukać wiedzy z zakresu dydaktyki i metodyki polonistycznej oraz glottodydaktyki polonistycznej.
Na ocenę dostateczną:
Student w ograniczonym zakresie posługuje się podstawową aparaturą pojęciową z zakresu dydaktyki i metodyki nauczania literatury i języka w szkole podstawowej oraz glottodydaktyki polonistycznej. Z trudem potrafi zaplanować i przygotować program oraz konspekty omawiające wybraną lekturę obowiązkową/dodatkową oraz zagadnienia językowe. Zna i stosuje w praktyce podstawowe dokumenty nauczyciela (Podstawa programowa, program nauczania, rozkład nauczania, Europejski System Oceniania Kształcenia Językowego itd.) Wie, gdzie szukać wiedzy z zakresu dydaktyki i metodyki polonistycznej oraz glottodydaktyki polonistycznej.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1.„Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie”, Warszawa 2003
2.„Metodyka literatury t.1 i 2”, oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2001 [t.1], 2002 [t.2].
3.„Panorama glottodydkatyki polonistycznej. Wyzwania, pytania, kierunki”,
red. K. Zioło-Pużuk, Warszawa 2021.
4.„Polonistyczna dydaktyka ogólna”, red. J. Fiszbak, Łódź 2019.
5.„Programy nauczania języka polskiego jako obcego. poziomy A1-C2”, praca zbiorowa pod red. I. Janowskiej, E. lipińskiej, A. Rabiej, A. Seretny, P. Turka, Kraków 2011.
6.„Refleksyjny praktyk. O pracy nauczyciela języka polskiego jako obcego”, red. K.Zioło-Pużuk, Warszawa 2020.
7.„Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych. Zarys teorii i praktyki”, red. D. Sikora-Banasik, Warszawa 2009.
8.„Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego”, praca zbiorowa pod red. E. Lipińskiej i A. Seretny, Kraków 2006.
9.B. Jędryka, Poradnik metodyczny nauczania języka polskiego jako drugiego / obcego dla polonijnych nauczycieli wychowania przedszkolnego Warszawa 2015.
10.B. Niemierko, „Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki”, Warszawa 2012.
11.G. Petty, „Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców”¸ Sopot 2018.
12.H. Komorowska, „Metodyka nauczania języków obcych”, 2011.
13.I. Janowska, „Planowanie lekcji języka obcego, podręcznik i poradnik dla nauczycieli języków obcych”, Kraków 2010.
14.I. Janowska, „Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego”, Kraków 2011.
15.P. E.Gębal, W.T. Miodunka, „Dydaktyma i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego”, Warszawa 2020.
16.Wybrane artykuły z czasopisma „Języki Obce w Szkole”.
17.Wybrane artykuły z czasopisma „Polonistyka – czasopismo dla nauczycieli”.
18.Wybrane podręczniki i serie wydawnicze przeznaczone do uczenia języka polskiego jako obcego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: