KN - Indywidualizacja procesu nauczania na języku polskim WH-FP-KN-II-2-IndPrN
Tematyka zajęć pokazuje różne sposoby indywidualizowania działań dydaktycznych na lekcjach języka polskiego. Prezentowane są sposoby dostosowania treści nauczania z zakresu kształcenia polonistycznego do potrzeb i możliwości uczniów. Terminy i pojęcia związane z indywidualizacją są omawiane i wyjaśniane przy okazji prezentowania szczegółowych problemów (specyficzne trudności w uczeniu się: dysleksja, dysgrafia, dysortografia, specjalne potrzeby edukacyjne- także praca z uczniem zdolnym, komunikacja z osobami z zespołem Aspergera i spektrum autyzmu, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne). Student poznaje podstawowe akty prawne i dokumenty zawierające zalecenia związane z dostosowaniem wymagań edukacyjnych oraz ustalenia w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zapoznaje się ze sposobami oceniania wspierającego uczniów mających trudności w nauce.
W czasie zajęć zostaną zaprezentowane metody prowadzące do efektywnego ćwiczenia umiejętności wymaganych w Podstawie programowej z związku z edukacją włączającą.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
FP2_W02: student zna na poziomie rozszerzonym terminologię, teorie z zakresu metodyki nauczania języka polskiego i dydaktyki ogólnej; wymienia akty prawne i dokumenty związane z indywidualizowaniem wymagań edukacyjnych;
FP2_U02: potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy związane z dydaktyką języka polskiego w związku z koniecznością dostosowania wymagań programowych do potrzeb uczniów.
FP2_K01: student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej, językoznawczej i z zakresy metodyki nauczania i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu.
Opis ECTS
udział w konwersatorium - 30
przygotowanie do zajęć - 15
przygotowanie projektu - 20
przygotowanie do zaliczenia na ocenę - 20
konsultacje - 5
Literatura
Podstawowe akty prawne zebrane np. w publikacjach ORE oraz wybrane artykuły z serii Edukacja nauczycielska polonisty, pod red. A. Janus-Sitarz, Universitas oraz artykuły z czasopisma "Terapia specjalna dzieci i dorosłych", Poznań, 2019/2020.
1. A. Janus-Sitarz (red.), Doskonalenie warsztatu nauczyciela polonisty, Kraków 2012.
2. E. Puchała, K. Leśniewska, Organizacja procesu wpierania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa, 2012.
3. M. Czarnocka, IPET w szkole, Warszawa 2018.
4. A. Godzińska, Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego, Warszawa 2018.
5. R. Cybulska, H. Derewlana, A. Kacprzak, K. Pęczek, Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji, Warszawa 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: